Click here to download

Moviegoing in Milan. Between national transformations and local specificities
Journal Title: TERRITORIO 
Author/s:  Mariagrazia Fanchi 
Year:  2020 Issue: 95 Language: Italian 
Pages:  10 Pg. 99-108 FullText PDF:  1064 KB
DOI:  10.3280/TR2020-095011
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


The essay sketches the history of relationship between audiences and cinema in Milan, through four case studies: the construction of a film viewing ‘relocated’ model, during 1950s; the emergence of a twilight experience of cinema, during the second half of 1960s; the resurrection of moviegoing at the end of the 1990s, and the affirmation of a diffused experience of movies; and, finally, the most recent rise of a widespread film experience, prompted by the spread of the digital platforms as Netflix and by a really film spectator metamorphose. Four moments that announced and induced nationwide changes.
Keywords: Cinema audiences; movie theatre; moviegoing

  1. Amadori G., Fanchi M., 2020, «L’anello forte. Il sistema dell’esercizio in Italia: dati, prospettive, approcci metodologici». Imago. Studi di cinema e media, xi, 1: 39-65.
  2. Augé M., 1992, Non lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodernité. Paris: Seuil (trad. it. 1993, Non luoghi. Introduzione a una antropologia della surmodernità. Milano: Elèuthera).
  3. Augé M., 1997, L’Impossible voyage. Le tourisme et ses images. Paris: Seuil (trad. it., 1999, Disneyland e altri non luoghi. Milano: Elèuthera).
  4. Bassani A., Gariboldi P., G. Limonta G., 2004, Il Multiplex. Forme, strategie e rapporto con il territorio. Milano: Clup.
  5. Bizzarri L., Solaroli L., 1958, L’industria cinematografica italiana. Milano: Parenti.
  6. Bourlot A., Fanchi M., 2017, I nuovi Cinema Paradiso. Cultura, territori e sostenibilità delle Sale della Comunità. Milano: Vita e Pensiero.
  7. Casetti F., 2015, The Lumière Galaxy: Seven Key Words for the Cinema to Come. New York: Columbia University Press (trad. it. 2015, La Galassia Lumière. Sette parole chiave per il cinema che viene. Milano: Bompiani).
  8. Casetti F., Fanchi M., 2006, a cura di, Terre incognite. Lo spettatore italiano e le forme dell’esperienza di visione del film. Roma: Carocci.
  9. Casetti F., Salvemini S., 2007, a cura di, È tutto un altro film. Più coraggio e più idee per il cinema italiano. Milano: Egea.
  10. D’Arrigo A., Fanchi M., Rosina A., Zambardino B., 2018, a cura di, Rapporto Cinema 2018. Spettatori, Strumenti, Scenari. Noventa Padovana: Fondazione Ente dello Spettacolo.
  11. Eugeni R., Viganò D.E., 2006, a cura di, Attraverso lo schermo. Cinema e cultura cattolica in Italia (vol. 1 e 2). Roma: Ente dello Spettacolo.
  12. Rapporto Cinema 2019. L’anno Zeta dell’audiovisivo. Noventa Padovana: Fondazione Ente dello Spettacolo.
  13. Fanchi M., 2005, Spettatore. Milano: Il Castoro.
  14. Fanchi M., 2010, ‘Tra donne sole’. Cinema, Cultural Consumption and the Female Condition in Post-war Italy. In Schenk I., Tröhler M.,
  15. Zimmermann Y. (a cura di), Film- Kino-Zuschauer: Filmrezeption. Film-Cinema-Spectator: Film Reception. Marburg: Schüren, 305-318.
  16. Fanchi M., 2014, L’audience. Roma: Laterza.
  17. Garofalo D., 2018, Storia sociale della televisione in Italia. 1954-1969. Venezia: Marsilio.
  18. Grasso A., 2017, a cura di, Storia della Comunicazione e dello Spettacolo in Italia. I Media alla sfida della convergenza (1979-2012). Vol. iii. Milano: Vita e Pensiero.
  19. Hanich J., 2018, The Audience Effect: On the Collective Cinema Experience. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  20. Rositi F., 1966, «I cineclub in Italia. Ricerca con referendum postale (aprile-giugno 1965)», IKON. Cinema, televisione, iconografia, xvi, 57: 29-89.
  21. Sampietro S., 2018, «Revenants. Anziani, consumi mediali, cultura cinematografica e modelli di fruizione in sala. Un’indagine pilota».
  22. In: D’Arrigo A., Fanchi M., Rosina A., Zambardino B. (a cura di), Rapporto Cinema 2018. Spettatori, Strumenti, Scenari. Noventa Padovana: Fondazione Ente dello Spettacolo.
  23. Treveri Gennari D., O’Rawe C., Hipkins D., Dibeltulo S., Culhane S., 2020, Italian Cinema Audiences. Histories and Memories of Cinema-going in Post-war Italy. London: Bloomsbury.
  24. Valutazione di impatto della Legge Cinema e Audiovisivi. Anni 2017-2018, 2019. -- (www.cinema.beniculturali.it/Notizie/5205/66/relazione-valutazione-impatto-l-2202016-l-2202016-anni-2017-2018/).
  25. Valutazione di impatto della Legge Cinema e Audiovisivi. Anno 2019, 2021 -- (www.cinema.beniculturali.it/direzionegenerale/148/valutazione-di-impatto/).

Mariagrazia Fanchi, Moviegoing in Milan. Between national transformations and local specificities in "TERRITORIO" 95/2020, pp. 99-108, DOI:10.3280/TR2020-095011

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content