costing la dottrina italiana ed internazionale ha rivolto molta attenzione agli aspetti tecnici e teorici dei modelli. Tuttavia tale dibattito non si è esteso con uguale intensità al processo di diffusione di tali tecniche innovative nel lungo periodo; in particolare appare ridotta l’indagine sul carattere del processo di apprendimento e sul ruolo del cosiddetto "effetto moda" (fashion effect) nei cambiamenti dei sistemi di calcolo dei costi (costing change). Per questo motivo il presente articolo rielabora i risultati di due indagini condotte a distanza di dieci anni in Italia aventi per oggetto scopi informativi e tecniche di allocazione dei costi. In particolare questa ricerca mette a confronto i risultati per analizzare le modalità di adozione di tecniche progredite quali l’Activity-Based Costing e il Target Costing in aziende manifatturiere operanti sul nostro territorio. Questo lavoro intende pertanto contribuire alla comprensione del processo di cambiamento nei sistemi contabili (Ax e Bjørnenak, 2007) e ne conferma la presenza caratterizzata da modalità di sviluppo non lineari nel lungo periodo (Burns e Vaivio, 2001).)" />
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Management Accounting Innovations in Italian companies: a comparative research
Journal Title: MANAGEMENT CONTROL 
Author/s: Lino Cinquini, Paolo Collini, Alessandro Marelli, Andrea Tenucci 
Year:  2011 Issue: Language: Italian 
Pages:  30 Pg. 11-40 FullText PDF:  660 KB
DOI:  10.3280/MACO2011-001002
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An interest in new management accounting techniques has driven the attention of surveys to the technical or theoretical aspects of the new costing models proposed. However, the nonlinear process of the diffusion of innovative techniques as a consequence of the learning process and "fashion effect" has received limited attention in survey-based research. This paper compares the results of two surveys conducted ten years part on a sample of companies located in Italy. The comparison covers a broad range of issues concerning cost information purposes, cost allocation and the implementation of two specific advanced costing techniques (Activity-Based Costing and Target Costing). The paper provides insights for the "accounting change" research agenda in two directions: one concerning demand-side versus supply-side arguments about the accounting change (Ax and Bjørnenak, 2007) and the other on the non-linearity and unsystematic process of accounting change over a long period of time (Burns and Vaivio, 2001).
Keywords: Management accounting innovations, Activity-Based Costing, Target Costing, Product Costing Design, Accounting change research

Lino Cinquini, Paolo Collini, Alessandro Marelli, Andrea Tenucci, Management Accounting Innovations in Italian companies: a comparative research in "MANAGEMENT CONTROL" 1/2011, pp. 11-40, DOI:10.3280/MACO2011-001002

   

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