Innovating the management of corporate crises with new forms of participation of trade union representatives and workers

Titolo Rivista STUDI ORGANIZZATIVI
Autori/Curatori Luigi Campagna, Luciano Pero
Anno di pubblicazione 2022 Fascicolo 2022/1 Lingua Inglese
Numero pagine 21 P. 108-128 Dimensione file 173 KB
DOI 10.3280/SO2022-001005
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In Italy corporate restructuring crises are traditionally managed by companies through communication to the workers' representatives about the negative impacts on production structures and on workplaces. Therefore, the trade union representatives adopt defensive methods focused on minimizing the impacts on employment. The role of representatives is subordinate to that of managers who have the goal of making decisions and minimizing the interference of trade unions. Workers also play a secondary role in supporting the union in the negotiation process. In the two corporate cases studied, instead, the possibility emerges for trade union representatives to play a proactive role and to collaborate with management in an agreed solution to the crisis that is more favourable to workers. To arrive at these positive solutions, the fundamental role is played by organizational and technological innovation that significantly improves company performance, as supported by the direct participation of workers. In these cases, coordination between the factors at stake is ensured by the ability of the actors to manage a risky and complex innovative process in a shared way.

Tradizionalmente in Italia le crisi aziendali di ristrutturazione sono gestite dalle aziende con una comunicazione alle rappresentanze dei lavoratori degli impatti negativi sulle strutture produttive e sui posti di lavoro. Pertanto, le rappresentanze sindacali adottano modalità di tipo difensivo focalizzate sulla minimizzazione degli impatti sull’occupazione. Il ruolo dei rappresentanti è subordinato a quello dei dirigenti che hanno l'obiettivo di prendere decisioni e ridurre al minimo le interferenze dei sindacati. Anche i lavoratori in queste occasioni svolgono un ruolo secondario di sostegno del sindacato nel processo negoziale. Nei due casi aziendali studiati emerge invece la possibilità per le rappresentanze sindacali di giocare un ruolo propositivo e di collaborare con il management a una soluzione concordata della crisi e più favorevole ai lavoratori. Per arrivare a queste soluzioni positive, sancite con accordi aziendali, il ruolo fondamentale è svolto dall’innovazione organizzativa e tecnologica che migliora le performance aziendali in modo significativo, in quanto sostenute dalla partecipazione diretta dei lavoratori. In questi casi, inoltre, il coordinamento tra i vari fattori in gioco è assicurato dalla capacità degli attori di gestire in modo condiviso un processo innovativo rischioso e complesso.

Keywords:Contrattazione collettiva, partecipazione diretta, rappresentanza dei lavoratori, relazioni industriali cooperative, lean evoluta

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Luigi Campagna, Luciano Pero, Innovating the management of corporate crises with new forms of participation of trade union representatives and workers in "STUDI ORGANIZZATIVI " 1/2022, pp 108-128, DOI: 10.3280/SO2022-001005