RISULTATI RICERCA

La ricerca ha estratto dal catalogo 104757 titoli

A cura della Redazione

Autori/Autrici

PRISMA Economia - Società - Lavoro

Fascicolo: 1 / 2025

Balkrishna Bhosale

Microcosm Exploration of Bangladeshi and Afghan Migrant Workers in Ancona, Italy

PRISMA Economia - Società - Lavoro

Fascicolo: 1 / 2025

The purpose of this paper is to share an experiential account of my visit to Ancona in Italy. The focus of this paper will be on a vibrant small community of Bangladeshi ethnic groups that have residentially and economically been concentrated near Ancona railway station. This paper is an exploratory attempt to understand their arrival, and overall living in Ancona. There has been considerable debate around the topic of migrants, some countries show resistance and others remain protective of them. Social forces like globalisation and liberalization have created a situation where discussions of immigrants are needed to understand the political environment of destination countries. There is no doubt that social economic and political crises in different parts of the globe have compelled them to move in different directions. In Europe, too native people were forced to move outside of their countries of origin to places where the favourable political environment could accommodate them as immigrants and allow these immigrants to equally adjust to their social and cultural milieu as well as to learn to accommodate in the culture of a county of arrival and manage their existence in the new socio-economic frame. On a macro scale, there are issues of terrorism, national security, racism, identity, and conflict in the labour market and so on. With increasing globalization moving out of their native land to explore opportunities for livelihood and employment has increased, these immigrants are also looking for a conflict-free environment, the aspirations and dreams of immigrants are to improve their lives, but their arrivals impact the social, economic, and political situations of destination countries. The obligations and impulses of immigrants need deeper understanding, especially their daily existence, issues related to inclusivity and their social identity in changing economic scenarios in different parts of Europe.

Francesco Orazi, Davide Lucantoni

Il ruolo delle tecnologie digitali nella mediazione delle relazioni istituzionali e dei processi di apprendimento nelle scuole italiane

PRISMA Economia - Società - Lavoro

Fascicolo: 1 / 2025

Le tecnologie digitali hanno fatto breccia nel sistema educativo durante la pandemia, non solo per scopi di apprendimento ma anche come strumenti di mediazione delle relazioni istituzionali tra scuola, famiglia, insegnanti e studenti, sebbene il dibattito sul tema fosse già sviluppato da diversi anni. Alla luce di ciò, la ricerca è stata condotta - tra il 2019 e il 2020 - in un complesso scolastico marchigiano, per indagare come l’uso delle nuove tecnologie possa incidere sia sulle relazioni istituzionali tra scuola e famiglia sia sulla qualità dell’apprendimento, sviluppando competenze e attitudini degli studenti. Metodi qualitativi e quantitativi sono stati utilizzati per analizzare dati raccolti tramite la somministrazione di un questionario a un campione ragionato di insegnanti. I risultati hanno mostrato che l’interpolazione di spazi fisici e virtuali per mediare le relazioni sociali e le modalità di interazione tra contesti privati, pubblici e istituzionali si rivela problematica. Ciò, a causa della grande stratificazione di informazioni, linguaggi, pratiche e rappresentazioni, che determina una condizione di frammentazione all'interno della quale scuola, famiglia e insegnanti cercano di trasmettere ai bambini valori e conoscenze coerenti. Tali aspetti, dovranno essere oggetto di un'attenta programmazione politica sia a livello nazionale che europeo, valutando anche la possibilità di introdurre figure professionali (ad esempio educatori, psicologi, assistenti sociali) di mediazione nel dialogo tra scuola e famiglia e dedicate alla consulenza e al supporto degli studenti.