Citizen-user or customer?

Journal title RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL’AMMINISTRAZIONE
Author/s Anna Fici
Publishing Year 2015 Issue 2015/3 Language Italian
Pages 11 P. 92-102 File size 89 KB
DOI 10.3280/SA2015-003007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In this article the author reconstructs the evolution of the relationship between web and civil society, to support that, since the nineties of last century, wile flourished the debate on electronic democracy, the botton-up civic networks, the end of the mass communication, citizen journalism, a bit ‘on the sly citizens of Western democracies has seen relegated to the user or, by virtue of the recent process of corporatization of the public sector in Europe, to the role of factual customer. Interventions survey of customer satisfaction can produce greater public trust in public institutions, provided that it is supported in the expression of its digital voice by schools, universities, or training next preferably public. Otherwise, the choice of the exit will prevail and will be formalized in a shelter, especially by younger, recreational and social dimension in the network, or in forms of "digital Luddites" by those who feel marginalized by age digital technology.

Keywords: Citizen - user - customer

  1. Aquino S. (2012), Aziendalizzazione, nuova governance, e performance delle amministrazioni pubbliche: un confronto internazionale, in Economia Aziendale Online Vol. 3, 3-4/2012: 321-348. DOI: 10.4485/ea2038-5498.003.0025
  2. Bassanini F. (2008). Le riforme amministrative degli anni ’90: che cosa si è fatto che cosa resta da fare. Astrid Rassegna, n. 17.
  3. Bauman Z., Lyon D. (2014). Sesto potere. La sorveglianza nella modernità liquida. Roma-Bari: Laterza (ed. orig. 2013).
  4. Bell D. (1976). The Coming of Post-Industrial Society. New York: Basic Books.
  5. Bobbio N., Matteucci N., Pasquino G. (1983 e 1990) (a cura di). Democrazia formale e democrazia sostanziale. Dizionario della Politica, voce X.
  6. Carlotto P. (2015). Il voto elettronico nelle democrazie contemporanee, Padova: Cleup.
  7. Ceccarini L. (2015). La cittadinanza on line. Bologna: il Mulino.
  8. Censis (UCSI) (2015). XII Rapporto sulla Comunicazione in Italia, Milano: FrancoAngeli.
  9. Coleman J.S. (2005). Fondamenti di teoria sociale. Bologna: il Mulino (ed. orig. 1990).
  10. Coleman S., Blumer J.G. (2009). Internet and Democratic Citizenship: Theory, Practice and Policy. Cambridge: Cambridge University Press.
  11. De Biase L. (2003). Edeologia. Critica del fondamentalismo digitale. Roma-Bari: Laterza.
  12. De Rosa R. (2014). Cittadini digitali. L’agire politico al tempo dei social media. Sant’Arcangelo di Romagna: Maggioli.
  13. Fici A. (2002). Internet e le nuove forme della partecipazione politica. Milano: FrancoAngeli. Fici A. (2004). Mondo Hacker e logica dell’azione collettiva. Milano: FrancoAngeli.
  14. Fici A. (2008). Leggere e scrivere i media. L’uso delle nuove tecnologie tra delega e competenza. Milano: FrancoAngeli.
  15. Franchi M., Schianchi A. (2011). Scegliere nel tempo di Facebook. Roma: Carocci.
  16. Gallino L., (2007). Tecnologia e democrazia. Conoscenze tecniche e scientifiche come beni pubblici. Torino: Einaudi
  17. Habermas J. (1977). Storia e critica dell’opinione pubblica. Roma-Bari: Laterza (ed. orig. 1962).
  18. Habermas J. (1986). Teoria dell’agire comunicativo, vol. 2, Bologna: il Mulino (ed. orig. 1981).
  19. Hirschman A.O. (1970), Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States. Cambridge (MA): Harvard University Press.
  20. Lyon D. (1997). L’occhio elettronico. Privacy e filosofia della sorveglianza. Milano: Feltrinelli (ed. orig. 1994).
  21. Lyon D. (2003). La società sorvegliata. Tecnologie di controllo della vita quotidiana, Milano: Feltrinelli (ed. orig. 2001).
  22. Macaluso M. (2007). Democrazia e consultazione on line. Milano: FrancoAngeli.
  23. Maistrello S. (2010). Giornalismo e nuovi media. L’informazione al tempo del Citizen Journalism, Milano: Apogeo.
  24. Nannucci R., Biasiotti M.A. (2004). Verso nuove forme di democrazia partecipativa: esperienze, metodologie
  25. e prospettive dell’e-Democracy. Informatica e diritto, Vol. XIII, n. 1-2: 67-119.
  26. Pizzorno A. (1980). I soggetti del pluralismo. Classi, partiti e sindacati. Bologna: il Mulino.
  27. Putnam R.D. (1997), La tradizione civica nelle regioni italiane, Milano: Mondadori (ed. orig. 1993).
  28. Putnam R.D. (2004). Crisi e rinascita della cultura civica in America. Milano: Mondadori (ed. orig. 2000).
  29. Rheingold H. (1994). Comunità virtuali. Parlare, incontrarsi, vivere nel ciberspazio. Milano: Sperling
  30. & Kupfer.
  31. Rodotà S. (2004). Tecnopolitica. La democrazia e le nuove tecnologie della rete. Laterza: Roma-Bari
  32. Rodotà S., (2013), Iperdemocrazia. Come cabia la sovranità democratica con il web, Laterza: Roma
  33. Rodotà S. (2014), Il mondo nella rete. Quali diritti, quali vincoli. Roma-Bari: Laterza.
  34. Sartori G. (2002), Homo videns. Televisione e post-pensiero. Roma-Bari: Laterza.
  35. Sartori G. (2006), Il divario digitale. Internet e le nuove diseguaglianze sociali. Bologna: il Mulino.
  36. Sartori G. (2009), Trenta lezioni sulla democrazia. Milano: Mondadori.
  37. Scarpitti G., Zingarelli D. (1999) (a cura di). Il telelavoro: teorie e applicazioni. La destrutturazione del tempo e dello spazio nel lavoro post-industriale. Milano: FrancoAngeli.
  38. Trottier D. (2012). Social Media as Survegliance. Rethinking Visibility in a Converging World. Surrey: Ashgate.

Anna Fici, Cittadino-utente o cliente? in "RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL’AMMINISTRAZIONE" 3/2015, pp 92-102, DOI: 10.3280/SA2015-003007