Click here to download

Introduction. The educational relationship: Some reflections from a psychological and from a pedagogical perspective
Journal Title: RICERCHE DI PSICOLOGIA  
Author/s: Ilaria Castelli 
Year:  2019 Issue: Language: Italian 
Pages:  5 Pg. 63-67 FullText PDF:  137 KB
DOI:  10.3280/RIP2019-001004
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 



  1. Allen, J. P., Pianta, R. C., Gregory, A., Mikami, A. Y., & Lun, J. (2011). An interaction-based approach to enhancing secondary school instruction and student achievement. Science, 333(6045), 1034-1037.
  2. Ajello, A.M. (2016). Quale cultura della valutazione promuove INVALSI? Giornale Italiano di Psicologia, 43 (3), 421-426.
  3. Blandino, G., & Granieri, B. (1995). La disponibilità ad apprendere. Dimensioni emotive nella scuola e formazione degli insegnanti. Milano: Raffaello Cortina.
  4. Bowlby, J. (1988). A secure base. London: Routledge. Tr. it. Una base sicura. Milano: Raffaello Cortina, 1989.
  5. Bruner, J. S. (1990). Acts of Meaning. Cambridge: Harvard University Press. Tr. it. La ricerca del significato per una psicologia culturale. Torino: Bollati Boringhieri, 1992.
  6. Castelli, I. (2004). Problematiche affettive e relazionali nella scuola dell’infanzia e nella scuola primaria. Collana “Psicologia e scuola”. Brescia: Editrice La Scuola.
  7. Castelli, I., & Marchetti, A. (2018). Capirsi: la Teoria della Mente. In S. Caravita, L. Milani, & D. Traficante (eds.), Psicologia dello sviluppo e dell’educazione (pp. 127-144). Bologna: il Mulino.
  8. Immordino-Yang, M. H. (2017). Neuroscienze affettive ed educazione. Milano: Raffaello Cortina.
  9. Hamre, B. K., Pianta, R. C., Downer, J. T., DeCoster, J., Mashburn, A. J., Jones, S. M., ... & Hamagami, A. (2013). Teaching through interactions: Testing a developmental framework of teacher effectiveness in over 4,000 classrooms. The Elementary School Journal, 113(4), 461-487., 10.1086/669616DOI: 10.1086/669616
  10. Marchetti, A. (2016). Sfiducia o diffidenza? Rappresentazioni e atteggiamenti nella cultura della valutazione. Giornale Italiano di Psicologia, 43 (3), 495-499.
  11. Pianta, R.C. (1999). Enhancing relationships between children and teachers. American Psychological Association. Tr. it. La relazione bambino-insegnante. Aspetti evolutivi e clinici. Milano: Raffaello Cortina, 2001.
  12. Pianta, R. C., La Paro, K., & Hamre, B. K. (2008a). Classroom Assessment Scoring System (CLASS). Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
  13. Pianta, R. C., Mashburn, A., Downer, J., Hamre, B., & Justice, L. (2008b). Effects of web-mediated professional development resources on teacher-child interactions in pre-kindergarten classrooms. Early Childhood Research Quarterly, 23(4), 431-451.
  14. van Ijzendoorn, M. H., Sagi, A., & Lambermoon, M. (1992). Il paradosso del caretaker multiplo. In L. Carli (Ed.), Dalla diade alla famiglia. I legami d’attaccamento nella rete familiare (pp. 217-238). Milano: Raffaello Cortina.

Ilaria Castelli, Introduction. The educational relationship: Some reflections from a psychological and from a pedagogical perspective in "RICERCHE DI PSICOLOGIA " 1/2019, pp. 63-67, DOI:10.3280/RIP2019-001004

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content