Times and rhythms of the retail shift work: two European case studies. Immediate gratification and deregulation of shop opening hours

Titolo Rivista SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Autori/Curatori Annalisa Dordoni
Anno di pubblicazione 2017 Fascicolo 2017/146
Lingua Inglese Numero pagine 16 P. 156-171 Dimensione file 108 KB
DOI 10.3280/SL2017-146010
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The topic of the study here presented is retail work in society resulting from mass consumption and the demand for immediate gratification from customers. The author’s thesis is that space and time in the productive and reproductive processes are transformed by two interconnected phenomena: globalization and what she calls immediatization. This paper will firstly examine the category of time as socially constructed in postmodern society. Secondly, we will observe how the dimension of time is perceived now in two situated contexts, shopping streets in two European metropolitan cities, Corso Buenos Aires in Milan, Italy (1) and Oxford Street in London, United Kingdom (2). The case studies have been chosen for the density of stores and the affluence of potential customers. Through a qualitative research the author examined the perceptions of young retail shift workers (RSWs) about their working times (shift work, working on holidays and Sundays) and rhythms (fast-paced work).

Oggetto dello studio qui presentato è il lavoro di vendita diretta in contesti de-rivanti dal consumo di massa e dalla domanda di gratificazione immediata da parte dei clienti. La tesi dell'autrice è che spazio e tempo nei processi produttivi e riproduttivi siano trasformati da due fenomeni interconnessi: globalizzazione e immediatizzazione. Verrà prima esaminata la categoria del tempo come costruzione sociale nelle società a capitalismo avanzato, e vedremo poi come la dimensione del tempo viene percepita in due contesti situati, Corso Buenos Aires a Milano, Italia (1) e Oxford Street a Londra, Regno Unito (2), vie commerciali in due città metropolitane europee. I due casi studio sono stati scelti per la densità di negozi e per l'alta affluenza di potenziali clienti. Attraverso una ricerca qualitativa l'autrice ha indagato le percezioni e sensazioni dei giovani addetti vendita in merito ai tempi (lavoro su turni, festivo e domenicale) e ai ritmi di lavoro (velocità del servizio).

Keywords:Retail work; deregulation; time; alienation

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Annalisa Dordoni, Times and rhythms of the retail shift work: two European case studies. Immediate gratification and deregulation of shop opening hours in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 146/2017, pp 156-171, DOI: 10.3280/SL2017-146010