FOR - Rivista per la formazione


FOR - Rivista per la formazione
4 issues per year , ISSN 1828-1966 , ISSNe 1972-506X
E-book issue price (also old issues): € 19,50

Subscription fees 2020
Institutional subscriber, companies:
Online only (VAT excluded):  € 101,50;

Info about  online licence

Universities:
online (current + back issue, perpetual access, plus licence )
Info online licence

Personal subscriber:
Online only: € 71,00 ; 
Info about subscription  

Subscribe here


Research and Tools. Published by AIF (Italian Association of Professional Trainers)
FOR is aimed at vocational training professionals working in corporations and organizations (private, public, non-profit), counselling societies, educational centres, schools, universities or freelance. The journal stems from the experience of AIF, Italy's oldest (it was created in 1975) and largest) association of vocational training professionals.

FOR is organised in three Sections:

- Studies and Research

- Experiences

- Associative life

Focus: every issue offers its readers a single research theme - co-edited by various authors - dedicated to a ground-breaking subject;
Articles offer readers a thorough overview of issues related to learning processes, organizational strategies and personal development:

- Learning theories

- Research, field studies, trends;

- Needs analysis and training opportunities;

- Planning of training events;

- Scheduling and coordinating of training programmes;

- Class management;

- Results assessment;

- Quality assessment systems planning;

- Learning process analysis;

- Dissemination and knowledge transfer of learning systems.

FOR is a useful tool for all professionals working in the education sector: researchers, educational programme planners, project managers, product managers, educational programme coordinators, course tutors, professional trainers, programme directors, programme evaluators, quality managers and directors of centres, business schools and master programmes. In addition, FOR can help educational science students and young professionals improve their teaching and self-training skills. Most papers contain useful tips for professionals who act as part-time trainers in the corporations they work for. The journal can also help supervisors involved in the training of newly hired employees by helping them find out about and teach best practices, standards and techniques.

General Editor: Maurizio Milan
Project coordination: Beatrice Lomaglio, Claudia Massa

Contacts: AIF - Associazione Italiana Formatori Via Giovanni Pierluigi da Palestrina, 10 20124 Milano Email segreterianazionale@associazioneitalianaformatori.it - Sito: www.associazioneitalianaformatori.it - Phone (+39) 02.48013201 - Fax (+39) 02.48195756

FrancoAngeli è consapevole dell’importanza - per accrescere visibilità e impatto delle proprie pubblicazioni - di assicurare la conservazione nel tempo dei contenuti digitali. A tal fine siamo membri delle due associazioni internazionali di editori e biblioteche - Clockss e Portico - nate per garantire la conservazione delle pubblicazioni accademiche elettroniche e l’accesso futuro nel caso in cui venissero a mancare le condizioni per accedere al contenuto tramite altre forme.

Sono repository certificati che offrono agli autori e alle biblioteche anche la garanzia dell’aggiornamento tecnologico e di formati per permettere di fruire in perpetuo e nel modo più completo possibile dei full text.

Per saperne di più: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.

The circulation of the magazine is aimed at enhancing the impact towards all education professionals, whether they operate within corporations and organizations (private, public, non-profit), or in consulting companies, organizations and centers training, colleges and universities, or as a freelance.



Articolo gratuito Free PDF Articolo a pagamento Pay per view access Acquista il fascicolo in e-book Issue available as e-book


Issue 61/2004 


Ulderico Capucci, Editoriale. Un anno di intenso lavoro
Marco Rotondi, Per l'individuo o per l'azienda? Tendenze per una formazione di qualità in sanità
Corrado De Rossi Re, Formazione, informazione e..polemiche
Marco Bobbio, Formazione in sanità e conflitto di interessi
Giovanni De Virgilio, Problem based learning: un nuovo metodo per la formazione dell'adulto in sanità
Andrea Veneziani, Antonio Molisso, Luisa Garofolini, La formazione degli operatori nell'ospedale senza dolore
Maria Ravelli, Lo sviluppo delle competenze trasversali a supporto dei processi clinici e organizzativi nell'Arcispedale S. Maria Nuova
Gabriella Geraci, Mario Ronchetti, Francesca Grimaldi, Sara Carzaniga, L'autosviluppo del professionista in sanità, tra ECM e obiettivi aziendali: una sfida in corso
Brunella Librandi, La formazione degli operatori sanitari in riferimento agli orientamenti dell'OMS
Lorenzo Cantoni, La comunicazione interna, fra miti, riti, e modelli: un approccio formativo
Braulio Vivas Moreno, Business angels y financiaciòn del emprendedor
Laura Bini, Alessandra Corbani, Ilaria Lisi, Il teatro d'impresa: l'esperienza di Coop Centro Italia
Anna Giaufret, Micaela Rossi, La traduzione giuridica in rete: il Master in traduzione giuridica specializzata dell'Università di Genova
Ernesto Vidotto, La formazione del personale nelle Regioni
Gianfranco Personè, Riceviamo e pubblichiamo. Critica dell'e-learning puro
Claudio Tronconi (con i contributi di Antonietta Cacciani, Paolo Iacci e Maria Giovanna Rotondi), Quindici anni di ricerche sui Soci AIF: 1989-2004


Issue 60/2004 


Ulderico Capucci, Quale tempo?
Gabriele Morello, Tempo e formazione
Silvio M. Brondoni, Mercati globali e concorrenza basata sul tempo
Dario Forti, Giuseppe Varchetta, Il tempo dell'organizzazione: tracce per una ricerca sul tempo nell'esperienza organizzativa
Manuela O. Nocker, Tempo e cambiamento nei modelli di team
Gabrielle H.M. van Bentum, Il consumo della birra in una prospettiva temporale: uno strumento di ricerca trasferibile
Claudio Dettole, Lavorare divertendosi
Piero Trupia, Intervista a Giuseppe De Rita
Marie Elisabeth Boury, Sheyla Rega, Formazione ed integrazione interculturale
Janice Caplan, Smart coaching
Daniela Fregosi, La formazione aziendale incontra l'oriente con il Tai Chi Chuan
Pierpaolo Peretti Griva, Il bilancio di competenze, tra formazione, autoformazione, ed empowerment: un'esperienza
Brunella Longo, La percezione della qualità dell'e-learning da parte dei formatori: modelli, criteri, strategie
Giuseppe Armani, Antonietta Cacciani, La progettazione formativa flessibile
Gianni Agnesa, Francesco Sassu, Sulla formazione invisibile.. Un convegno ben visibile


Issue 59/2004 


Ulderico Capucci, Dai confini della formazione ad una formazione senza confini
Luigi M. Sanlorenzo, Verso l'Università della conoscenza
Gabriele Morello, Archetipi di Università e Istituzioni formative
Umberto Margiotta, Un'idea di Università nel XXI secolo
Giancarlo Trentini, Universitas studiorum: aurora o tramonto?
Piero Trupia, Genius Loci: ad ogni Paese il suo modello d'impresa
Mira Erlick Ginor, Structure, design - and something else
Giuseppe C. Pollina, Lavoro d'aula su la matrice delle attese
Sara Lattanzi, Santina Lancianesi, Barbara Raffaele, Il processo giudiziario come paradigma formativo
Agostino Quadrino, E-learning per insegnanti. Un'esperienza in corso
Giovanni Goffi, Antonella Pannocchia, Anna Lisa Minioto, Evoluzione delle professioni e dei contesti organizzativi del settore ambientale: il caso delle ARPA
Vito Vacca, Rapporto tra sistema formativo e sviluppo economico nella Silicon Valley e nell'area di Boston
Brunella Librandi, Antonio Molisso, Quale formazione per la sanità
Stefano Panzarani, La responsabilità dell'apprendimento


Issue 58/2004 


Ulderico Capucci, Le formazioni visibili e invisibili
Angelo Benozzo, Claudio Piccardo, Tutor: nascita, evoluzione e criticità di un ruolo soft
Claudio C. Cortese, Alessia Rossi, Costruire il ruolo del tutor
Pino De Sario, Il tutor di gruppi di lavoro: Il facilitatore di una riunione attiva
Dario Forti, I paradossi della tutorship
Guglielmo Trentin, Il tutor di rete
Daniela Lotti, Le competenze interculturali per la formazione
John Stevens, Beyond Training
Olya khaleelee, Learning from experience and the experience of learning in group relations conferences
Stefano Gheno, Le scale evolutive tendenziali: strumenti per la formazione manageriale
Isabella Venturi, Vision 2000: una applicazione innovativa per la Pubblica Amministrazione
Francesca Alby, Come si impara on-line? I modelli didattici nell'e-learning
Antonina Marascia, La formazione pubblica in Italia
Fabio Fineschi, L'essere in formazione
Dario Forti, La fatica dell'interdisciplinarità: cinema in Bicocca


Table of contents

2020   2014   2013   2012   2011   2010   2009   2008   2007   2006   2005   2004   2003   2002   2001   2000   1999   1998   1997   1996   1995   1994  


More over
AIF – Associazione italiana formatori
Chi siamo/La carta dei valori
Delegazioni regionali