Quando essere famiglia è un’impresa. Riflessioni sistemiche sulle aziende a conduzione familiare

Journal title TERAPIA FAMILIARE
Author/s Irina Barbiè, Gloria Ferrero
Publishing Year 2015 Issue 2015/108 Language Italian
Pages 17 P. 61-77 File size 103 KB
DOI 10.3280/TF2015-108003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper describes the encounter with several "business families", that are families who face the daily complex experience of meshing family and business dynamics and problems. Indeed, members of these families can play different, sometimes overlapping and even opposite roles in each context. The authors propose a systemic analysis of the main relational aspects that characterize family businesses, particularly focusing on siblings. They also suggest that running a business as a family might represent a precious resource for the family itself to cope with relational crisis. Two clinical cases are reported to better discuss relevant issues of family therapy when family businesses are involved.

Keywords: Family system, family business, siblings, family therapy, interrelated contexts, script

  1. Andolfi M., Angelo C. (1987). Tempo e mito nella psicoterapia familiare. Torino: Bollati Boringhieri.
  2. Bateson G. (1984). Mente e natura. Milano: Adelphi.
  3. Boscolo L., Bertrando P. (1993). I tempi del tempo. Torino: Bollati Boringhieri.
  4. Boszormenyi-Nagy I., Spark G.M. (1988). Lealtà invisibili. Roma: Astrolabio.
  5. Bruner J.S. (1991), La costruzione narrativa della realtà. In: Ammaniti M., Stern
  6. D.N., a cura di, Rappresentazioni e narrazioni. Bari: Laterza Bruni F., Canevaro A. (2010). Affetti e affari in famiglia. Il contributo dello psicoterapeuta sistemico-relazionale, Terapia Familiare, 92: 9-30. DOI: 10.3280/TF2010-092001
  7. Byng-Hall J. (1998). Le trame della famiglia. Attaccamento sicuro e cambiamento sistemico. Milano: Raffaello Cortina.
  8. Carrol L. (1992). I fratelli e l’azienda di famiglia. In: Kahn M.D., Lewis K.G., a cura di, Fratelli in terapia. Milano: Raffaello Cortina.
  9. Caruso E. (2003). L’impresa in un mercato che cambia. Milano: Tecniche Nuove.
  10. Ciappei C. (2001). La governance dell’impresa familiare. In: Neri A., Frangioni A., a cura di, Successione imprenditoriale e continuità di impresa. Livorno: ApiFinser.
  11. Cigoli V. (1997). Intrecci familiari. Realtà interiore e scenario relazionale. Milano: Raffaello Cortina.
  12. Ferreira A.J. (1978). Miti familiari. In: Watzawick P., Weakland J.H., a cura di, La prospettiva relazionale. Roma: Astrolabio-Ubaldini.
  13. Fruggeri L. (2005). Diverse normalità. Psicologia sociale delle relazioni familiari. Roma: Carocci.
  14. Giuliani M. (2003). Lo script infranto. Dal copione familiare al copione conversazionale. Connessioni, 13.
  15. Hill R. (1977) Social Theory and Family Development. In: Cuisenier J., The Family Life Cycle in European societies. Parigi: Mouton.
  16. Iurcovich L., Iurcovich E. (2010). Le convivenze possibili in famiglia e nelle imprese di famiglia. Milano: FrancoAngeli.
  17. Manfredini E., Vianello L.O. (1995). Il ruolo dei fratelli nell’insorgenza del sintomo, Terapia Familiare, 48: 37-43.
  18. Musillo I. (2008). Crisi della famiglia ed imprese eccellenti. Mito familiare e mito aziendale nelle nuove forme di sofferenza, Terapia Familiare, 87: 51-72. DOI: 10.1400/113773
  19. Neuburger R. (2001). La coppia: il suo mito, il suo terapeuta: il modello sistemico-relazionale con le nuove crisi di famiglia e di coppia. Milano: FrancoAngeli.
  20. Sharma P. (2006), An overview of the field of family business studierà: current status and direction for The future. In: Poutziouris P.Z., Smyrnios K.X., Klein
  21. S.B., a cura di, Handbook of Research on Family Business, Cheltenham UK: Edward Elgar Publishing.
  22. Selvini Palazzoli M. (1981). Sul fronte dell’organizzazione. Milano: Feltrinelli.
  23. Selvini Palazzoli M., Boscolo L., Cecchin G., Prata G. (1975), Paradosso e controparadosso, Milano: Feltrinelli.
  24. Simon F.B. (2006). La famiglia nelle aziende di famiglia, Connessioni, 18: 129-144.
  25. Uhlaner L.M. (2006), Business Family as a team: underlying force for sustained competitive advantage. In: Poutziouris P.Z., Smyrnios K.X., Klein S.B., a cura
  26. di, Handbook of Research on Family Business, Cheltenham UK: Edward Elgar Publishing.
  27. Weishaupt M., a cura di (2012). Preservare l’impresa familiare. Vincere la sfida generazionale con metodo, cuore ed empatia. Milano: FrancoAngeli.
  28. Ward J.L. (2005). Perpetuating the family business: 50 lesson learned from long-lasting, successfull families in business. Hampshire: Palgrave McMillan.

Irina Barbiè, Gloria Ferrero, Quando essere famiglia è un’impresa. Riflessioni sistemiche sulle aziende a conduzione familiare in "TERAPIA FAMILIARE" 108/2015, pp 61-77, DOI: 10.3280/TF2015-108003