Clicca qui per scaricare

I manuali scolastici danno accesso all’altro in classe? Un’analisi comparativa tra l’Italia e il Québec
Titolo Rivista: EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES 
Autori/Curatori: Maria Lucenti, Sivane Hirsch 
Anno di pubblicazione:  2020 Fascicolo: 1  Lingua: Italiano 
Numero pagine:  25 P. 92-116 Dimensione file:  296 KB
DOI:  10.3280/ERP2020-001005
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più:  clicca qui   qui 




Faced with "sensitive" topics, teachers are usually reluctant to use textbooks (Hirsch, 2016), as they often and willingly point out that textbooks are clearly impossible to keep up to date. Our analyses of textbooks (Hirsch, 2018; Lucenti, 2018a) allow us to demonstrate how textbooks rarely adapt to social and political realities, with change faster than the reissue of texts. This contribution aims to propose a comparison between Italy and Québec on the representation of otherness in textbooks. Focusing in particular on "sensitive" issues related to religious symbols, we have identified the manuals of history and religion on the one hand (Ethis and Religious Culture - ECR - in Québec; Teaching of the Catholic Religion - IRC - in Italy), the skills and practices of teachers, on the other hand. These are the factors from which to analyse the challenges posed today by school education, among which we can cite the cultural diversity of students and the inclusion (or not) of this diversity in school curricula and teaching aids, manuals first of all. The concept of otherness will be treated starting from the Arab-Muslim minority, as -the other- par excellence (Lucenti, 2018a), although present in a structural way in both societies considered. Our analysis will show that most of the time textbooks convey a crystallised and "anonymous" image (Hirsch & Mc Andrew, 2016; Lucenti, 2018b) of ethnocultural and religious minorities who do not share the values of contemporary Western societies. They therefore do not facilitate the creation of an intercultural and inclusive curriculum.

  1. Amerini, Zanette, Tincati, Dell’Acqua (2014). Limes 1. Corso di storia e geografia. Milano-Torino: Pearson Italia, B. Mondadori.
  2. Bocchini S., Panero D., & Parolo C. (2017). A occhi aperti sprint. Bologna: EDB.
  3. Brancati A., & Pagliarani T. (2010a). Le voci della storia 1. Dalla preistoria all’età di Cesare. Milano: La Nuova Italia.
  4. Brancati A., & Pagliarani T. (2010b). Le voci della storia 2. Dall’età di Augusto all’impero carolingio. Milano: La Nuova Italia.
  5. Brancati A., & Pagliarani T. (2012a). Dialogo con la storia e l’attualità 2. Dalla metà del Seicento alla fine dell’Ottocento. Milano: La Nuova Italia.
  6. Brancati A., & Pagliarani T. (2015). Nuovo dialogo con la storia e l’attualità 1. Dal Mille al Seicento. Milano: La Nuova Italia.
  7. Brancati A., & Pagliarani T. (2012b). Voci della storia e dell’attualità 1. Dal Mille alla metà del Seicento. Milano: La Nuova Italia.
  8. Brancati A., & Pagliarani T. (2012c). Voci della storia e dell’attualità 2. Dalla metà del Seicento alla fine dell’Ottocento. Milano: La Nuova Italia.
  9. Brancati A., & Pagliarani T. (2012d). Voci della storia e dell’attualità 3. L’età contemporanea. Milano: La Nuova Italia.
  10. Calvani V. (2014a). Storia e progetto 1. Dalla Preistoria alla Roma repubblicana. Milano: A. Mondadori scuola.
  11. Calvani V. (2014b). Storia e progetto 2. Dalla Roma imperiale all’Alto Medioevo. Milano: A. Mondadori scuola.
  12. Cantarella E., & Guidorizzi G. (2015). Geostoria. Il lungo presente 1. Dalla Prei-storia a Giulio Cesare. Milano: Mondadori Education, Einaudi Scuola.
  13. Cantarella E., Guidorizzi G., & Fedrizzi E. (2013). Geopolis 2. Da Augusto al Mille. Milano: Mondadori Education, Einaudi scuola.
  14. Castronovo V. (2013). Geografia del nostro mondo 1. Italia, Europa. Milano: La Nuova Italia.
  15. Chiauzza M., Senatore F., Storti F., & Vicari F. (2010). Il nuovo Attualità del passato 2. Dal principato di Augusto all’Alto Medioevo. Milano-Torino: Pearson Italia, Paravia.
  16. De Luna G., & Meriggi M. (2012a). Il segno della storia 1. Dall’XI secolo alla metà del Seicento. Milano-Torino: Pearson Italia, Paravia.
  17. De Luna G., & Meriggi M. (2012b). Il segno della storia 2. Dalla metà del Seicento alla fine dell’Ottocento. Milano-Torino: Pearson Italia, Paravia.
  18. De Luna G., & Meriggi M. (2012c). Il segno della storia 3. Il Novecento e il mondo contemporaneo. Milano-Torino: Pearson Italia, Paravia.
  19. Di Caro G., Cristino N., & Castellano G. (2014). Storia & Geo 2. Novara: De Agostini Scuola, Petrini.
  20. Dinucci M., & Pellegrini C. (2014). Geolaboratorio. L’Europa e il mondo nel ventunesimo secolo. Bologna: Zanichelli.
  21. Fossati M., & Luppi G. (2015). Svolte 1. Dalle prime civiltà all’età di Cesare. Milano-Torino: Pearson Italia, B. Mondadori.
  22. Iarrera F., & Pilotti G. (2010). Geografia. Territori e problemi. Essenziale, paesi extraeuropei. Bologna: Zanichelli.
  23. Lupo F. (2016). Geografia generale ed economica. Torino: SEI.
  24. Paolucci S., & Signorini G. (2012). La storia in tasca 5. Dall’inizio del Novecento a oggi. Bologna: Zanichelli.
  25. Salani M. (2015). A lauto convito. Bologna: EDB.
  26. Sofri G., & Sofri F. (2010). Ambienti, popoli, idee. Continenti e paesi. Bologna: Zanichelli.
  27. Stroppiana E., & Solinas L. (2006). Il sale della terra 3. Torino: SEI.
  28. Tincati C., & Dell’Acqua M. (2014). Eco Geo. Strumenti e temi di geografia economica. Milano-Torino: Pearson Italia, B. Mondadori.
  29. Brodeur-Girard S., Frève L., Vanasse C., Bergeron N., & Pelchat M. (2006a). L’occident en 12 événements. Du renouvellement de la vision de l’Homme aux révolutions américaine ou française. Manuel de l’élève B, Volume 1. Laval (Québec): Editions Grand Duc – HRW.
  30. Brodeur-Girard S., Frève L., Vanasse C., Bergeron N., & Pelchat M. (2006b). L’occident en 12 événements. De l’industrialisation à la reconnaissance des libertés et des droits civils. Manuel de l’élève B, Volume 2. Laval (Québec): Editions Grand Duc – HRW.
  31. Deraspe S., Després P., Fournier-Courcy I., Tardif S., & Dansereau J. (2011). Tisser des liens. Manuel de l’élève A. Volume 2. 2e année du 2e cycle du secondaire. Anjou (Québec): Les Editions CEC.
  32. Deraspe S., Després P., Fournier-Courcy I., Tardif S., & Dansereau J. (2010). Tisser des liens. Manuel de l’élève A. Volume 1. 2e année du 2e cycle du secondaire. Anjou (Québec): Les Editions CEC.
  33. Gouvernement du Québec-Ministère de l’Éducation (1998). Une école d’avenir. Politique d’integration scolaire et d’éducation interculturelle. Québec: Dépôt légal – Bibliothèque nationale du Québec, -- http://www.education.gouv.qc.ca/fileadmin/site_web/documents/education/adaptation-scolaire-services-comp/PolitiqueMatiereIntegrationScolEducInterculturelle_UneEcoleAvenir_f.pdf.
  34. Gouvernement du Québec-Ministère de l’Éducation, de l’Enseignement supérieur et de la Recherche (2019). Matériel didactique approuvé pour l’enseignement secondaire. Québec: Bureau d’approbation du matériel didactique Direction des ressources didactiques, -- http://www1.education.gouv.qc.ca/bamd/doc/Liste_secondaire_fr_new.pdf.
  35. Groudin J., Lefebvre S., & Weinstock D. (2009). Tête-à-tête. Manuel de l’élève, 1er cycle du secondaire. Laval (Québec): Editions Grand Duc – HRW.
  36. Horguelin C., Ladouceur M., Lord F., & Rose F. (2009). Fresques. Histoire et éducation à la citoyenneté. 2e cycle du secondaire, 2e année. Montréal: Chenelière Education.
  37. Laville C. (2005). D’hier à demain. Manuel de l’élève A, 1er cycle du secondaire. Montréal: Chenelière Education.
  38. Laville C. (2006). D’hier à demain. Manuel de l’élève B, 1er cycle du secondaire. Montréal: Chenelière Education.

Maria Lucenti, Sivane Hirsch, in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 1/2020, pp. 92-116, DOI:10.3280/ERP2020-001005

   

FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche