Click here to download

Experiences of educational innovation: the perspectives of teachers
Journal Title: SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI 
Author/s: Cristina Sofia, Barbara Mazza, Milena Cassella 
Year:  2019 Issue: Language: Italian 
Pages:  16 Pg. 239-254 FullText PDF:  252 KB
DOI:  10.3280/SISS2019-001019
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The paper illustrates the first results of an exploratory research on educational innovation. In the field of research, in-depth interviews were carried out with uni-versity professors, which enabled the reconstruction of a definition of didactic in-novation which, although partial and provisional, is based on the experience gained in the professional field and takes into account the potential and limits of Italian academic context.
Keywords: Didactics; innovation; academic teachers’ training; teaching prac-tices; didactic experimentation; learning; evaluation.

  1. Calvani A. (2000). Elementi di didattica. Problemi e strategie. Roma: Carocci.
  2. Calvani A. (2006). Rete, comunità e conoscenza. Costruire e gestire dinamiche collaborative. Trento: Erikcson.
  3. Falcinelli F., Ghislandi P., Leo T. e Maragliano R., a cura di (2009). Digital collaboration: some issues about teachers’ functions. Napoli: ScriptaWeb.
  4. Felisatti E. e Serbati A. (2014). Professionalità docente e innovazione didattica. Una proposta dell’Università di Padova per lo sviluppo professionale dei docenti universitari, in Formazione & insegnamento. Rivista internazionale di scienze dell’educazione e della formazione, V. 12, n. 1.
  5. Ghiglione R. (1989). La comunicazione: teoria, approccio metodologico e strumenti di analisi. In: G. Bellelli, a cura di, Il metodo del discorso. Napoli: Liguori.
  6. Glaser B.G. and Strauss A.L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Londra: Weidenfeld & Nicolson.
  7. Losito G. (1996). L’analisi del contenuto nella ricerca sociale. Milano: FrancoAngeli.
  8. Mazza B. (2014). Coordinate professionali. Una ricognizione storico-concettuale. In: Morcellini M., Faccioli F. e Mazza B., a cura di, Il progetto comunicazione alla sfida del mercato. Itinerari e prospettive dei laureati nel sud Europa. Milano: FrancoAngeli: 38-50.
  9. Montesperelli P. (2016). Essere insegnante. Educare l’altro, educare se stessi. In: Cicchelli V., Pendenza M. e Tognonato C., a cura di, Vivere il sociale, pensare globale. Perugia: Morlacchi U.P.
  10. Pollitt C. and Bouckaert G. (2000). Public Management Reform: A Comparative Analysis. New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. Oxford: Oxford University Press.
  11. Richards L. (2005). Handling qualitative data: A practical guide. London: Sage.
  12. Valentini E. (2008). Università nella rete-mondo. Modelli teorici e casi di e-learning nelle università straniere. Milano: FrancoAngeli.
  13. Vardanega A. (2008). L’analisi dei dati qualitativi con Atlas.it. Fare ricerca sociale con i dati testuali. Roma: Aracne

Cristina Sofia, Barbara Mazza, Milena Cassella, Experiences of educational innovation: the perspectives of teachers in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2019, pp. 239-254, DOI:10.3280/SISS2019-001019

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content