Click here to download

Technical tests of innovative teaching. The students point of view of the Department of Communication and Social Research of Sapienza
Journal Title: SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI 
Author/s: Renato Fontana, Erika De Marchis, Elena Valentini 
Year:  2019 Issue: Language: Italian 
Pages:  15 Pg. 224-238 FullText PDF:  201 KB
DOI:  10.3280/SISS2019-001018
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The article reports the results of a research about processes and contents relat-ed to the innovation in teaching which implies substantial changes in the man-agement of university education. Through a case study focused on the didactics at the Department of Communication and Social Research of Sapienza University of Rome, the paper aims at studying how the innovations of didactic practices, teaching models and styles of knowledge sharing modify the function of educa-tion and learning. Moreover, the article has the objective of investigating students points of view about the attended courses.
Keywords: Didactics; innovation; learning; students points of view.

  1. Agnoli M.S. (2004). Il disegno della ricerca sociale. Roma: Carocci Editore.
  2. Benadusi L. e Molina S., a cura di (2018). Le competenze. Una mappa per orientarsi. Bologna: il Mulino.
  3. Benati S. e Chiari G. (2008). I meccanismi dell’apprendimento cooperativo: un approccio di scelta razionale. Trento: Quaderni del Dipartimento di Sociologia e Ricerca Sociale.
  4. Braga A. (2017). La didattica universitaria. Una rotta per il futuro delle università. Scuola democratica, 2: 417-432., DOI: 10.12828/87597
  5. Dewey J. (1916). Democracy and Education. New York: The Macmillan Company (trad.it.: Democrazia e Educazione. Milano: Sansoni Edizioni, 2008).
  6. Falcinelli F., Gaggioli C. e Capponi A. (2016). Imparare ad imparare: stili di apprendimento e di insegnamento a confronto. Form@re. Open Journal per la formazione in rete, 2, 16: 242-257.
  7. Falcinelli F., Filomia M., Santucci V. e Vinti G. (2018). Learning to learn: un’esperienza di formazione rivolta ai docenti universitari dell’Università degli Studi di Perugia. Education Sciences & Society, 2, 260-269.
  8. Felisatti E., Serbati A. (2014). Professionalità docente e innovazione didattica. Una proposta dell’Università di Padova per lo sviluppo professionale dei docenti universitari. Formazione e Insegnamento, 12(1), 137-153.
  9. Felisatti E. e Serbati A., a cura di (2017). Preparare alla professionalità docente e innovare la didattica universitaria. Milano: FrancoAngeli.
  10. Fontana R., Piscopo C. and Nemmo E. (2018). Cross-cutting Competences and Soft Skills in Digital Professions: Konwledge-sharing and Social Stratification in the World of Tomorrow. In: Larsen C., Rand S., Schmid A. and Dean A., eds., Developing Skills in a Changing World of Work: Concepts, Measurement and Data. Munchen, Mering: Rainer Hampp Verlag.
  11. Morcellini M. (2003). L’orientamento nella società della comunicazione. In: Grimaldi A., a cura di, Orientare l’orientamento: modelli, strumenti ed esperienze a confronto. Milano: FrancoAngeli.
  12. Poce A. (2010). Valutare l’innovazione nella didattica universitaria. Esempi internazionali di buone pratiche presso le università di Nottingham, Marne La Vallèe e Roma Tre. Roma: Edizioni Nuova Cultura.
  13. Semeraro R. (2006). La valutazione della didattica universitaria. Paradigmi scientifici, rivisitazioni metodologiche, approcci multidimensionali. Milano: FrancoAngeli.
  14. Sharan Y. e Sharan S. (1998). Gli alunni fanno ricerca. L’apprendimento in gruppi cooperativi. Trento: Erikson.
  15. Sorzio P. (2009). Dewey e l’educazione progressiva. Roma: Carocci.

Renato Fontana, Erika De Marchis, Elena Valentini, Technical tests of innovative teaching. The students point of view of the Department of Communication and Social Research of Sapienza in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2019, pp. 224-238, DOI:10.3280/SISS2019-001018

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content