Click here to download

If Mombelli is Miserable. The Role of Literature in Teachers’ Social Decline
Journal Title: SOCIOLOGIA DEL LAVORO  
Author/s: Barbara Distefano 
Year:  2019 Issue: 153 Language: Italian 
Pages:  16 Pg. 149-164 FullText PDF:  288 KB
DOI:  10.3280/SL2019-153009
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


School teachers seem to suffer at a global level from a deep decline of their status, meaning both the deterioration of their job conditions and the reduction of their prestige in the social perception. These processes prove to be particularly strong in Italy, where a political revival of the literary tradition of school stories is generated as a reaction. Diaries, chronicles and pamphlets are the most common genres for many teachers who start to write school stories. The final result is a considerable annual amount of books telling the efforts and humiliations of a disregarded job. No doubt that the largeness of this phenomenon is sociologically significant in itself. However, can school stories become relevant tools for the sociologist’s analysis? Could the Italian literary tradition of school stories have played a role in generating stereotypes on school teachers? Starting with a preliminary account on the borders between "text" and "reality", this paper aims to answer to these questions through a precise selection of works, including both contemporary writers and classics such as De Amicis, with a particular focus on The Teacher from Vigevano by Lucio Mastronardi.
Keywords: School stories, teachers, status, stereotypes

  1. Accardo G. (2015). Un’altra scuola. Diario verosimile di un anno scolastico. Roma: Ediesse.
  2. Affinati E. (2015). Ecco, un insegnante!. In: Accardo G., Un’altra scuola. Diario verosimile di un anno scolastico. Roma: Ediesse.
  3. Argentina C. (2013). Per sempre carnivori. E-book. Roma: Minimum Fax.
  4. Bajani A. (2014). La scuola non serve a niente. Bari: Laterza.
  5. Balzano M. (2013). Pronti a tutte le partenze. Palermo: Sellerio.
  6. Bauman Z. e Mazzeo R. (2016). In Praise of Literature. Cambridge: Polity (trad. it.: Elogio della letteratura. Torino: Einaudi, 2017).
  7. Bertoni C. (2009). Letteratura e giornalismo. Roma: Carocci.
  8. Bini G. (1981). Romanzi e realtà di maestri e maestre. In: Storia d’Italia. Annali IV. Intellettuali e potere. Torino: Einaudi.
  9. Bruner J.S. (2002). Making Stories. Law, Literature, Life. New York: Farrar, Straus and Giroux.
  10. Collodi C. (1995). Occhi e nasi. In: Collodi C., Opere. Milano: Mondadori.
  11. Coser L.A., a cura di (1963). Sociology through Literature. An Introductory Reader. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  12. Dai Pra’ S. (2011). Quelli che però è lo stesso. Roma-Bari: Laterza.
  13. De Amicis E. (2007). Il romanzo d’un maestro. Genova: De Ferrari.
  14. De Federicis L. (2002). Il romanzo della scuola. Belfagor, 57, 2: 223-233.
  15. Distefano B. (2018). Sporcarsi di gesso. Il lavoro degli insegnanti nel racconto di scuola, da Edmondo De Amicis a Mario Fillioley. L’ospite ingrato, 5: 147-165.
  16. Donnarumma R. (2014). Ipermodernità. Dove va la narrativa contemporanea. Bologna: il Mulino.
  17. Fillioley M. (2016). Lotta di classe. Diario di un anno da insegnante in prova. Roma: Minimum Fax.
  18. Giunta C. (2017). E se non fosse la buona battaglia? Sul futuro dell’istruzione umanistica. Bologna: il Mulino.
  19. Gremigni E. (2012). Insegnanti ieri e oggi. I docenti italiani tra precariato, alienazione e perdita di prestigio. Milano: FrancoAngeli.
  20. Iacoli G. (2012a). Dal romanzo del lavoro al romanzo della scuola: narrazioni, cronache e diari del maestro. In: Morano R., a cura di, Narratori italiani del Novecento dal Postnaturalismo al Postmodernismo e oltre. I. Soveria Mannelli: Rubbettino.
  21. Iacoli G. (2012b). Scrivere ai tempi della Gelmini. Studi culturali, IX, 1: 95-114., 10.1405/37133DOI: 10.1405/37133
  22. Jameson F. (1981). The Political Unconscious. Narrative as a Socially Symbolic Act. London: Methuen (trad. it: L’inconscio politico. Il testo narrativo come atto socialmente simbolico. Milano: Garzanti, 1990).
  23. Lazzarin S. e Morini A., sous la direction de (2017). Maîtres, précepteurs et pédagogues. Figures de l’enseignant dans la littérature italienne. Bern: Peter Lang.
  24. Luperini R. (2007). L’incontro e il caso. Narrazioni moderne e destino dell’uomo occidentale. Roma-Bari: Laterza.
  25. Luperini R. (2008). Immaginario e critica tematica: un dibattito. Allegoria, 58: 7-8.
  26. Luperini R. (2013). Insegnare la letteratura oggi. Quinta edizione ampliata. Lecce: Manni.
  27. Marchetta G. (2011). L’iguana non vuole. E-book. Milano: Rizzoli.
  28. Mastrocola P. (2000). La gallina volante. Parma: Guanda.
  29. Mastrocola P. (2004). La scuola raccontata al mio cane. Parma: Guanda.
  30. Mastronardi L. (1963). Il trasferimento. L’Unità, 8 dicembre.
  31. Mastronardi L. (1994). Il maestro di Vigevano. Torino: Einaudi.
  32. Milner J.-C. (1984). De l’école. Paris: Éditions du Seuil.
  33. Pavel T.G. (1986). Fictional Worlds. Cambridge (MA.)-London: Harvard University Press (trad. it.: Mondi di invenzione: realtà e immaginario narrativo. Torino: Einaudi, 1992).
  34. Rad P. e Salam E. (2018). How I Survive: American Teachers and Their Second Jobs. A Photo Essay. The Guardian, 5 settembre, -- testo successivamente disponibile al sito: www.theguardian.com/us-news/2018/sep/05/american-teachers-second-jobs-how-i-survive, consultato il 24/02/2019.
  35. Ricœur P. (1983). Temps et récit. I. L’intrigue et le récit historique. Paris: Éditions du Seuil (trad. it.: Tempo e racconto. I. Milano: Jaca Book, 1986).
  36. Ricœur P. (1984). Temps et récit. II. La configuration dans le récit de fiction. Paris: Éditions du Seuil (trad. it.: Tempo e racconto. II. La configurazione nel racconto di finzione. Milano: Jaca Book, 1987).
  37. Ricœur P. (1985). Temps et récit. III. Le temps raconté. Paris: Éditions du Seuil (trad. it.: Tempo e racconto. III. Il tempo raccontato. Milano: Jaca Book, 1988).
  38. Ricuperati G. (2015). Storia della scuola in Italia. Dall’Unità a oggi. Brescia: Editrice La Scuola.
  39. Ruozzi C. (2014). Raccontare la scuola. Testi, autori e forme del secondo Novecento. Torino: Loescher.
  40. Sandrucci R. (2012). La scuola sotto il genere della commedia. Rappresentazioni della scuola pubblica italiana: studio su sette casi. Pisa: ETS.
  41. Sani R. (2007). Accanto ai maestri. Edmondo De Amicis, l’istruzione primaria e la questione magistrale. In: De Amicis E., Il romanzo d’un maestro. Genova: De Ferrari.
  42. Santoni Rugiu A. (1981). Il professore nella scuola italiana. Dal 1700 alle soglie del 2000. Firenze: La Nuova Italia.
  43. Santoni Rugiu A. e Santamaita S. (2011). Il professore nella scuola italiana dall’Ottocento a oggi. Roma-Bari: Laterza.
  44. Schaeffer J.-M. (1999). Pourquoi la fiction?. Paris: Éditions du Seuil.
  45. Scuola di Barbiana (1967). Lettera a una professoressa. Firenze: Libreria Editrice Fiorentina.
  46. Spicola M. (2010). La scuola s’è rotta. Lettere di una professoressa. Torino: Einaudi.
  47. Starnone D. (1989). Ex cattedra. Milano: Feltrinelli.
  48. Starnone D. (2006). Ex cattedra e altre storie di scuola. Milano: Feltrinelli.
  49. Turnaturi G. (2008). Immaginazione sociologica e immaginazione letteraria. E-book. Roma-Bari: Laterza.
  50. UNESCO – Special Intergovernmental Conference on the Status of Teachers (1966). Recommendation concerning the Status of Teachers, 5 ottobre, -- testo successivamente disponibile al sito: http://portal.unesco.org/en/ev.php-URL_ID=13084&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html, consultato il 24/02/2019.
  51. Varotti C. (2003). Scuola. In: Anselmi G.M. e Ruozzi G., a cura di, Luoghi della letteratura italiana. Milano: Bruno Mondadori.
  52. Zinato E. (2015). Il lavoro non è (solo) un tema letterario: la letteratura come antropologia economica. In: Zinato E., Letteratura come storiografia? Mappe e figure della mutazione italiana. Macerata: Quodlibet.

Barbara Distefano, If Mombelli is Miserable. The Role of Literature in Teachers’ Social Decline in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 153/2019, pp. 149-164, DOI:10.3280/SL2019-153009

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content