Click here to download

Artists migrants in Italy. History and stories of life of Orchestra di Piazza Vittorio
Journal Title: MONDI MIGRANTI 
Author/s: Milena Gammaitoni 
Year:  2021 Issue: Language: Italian 
Pages:  20 Pg. 213-232 FullText PDF:  226 KB
DOI:  10.3280/MM2021-002012
(DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation:  clicca qui   and here 


When the artist is a foreigner, a migrant, how can he live and work in Italy today? The research on the Piazza Vittorio Orchestra, the first Italian multi-ethnic orches-tra, started from its foundation in 2002. The initial objective was to explore the example of good practice in the integration of different ethnic immigrant groups. Structured and semi-participant observation of the concert rehearsals was con-ducted and the life stories of each musician in the different phases of the orchestra were collected over a period of 15 years. Later on, attention was focused on its in-evitable transformation and on the originality of musical creation, always rich in projects and social content.
Keywords: migrants; musicians; sociology; stories of life; identity

  1. AA. VV. (2006). Enciclopedia della Musica. Torino: Einaudi.
  2. AA.VV. (2006). Prove d’Orchestra. Roma: Lucky Red.
  3. Adorno W.T. (1971). Introduzione alla sociologia della musica. Torino: Einaudi.
  4. Ambrosini M. (2017). Migrazioni. Milano: Egea.
  5. Ambrosini M. (2005). Sociologia delle migrazioni. Bologna: il Mulino.
  6. Ambrosini M. e Abbatecola E. (2009). Migrazioni e società. Una rassegna di studi internazionali. Milano: FrancoAngeli.
  7. Battisti F.M. (2002). Giovani e utopia. Milano: FrancoAngeli.
  8. Becker H. (2004). I mondi dell’arte. Bologna: il Mulino.
  9. Bourdieu P. (2001). La distinzione, critica sociale del gusto. Bologna: il Mulino.
  10. Carnà K. (2015). De Florio Angelo, Roma: Guida alla riscoperta del sacro. Roma: Edup.
  11. Collettivo Samgati (2006). Il mondo in casa, Storie di una piazza italiana. Roma: Laterza.
  12. Colombo E. (2011). Le società multiculturali. Roma: Carocci.
  13. Danese G. (1999). Interazioni tra musica e società. Teramo: Andromeda.
  14. De Tocqueville A. (1992). La democrazia in America. Milano: Rizzoli.
  15. Del Grosso Destrieri L. (2002). Sociologia delle musiche. Milano: FrancoAngeli.
  16. Di Luzio F. (2006). Roma, Piazza Vittorio: convivenza di genti e culture. Roma: Casa Editrice La Sapienza
  17. Caritas Migrantes (2019). Dossier Immigrazione Caritas 2019. Roma: Caritas.
  18. Durkheim E. (1912). Les formes élémentaires de la vie religieuse. Paris: Les Presses universitaires de France; trad. it., Le forme elementari della vita religiosa. Torino: Ed Comunità, 1969.
  19. Elias N. (1991). Sociologia di un genio. Bologna: il Mulino.
  20. Fabbri F. (2008). Il suono in cui viviamo, Saggi sulla popular music. Milano: Il Saggiatore.
  21. Ferrarotti F. (2010). La funzione della musica nella società tecnicamente progredita. Roma: Verso l’Arte.
  22. Fourier C. (1965). Oeuvres complètes. Paris: Anthropos.
  23. Gammaitoni M. (2005). L’agire sociale del poeta. Wislawa Szymborska nella vita dei lettori in Italia e in Polonia. Milano: FrancoAngeli.
  24. Gammaitoni M. (2004), La funzione sociale del musicista. Roma: EDUP.
  25. Gammaitoni M., a cura (2016). Le arti e la politica, prospettive sociologiche. Padova: Cleup.
  26. Gammaitoni M., a cura (2012). Per una sociologia delle arti, storia e storie di vita. Padova: Cleup.
  27. Giannattasio F. (1991). Grammatica della musica etnica. Roma: Bulzoni.
  28. Greco G., Ponziano R. (2007). Musica è comunicazione. Milano: FrancoAngeli.
  29. Green A.-M. (2006). De la musique en sociologie. Paris: l’Harmattan.
  30. Halbwachs M. (1987). La memoria collettiva. Milano: Unicopli.
  31. Leydi R. (2008). L’altra musica, etnomusicologia, Milano: Ricordi.
  32. Marcel M. (1925). Essai sur le don. Forme et raison de l'échange dans les sociétés archaïques, Annèe Sociologique. Paris: Presse Universitaire de France; trad. it.: Saggio sul dono. Forma e motivo dello scambio nelle società arcaiche, Torino: Einaudi, 2002.
  33. Marcuse H. (1968). L’uomo ad una dimensione. Torino: Einaudi.
  34. Merriam A.P. (1983). Antropologia della musica. Palermo: Sellerio.
  35. Michaud Y. (2003). L’art a l’etat gazeux. Paris: Hachette.
  36. Middleton R. (2001). Studiare la popular music. Milano: Feltrinelli.
  37. Piccolo F. (2006). Noi che all’Esquilino ci viviamo. In: Prove d’Orchestra. Roma: coll., ed. Lucky Red.
  38. Pollini G. e Scidà G. (2002). Sociologia delle migrazioni e della società multietnica. Milano: FrancoAngeli.
  39. Pugliese E. e Macioti M.I. (2006). Immigrati e rifugiati in Italia: Roma: Laterza.
  40. Istat, (2020). Rapporto Annuale, 2019. Roma: Istat.
  41. Rizzoni C. (2011). Fare etnomusicologia oggi. Roma: Nuova Cultura.
  42. Ross A. (2009). Il resto è rumore, ascoltando il XX secolo. Milano Bompiani.
  43. Sachs C. (1979). Le sorgenti della musica, introduzione all’etnomusicologia. Torino: Bollati Boringhieri.
  44. Sayad A. (2002). La doppia assenza, Dalle illusioni alle sofferenze dell’immigrato. Milano: Cortina.
  45. Schutz W. (1979). Profound Simplicity. New York: Bantam Books.
  46. Serravezza A. (1980). La Sociologia della Musica. Torino: EDT.
  47. Serravezza A. (1971). Sulla nozione di esperienza musicale. Bari: Adriatica ed.
  48. Shepherd J. (1977). Whose music? A sociology of musical languages. New Brunswick and London: Transaction books.
  49. Shütz W. (1979). Profound Semplicity. New York: Bantam Books.
  50. Simmel G. (2008). Studi psicologici ed etnologici sulla musica, ed. ital. a cura di Massimo del Forno. Roma: Aracne.
  51. Simmel G. (1999). Il Conflitto della civiltà moderna. Milano: SE.
  52. Simmel G. (1997). La socievolezza, ed. ital. a cura di Turnaturi G., Roma: Armando.
  53. Simmel G. (1995). La metropoli e la vita dello spirito, ed. it. a cura di Jedlowski P., Roma: Armando.
  54. Simmel G. (1976). Arte e civiltà, ed. ital. a cura di Formaggio D. e Perucchi L., Milano: Isedi.
  55. Thomas W. e Znaniecki F. (1918). The Polish Peasant in Europe and America, 1^ ed. Boston: The Gorham Press; trad. it. Il Contadino polacco in Europa e in America, Torino: ed. Comunità, 1968.
  56. Weber M. (1995). I fondamenti razionali e sociologici della musica. In: Economia e Società. Torino: Edizioni di Comunità.
  57. Withol de Wenden C. (2015). Il diritto di migrare. Roma: Ediesse.
  58. Zoldberg V. (1990). Sociologia dell’arte. Bologna: il Mulino.

Milena Gammaitoni, Artists migrants in Italy. History and stories of life of Orchestra di Piazza Vittorio in "MONDI MIGRANTI" 2/2021, pp. 213-232, DOI:10.3280/MM2021-002012

   

FrancoAngeli is a member of Publishers International Linking Association a not for profit orgasnization wich runs the CrossRef service, enabing links to and from online scholarly content