Human Development Operator in the international cooperation: educational dimension, professional role, learning skills

Journal title QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO
Author/s Francesco De Maria
Publishing Year 2021 Issue 2020/112 Language Italian
Pages 27 P. 129-155 File size 277 KB
DOI 10.3280/QUA2020-112009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The role of education and training professions in the international cooperation is the object of this paper. The aim is to investigate how to combine Human Development with Learning in this field of work. It is not an easy task as regulations, job opportunities connected to higher education programmes, the labour market as well as the professional units and roles are still not clear and not properly defined. International solidarity needs human resources adequately professionalised; the educational and training dimensions are implicitly and transversally embedded in the development actions and cannot be considered relevant only in educational projects. This paper deals with these challenges and can be deemed an attempt to define productive processes, areas of activities, educational competences that are required to the Human Development Operators by referring to different disciplinary areas. It implies to consider the professional role of educators and trainers working in the international cooperation.

Keywords: International cooperation; human development; professionalization; Non-Governmental Organizations (NGO); educational dimension; learning skills.

  1. AICS. Agenzia Italiana per la Cooperazione allo Sviluppo. -- https://www.aics.gov.it/home-ita/agenzia/sistema/ (13.01.2021).
  2. Alkire S. and Deneulin S. (2009). Introducing the Human Development and Capability Ap-proach, -- «testo disponibile al sito: http://www.ophi.org.uk/wp-content/uploads/ssAlkire-Deneulin_Ch2.pdf» (13.01.2021).
  3. Atlante delle Professioni. -- https://www.atlantedelleprofessioni.it/ (13.01.2021).
  4. Biggeri M. e Canitano G., a cura di (2010). Temi avanzati di economia e politica della coope-razione internazionale allo sviluppo. Milano: FrancoAngeli.
  5. Biggeri M. e Chiappero Martinetti E. (2010). Sviluppo umano sostenibile, capability approach e cooperazione internazionale. In Biggeri M. e Canitano G., a cura di, Temi avanzati di economia e politica della cooperazione internazionale allo sviluppo. Milano: FrancoAn-geli.
  6. Bottazzi G. (2014). Sociologia dello sviluppo. Roma-Bari: Laterza.
  7. Caillé A., (1998). Il terzo paradigma. Torino: Boringhieri.
  8. Caldin R., Guerra L. e Taddei A., a cura di (2014). Cooperaciòn e Inclusiòn Escolar. Proyec-to “Apoyo a la Promociòn y al Desarrollo de la Escuela Inclusiva en El Salvador”. San Salvador: Ministero de Educacion, Governo de El Savador.
  9. Governatori, G. (2015). Gli operatori delle organizzazioni non governative: alcune caratteri-stiche socio-professionali. Osservatorio Isfol, 5(1-2): 123-142.
  10. Carbone G. (2019). Le migrazioni intra-africane: un’introduzione. Milano: ISPI, -- «testo disponibile al sito: https://www.ispionline.it/it/pubblicazione/le-migrazioni-intra-africane-unintroduzione-23497» (13.01.2021).
  11. Carrino L. (2008). Sviluppo e soggettività: tra autoritarismo e democrazia. Universitas Forum, 1, -- «testo disponibile al sito: http://www.universitasforum.org/index.php/ojs/rt/printerFriendly/5/42» (13.01.2021).
  12. Carrino L. (2016). Perle, pirati e sognatori: dall’aiuto allo sviluppo a una nuova cooperazio-ne internazionale. Milano: FrancoAngeli.
  13. Coggi C. e Ricchiardi P., a cura di (2014). Educare allo sviluppo sostenibile e alla solidarietà internazionale. Lecce: PensaMultimedia.
  14. De Maria F. (2012). Il dono: teoria, prassi e reti internazionali. SottoTraccia, saperi e percorsi sociali, 7: 48-68
  15. De Maria F. (2016). Modello di Sviluppo umano, locale e sostenibile: una prospettiva peda-gogica. Il ruolo delle ONG. Tesi di laurea magistrale. Firenze: Università degli Studi di Fi-renze.
  16. De Sanctis F.M. (1975). Educazione in età adulta. Scandicci: La Nuova Italia.
  17. Del Gobbo G. (2006). Sviluppo umano locale, cultura di pace e cooperazione internazionale. Un Master per operatori dello sviluppo umano endogeno. Generazioni, 5: 177-198.
  18. Del Gobbo G. (2007). Il processo formativo tra potenziale di conoscenza e reti di saperi: un contributo di riflessione sui processi di costruzione di conoscenza. Firenze: FUP.
  19. Del Gobbo G. (2010). Un approccio pedagogico alla dimensione partecipativa per l’integrazione tra saperi materiali e immateriali. Studi sulla formazione, 13(2): 95-107.
  20. Del Gobbo G. (2014). Solidarietà e sviluppo endogeno: lo sguardo pedagogico per riconoscere il valore dei saperi altri. In: Coggi C. e Ricchiardi P., a cura di, Educare allo sviluppo sostenibile e alla solidarietà internazionale. Lecce: PensaMultimedia.
  21. Del Gobbo G., Galeotti G. e De Maria F. (2020). Ricerca educativa e mobilità umana. Uno studio esplorativo sui giovani in Costa D’avorio. Firenze: Editpress.
  22. Del Gobbo G., Orefice P. e Sampson Grandiera R., a cura di (2010). Potenziale umano e pa-trimonio territoriale. Per uno sviluppo sostenibile tra saperi locali e saperi globali. Na-poli: Liguori.
  23. Federighi P. (1996). Strategie per la gestione dei processi educativi nel contesto europeo. Dal lifelong learning a una società ad iniziativa diffusa. Napoli: Liguori.
  24. Federighi P. (2000). Glossario dell’educazione degli adulti in Europa. Firenze: I quaderni di Eurydice
  25. Federighi P. (2018). The core contents of pedagogy for the first degree in Education Sciences. Form@–e - Open Journal Per La Formazione in Rete, 18(3): 19-36.
  26. Freire P. (2004). Pedagogia dell’autonomia. Torino: Ega (ed. orig. 1996).
  27. Furia A. (2015). Breve guida critica alla cooperazione internazionale allo sviluppo. Fonda-zione Flaminia, Comune di Ravenna, Regione Emilia-Romagna: Rapporto di Progetto PeaceSpot –I - La cooperazione allo sviluppo oggi.
  28. Galeotti G. (2015). I saperi dell’agire. La valorizzazione delle competenze locali per la ge-stione ambientale. Ariccia: Aracne.
  29. Gandolfi S. e Akkari A. (2020). Diritti dell’uomo e cooperazione internazionale: Una scom-messa educativa. Geneva: Globethics.net.
  30. Gandolfi S. e Rizzi F. (2013). Diritti dell’uomo e cooperazione internazionale: l’etica della reciprocità. Bergamo: Bergamo University Press.
  31. Hill M. (2003). Development as Empowerment. Feminist Economics, 9(2/3): 117-135.
  32. ILO. International Labour Organization. International Standard Classification of Occupations (ISCO). -- https://www.ilo.org/public/english/bureau/stat/isco/intro.htm (13.01.2021).
  33. INAPP. Istituto Nazionale per l’Analisi delle Politiche Pubbliche. Atlante del lavoro e delle qualificazioni. -- https://atlantelavoro.inapp.org/index.php (13.01.2021).
  34. Iori V. (2018). Educatori e pedagogisti. Senso dell’agire educativo e riconoscimento profes-sionale. Trento: Erickson.
  35. Isidori M.V. e Vaccarelli A. (2013). Pedagogia dell’emergenza. Didattica nell’emergenza. I processi formativi nelle situazioni di criticità individuali e collettive. Milano: FrancoAnge-li.
  36. ISPI. Istituto per gli Studi di Politica Internazionale. -- https://www.ispionline.it/ispi-school (13.01.2021).
  37. ISTAT (2013). La classificazione delle professioni. Roma: ISTAT.
  38. ISTAT. Istituto Nazionale di Statistica. -- http://professioni.istat.it/sistemainformativoprofessioni/cp2011/index.php (13.01.2021).
  39. King K. (2019). Education, skills and international cooperation: Comparative and historical perspectives. Comparative Education Research Centre, University of Hong Kong: Spring-er.
  40. Legge 14 gennaio 2013, n. 4. Disposizioni in materia di professioni non organizzate.
  41. Legge 26 febbraio 1987, n, 49. Nuova disciplina della cooperazione dell’Italia con i paesi in via di sviluppo.
  42. Legge 8 ottobre 1998, n. 520. Regolamento recante norme per l’individuazione della figura e del relativo profilo professionale dell’educatore professionale.
  43. Legge 11 agosto 2014, n. 125. Disciplina generale sulla cooperazione internazionale per lo sviluppo, i diritti umani e la pace.
  44. Libanora R. (2010). Partecipazione e Cooperazione internazionale: per uno sviluppo dal bas-so? In Biggeri M. e Canitano G., a cura di, Temi avanzati di economia e politica della cooperazione internazionale allo sviluppo. Milano: Franco Angeli.
  45. Licursi S. (2010). Sociologia della Solidarietà. Roma: Carocci.
  46. Mauss M. (2002). Saggio sul dono. Torino: Einaudi 2002 (ed. orig. 1925).
  47. McGrath S. (2002). Skills for development: a new approach to international cooperation in skills development?. Journal of Vocational Education and Training, 54(3): 413-430.
  48. Mezirow J. (1991). Apprendimento e trasformazione. Il significato dell’esperienza e il valore della riflessione dell’apprendimento degli adulti. Milano: Raffaello Cortina.
  49. Nervo G. (1988). Emergenza e Solidarietà: il ruolo del volontariato internazionale. In: Trom-betta P.L. e Perna R., (a cura di). Emergenza e solidarietà internazionale. La cultura dell’emergenza di fronte alle istanze del Terzo Mondo. Milano: FrancoAngeli.
  50. Nussbaum M.C. (2012). Creare capacità. Liberarsi dalla dittatura del Pil. Bologna: il Muli-no.
  51. Orefice P., Carullo A. e Calaprice S., a cura di (2011). Le professioni educative e formative: dalla domanda sociale alla risposta legislativa. Padova: CEDAM.
  52. Paloscia R. (2010). Il territorio: una risorsa fondamentale per lo sviluppo umano. In: Del Gobbo G., Orefice P. e Sampson Grandiera R., a cura di, Potenziale umano e patrimonio territoriale. Per uno sviluppo sostenibile tra saperi locali e saperi globali. Napoli: Liguori
  53. Rizzi F. (2007). Educazione e cooperazione internazionale. Brescia: La Scuola.
  54. Rizzi F. (2019). Diritto al lavoro e cooperazione internazionale. In: Meyer-Bisch P., Gandolfi S. e Balliu G., éds., L’interdépendance des droits de l’homme au principe de toute gou-vernance démocratique Commentaire de Souveraineté et coopérations. Genève: Globeth-ics.net.
  55. Sen A. (1989). Development as Capability Expansion. Reprinted in: Fukuda-Parr S. and Shi-va Kumar A.K., a cura di, (2003). Readings in Human Development. New Delhi & New York: Oxford University Press.
  56. Shek D.T. e Hollister R.M., editor (2017). University social responsibility and quality of life.Singapore: Springer Nature.
  57. Streeten P. (1997). Nongovernmental Organizations and Development. Annals of the Ameri-can Academy of Political and Social Science, 554(1): 193-210.
  58. Taddei A. (2017). Educazione inclusiva e cooperazione internazionale. Un intervento in El Salvador. Milano: FrancoAngeli.
  59. Tapia M.N. (2006). Educazione e solidarietà. La pedagogia dell’apprendimento-servizio. Roma: Città Nuova.
  60. Tarozzi A., a cura di (1985). Per una sociologia del volontariato internazionale. Milano: Foc-siv.
  61. Torre E.M. (2014). Costruire progetti sullo sviluppo sostenibile e la solidarietà internaziona-le nella scuola. In: Coggi C. e Ricchiardi P., a cura di, Educare allo sviluppo sostenibile e alla solidarietà internazionale. Lecce: PensaMultimedia.
  62. UN. United Nations (2015). Resolution adopted by the General Assembly, Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development, A/RES/70/1, 25 September 2015.
  63. UNDP. United Nations Development Programme (1990). Human Development Report 1990. New York, Oxford: Oxford University Press.
  64. Universitaly. L’Università italiana a portata di click. (13.01.2021).
  65. Vasilescu R., Barna C., Epure M. and Baicu C. (2010). Developing university social respon-sibility: A model for the challenges of the new civil society. Procedia. Social and Behav-ioral Sciences, 2(2): 4177-4182.
  66. WB. World Bank, (2020). Cote d’Ivoire 10th Economic Update. Taking stock and looking ahead: Cote d’Ivoire and the COVID-19 Pandemic. Washington, DC: World Bank Group, -- «testo disponibile al sito: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/34559» (13.01.2021).
  67. Weiler H.N. (1983). Aid for education: the political economy of international cooperation in educational development. Ottawa: International Development Research Centre.
  68. Zupi M. (2009). Un approccio non banale alla povertà per la valutazione strategica dei pro-getti di cooperazione allo sviluppo. Roma: Cespi.

Francesco De Maria, L’Operatore dello Sviluppo Umano nella cooperazione internazionale: dimensione formativa, ruolo professionale e competenze educative in "QUADERNI DI ECONOMIA DEL LAVORO" 112/2020, pp 129-155, DOI: 10.3280/QUA2020-112009