Click here to download

From Comenius to multimedia learning
Journal Title: CADMO 
Author/s: Gabriella Agrusti, Valeria Damiani 
Year:  2020 Issue: Language: Italian 
Pages:  13 Pg. 69-81 FullText PDF:  217 KB
DOI:  10.3280/CAD2020-002006
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 



Keywords: Comenius, Mayer, multimedia learning, image, text, media edu¬cation

  1. Mayer, R. (2009), Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2nd ed.
  2. Ausubel, D.P. (1968), Educational Psychology. A Cognitive View. New York: Holt, Rinearth and Winston; trad. it. di D. Costamagna, Educazione e processi cognitivi: guida psicologica per gli insegnanti. Milano: FrancoAngeli, 1978.
  3. Biggio, A. (a cura di) (1993), Comenio. Grande Didattica. Firenze: La Nuova Italia.
  4. Cagnolati, A. (2003), “Alcune riflessioni sull’edizione quadrilingue (1666) dell’Orbis Sensualium Pictus di Comenio”, Quaderni del CIRSIL, 2, www.lingue.unibo.it/cirsil.
  5. Chadwick, C. (2002), “Why Computers are failing in the Education of Our Children”, Educational Technology, Sept-Oct 2002, pp. 35-40.
  6. Crupi, G. (2017), “Dare la parola all’immagine: l’Orbis Sensualium Pictus di Jan Amos Comenius”, Nuovi annali della scuola speciale per archivisti e bibliotecari, XXXI, pp. 117-140.
  7. Faeti, S. (1972), Guardare le figure. Gli illustratori italiani dei libri per l’infanzia. Torino: Einaudi.
  8. Farnè, M. (2002), Iconologia didattica. Le immagini per l’educazione: dall’Orbis Pictus a Sesame Street. Bologna: Zanichelli.
  9. Gentile, M.T. (1965), Immagine e parole nella formazione dell’uomo. Roma: Armando.
  10. Mayer, R., Moreno, R. (2003), “Nine Ways to reduce Cognitive Load in Multimedia Learning”, Educational Psychologist, 38 (1), pp. 43-52.
  11. Nardi, E. (2010), “Testo verbale e testo iconico. Verso una metacomprensione”, Cadmo, XVIII, 2, pp. 7-37.
  12. Rivoltella, P. (2005), Educare per i media. Strumenti e metodi per la formazione del media educator. Milano: ISU.
  13. Vasoli, C. (1977), “Note su Comenio e alcune recenti interpretazioni in Rivista”, Critica di Storia della Filosofia, 32 (3), pp. 304-331.
  14. Vertecchi, B. (a cura di) (2010), Orbis dictus. Un ambiente adattivo multilingue per l’istruzione in rete. Milano: FrancoAngeli.
  15. Visalberghi, A. (1988), Insegnare e apprendere. Un approccio evolutivo. Firenze: La Nuova Italia.

Gabriella Agrusti, Valeria Damiani, From Comenius to multimedia learning in "CADMO" 2/2020, pp. 69-81, DOI:10.3280/CAD2020-002006

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content