Quando essere famiglia è un’impresa. Riflessioni sistemiche sulle aziende a conduzione familiare

Journal title TERAPIA FAMILIARE
Author/s Irina Barbiè, Gloria Ferrero
Publishing Year 2015 Issue 2015/108 Language Italian
Pages 17 P. 61-77 File size 103 KB
DOI 10.3280/TF2015-108003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper describes the encounter with several "business families", that are families who face the daily complex experience of meshing family and business dynamics and problems. Indeed, members of these families can play different, sometimes overlapping and even opposite roles in each context. The authors propose a systemic analysis of the main relational aspects that characterize family businesses, particularly focusing on siblings. They also suggest that running a business as a family might represent a precious resource for the family itself to cope with relational crisis. Two clinical cases are reported to better discuss relevant issues of family therapy when family businesses are involved.

Keywords: Family system, family business, siblings, family therapy, interrelated contexts, script

  1. Andolfi M., Angelo C. (1987). Tempo e mito nella psicoterapia familiare. Torino: Bollati Boringhieri.
  2. di, Handbook of Research on Family Business, Cheltenham UK: Edward Elgar Publishing.
  3. Weishaupt M., a cura di (2012). Preservare l’impresa familiare. Vincere la sfida generazionale con metodo, cuore ed empatia. Milano: FrancoAngeli.
  4. Ward J.L. (2005). Perpetuating the family business: 50 lesson learned from long-lasting, successfull families in business. Hampshire: Palgrave McMillan.
  5. Uhlaner L.M. (2006), Business Family as a team: underlying force for sustained competitive advantage. In: Poutziouris P.Z., Smyrnios K.X., Klein S.B., a cura
  6. Simon F.B. (2006). La famiglia nelle aziende di famiglia, Connessioni, 18: 129-144.
  7. Selvini Palazzoli M., Boscolo L., Cecchin G., Prata G. (1975), Paradosso e controparadosso, Milano: Feltrinelli.
  8. Selvini Palazzoli M. (1981). Sul fronte dell’organizzazione. Milano: Feltrinelli.
  9. S.B., a cura di, Handbook of Research on Family Business, Cheltenham UK: Edward Elgar Publishing.
  10. Sharma P. (2006), An overview of the field of family business studierà: current status and direction for The future. In: Poutziouris P.Z., Smyrnios K.X., Klein
  11. Neuburger R. (2001). La coppia: il suo mito, il suo terapeuta: il modello sistemico-relazionale con le nuove crisi di famiglia e di coppia. Milano: FrancoAngeli.
  12. Musillo I. (2008). Crisi della famiglia ed imprese eccellenti. Mito familiare e mito aziendale nelle nuove forme di sofferenza, Terapia Familiare, 87: 51-72. DOI: 10.1400/113773
  13. Manfredini E., Vianello L.O. (1995). Il ruolo dei fratelli nell’insorgenza del sintomo, Terapia Familiare, 48: 37-43.
  14. Iurcovich L., Iurcovich E. (2010). Le convivenze possibili in famiglia e nelle imprese di famiglia. Milano: FrancoAngeli.
  15. Hill R. (1977) Social Theory and Family Development. In: Cuisenier J., The Family Life Cycle in European societies. Parigi: Mouton.
  16. Giuliani M. (2003). Lo script infranto. Dal copione familiare al copione conversazionale. Connessioni, 13.
  17. Fruggeri L. (2005). Diverse normalità. Psicologia sociale delle relazioni familiari. Roma: Carocci.
  18. Ferreira A.J. (1978). Miti familiari. In: Watzawick P., Weakland J.H., a cura di, La prospettiva relazionale. Roma: Astrolabio-Ubaldini.
  19. Cigoli V. (1997). Intrecci familiari. Realtà interiore e scenario relazionale. Milano: Raffaello Cortina.
  20. Ciappei C. (2001). La governance dell’impresa familiare. In: Neri A., Frangioni A., a cura di, Successione imprenditoriale e continuità di impresa. Livorno: ApiFinser.
  21. Caruso E. (2003). L’impresa in un mercato che cambia. Milano: Tecniche Nuove.
  22. Carrol L. (1992). I fratelli e l’azienda di famiglia. In: Kahn M.D., Lewis K.G., a cura di, Fratelli in terapia. Milano: Raffaello Cortina.
  23. Byng-Hall J. (1998). Le trame della famiglia. Attaccamento sicuro e cambiamento sistemico. Milano: Raffaello Cortina.
  24. D.N., a cura di, Rappresentazioni e narrazioni. Bari: Laterza Bruni F., Canevaro A. (2010). Affetti e affari in famiglia. Il contributo dello psicoterapeuta sistemico-relazionale, Terapia Familiare, 92: 9-30. DOI: 10.3280/TF2010-092001
  25. Bruner J.S. (1991), La costruzione narrativa della realtà. In: Ammaniti M., Stern
  26. Boszormenyi-Nagy I., Spark G.M. (1988). Lealtà invisibili. Roma: Astrolabio.
  27. Boscolo L., Bertrando P. (1993). I tempi del tempo. Torino: Bollati Boringhieri.
  28. Bateson G. (1984). Mente e natura. Milano: Adelphi.

Irina Barbiè, Gloria Ferrero, Quando essere famiglia è un’impresa. Riflessioni sistemiche sulle aziende a conduzione familiare in "TERAPIA FAMILIARE" 108/2015, pp 61-77, DOI: 10.3280/TF2015-108003