The vicious cycle of resentment. Victims and perpetrators in the 2018 election campaign in Italy

Journal title SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE
Author/s Maria Paola Faggiano, Vittoria Azzarita, Ernesto Dario Calò, Melissa Mongiardo
Publishing Year 2019 Issue 2019/119 Language Italian
Pages 25 P. 76-100 File size 391 KB
DOI 10.3280/SR2019-119004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The economic, political and cultural crisis, of Italy and the Western democracies affects the daily life of individuals and becomes distrust of institutions and traditional political parties, dissatisfaction and resentment. Once these negative sentiments - exploited especially during the election campaign - have emerged, thy also affects people and groups not directly touched by the crisis’ effect, conforming to a mechanism of conflict expansion. Sometimes, insecurity and resentment become narrowness and fear of the foreigner. In this regard, the article presents data from a web survey and a study based on the content analysis of the social campaign conducted on Facebook during the 2018 Italian general elections.

  1. G. Antonelli (2017), Volgare eloquenza. Come le parole hanno paralizzato la politica, Roma-Bari, Laterza.
  2. M.G. Battisti, R. Caccamo, R. Cipollini, M. Iacobucci, F.R. Lenzi (2018), Straniero. Percorsi di analisi in sociologia, Roma, Aracne.
  3. S. Bentivegna (1999), La politica in rete, Milano, Meltemi.
  4. C. Biancalana, G. Legnante (2017), Partiti ed elettori in tempi di crisi. Le basi sociali di quattro partiti anti-establishment, Milano, Fondazione Giangiacomo Feltrinelli.
  5. D.G. Bianchi, F. Raniolo (a c. di) (2017), Limiti e sfide della partecipazione politica, Milano, FrancoAngeli.
  6. L. Bianchi (2017), La gente. Viaggio nell’Italia del risentimento, Roma, minimum fax.
  7. R. Biorcio (2012), «I populismi in Italia», La rivista delle politiche sociali, 1, pp. 35-57.
  8. F. Bordignon, L. Ceccarini, I. Diamanti (2018), Le divergenze parallele. L’Italia: dal voto devoto al voto liquido, Roma-Bari, Laterza.
  9. Censis (2017), 51° Rapporto Censis sulla situazione sociale del Paese.
  10. C. Cepernich (2017), Le campagne elettorali al tempo della networked politics, Roma-Bari, Laterza.
  11. C. Cepernich, E. Novelli (2018), «Sfumature del razionale. La comunicazione politica emozionale nell’ecosistema ibrido dei media», Comunicazione politica, XIX, 1, pp. 13-30, DOI: 10.3270/89735
  12. M. Cerruto, C. Facello (2014), «Il cambiamento dei partiti tradizionali al tempo dell’antipolitica», Quaderni di Sociologia, 65, pp. 75-96,
  13. L. Cordani (2013), Usi e condizioni delle strategie elettorali: il caso del «negative campaigning», in I. Diamanti, L. Ceccarini (a c. di), Sondaggi ed elezioni. Le regole del gioco e della comunicazione, Firenze, Sise – Società italiana di studi elettorali.
  14. I. Diamanti, M. Lazar (2018), Popolocrazia. La metamorfosi delle nostre democrazie, Roma-Bari, Laterza.
  15. P. Dominici, M. Damiani (2013), Il partito democratico. Al confine tra identità e trasformazioni, paper presentato al Convegno Sisp – Società italiana di scienza politica, -- http://www.sisp.it/files/papers/2013/marco-diamani-e-piero-dominici-1562.doc.
  16. Eurispes (2018), 30° Rapporto Italia.
  17. Eurobarometer (2018), Standard Eurobarometer 89. Public opinion in the European Union.
  18. G. Fedel (1999), Saggi sul linguaggio e sull’oratoria politica, Giuffrè, Milano.
  19. Istat (2017), Rapporto sul Benessere equo e sostenibile (Bes).
  20. Istat (2018), Le prospettive per l’economia italiana nel 2018.
  21. Itanes (2018), Vox populi. Il voto ad alta voce del 2018, il Mulino, Bologna.
  22. C. Lombardo, M.P. Faggiano (a c. di) (2019), E-lettori. I risultati di una web survey alla vigilia delle politiche del 2018 in Italia, Milano, FrancoAngeli.
  23. L. Morlino, F. Raniolo (2017), The Impact of the Economic Crisis on South European Democracies, London, Palgrave MacMillan.
  24. E. Novelli (2018), Le campagne elettorali in Italia, Roma-Bari, Laterza.
  25. Osservatorio europeo sulla sicurezza (2017), Immigrazione e sicurezza.
  26. N. Pagnoncelli (2019), La penisola che non c’è. La realtà su misura degli italiani, Milano, Mondadori.
  27. M. Revelli (2017), Populismo 2.0, Torino, Einaudi.
  28. E. Risso (2019), La conquista del popolo. Dalla fine delle grandi ideologie alle nuove identità politiche, Milano, Guerini e Associati.
  29. F. Roncarolo (2018), «Emozioni e politica alla prova dell’urna. Spunti per un’agenda di ricerca», Comunicazione oolitica, XIX, 1, pp. 3-12, DOI: 10.3270/89734
  30. L. Sciolla (2008), «Le buone ragioni della sfiducia degli italiani», Il Mulino, LVII, 3, pp. 515-23, DOI: 10.1402/26916
  31. F. Serricchio (2018), Il peso dell’Europa nel voto 2018, in Itanes, Vox populi. Il voto ad alta voce del 2018, Bologna, il Mulino.
  32. P. Sniderman, P. Peri, R. de Feguiredo, T. Piazza (2002), The Outsider: Prejudice and Politics in Italy, Princeton, Princeton University Press.

  • Elettori alle urne tra sfiducia e risentimento Patrizia Laurano, Lorenzo Barbanera, in SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE 131/2023 pp.30
    DOI: 10.3280/SR2023-131003
  • Da urlate a «ben temperate»: le parole della destra. Focus sulle digital campaign 2018-2022 Maria Paola Faggiano, in SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE 131/2023 pp.109
    DOI: 10.3280/SR2023-131008

Maria Paola Faggiano, Vittoria Azzarita, Ernesto Dario Calò, Melissa Mongiardo, Il circolo vizioso del risentimento: vittime e carnefici della campagna elettorale 2018. Un focus su Lega e immigrazione in "SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE " 119/2019, pp 76-100, DOI: 10.3280/SR2019-119004