La valutazione psicologica delle competenze genitoriali nelle famiglie straniere

Journal title TERAPIA FAMILIARE
Author/s Adele Luchi, Marco Chistolini, Nadia Cavazzuti, Bice Di Candia, Milena Magalotti, Paola Mandolesi, Maria Grazia Parisi, Stefania Siboni, Donatella Zaccarelli
Publishing Year 2015 Issue 2015/109 Language Italian
Pages 26 P. 41-66 File size 195 KB
DOI 10.3280/TF2015-109003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This article focuses on the issue of parental skills assessment with regard to foreign parents when ordered by the Juvenile Court. It is a complex and scarcely explored matter in Italian literature, not withstanding the fact that there are now numerous cases of parents from other countries brought to the attention of those welfare services whose job it is to take care of problems regarding minors. The discussion is based on the clinical experience done working a survey of the Psychology Program of the Local Health Unit of Romagna, Forlì, in the three years 2008, 2009, 2010 and proposes some hypotheses of ideas potentially useful for improving the effectiveness and efficiency of the way to parenting assessment with such people.

Keywords: Evaluation skills, parenting, immigration, culture, ethnicity.

  1. Andolfi M. (2003). La mediazione culturale. Tra l’estraneo e il familiare. Milano: FrancoAngeli.
  2. Attili G. (2007). Attaccamento e costruzione evoluzionistica della mente. Normalità, patologia, terapia. Milano: Raffaello Cortina.
  3. Belpiede A. (2002). La mediazione culturale. Esperienze e percorso formativi, Torino: Utet.
  4. Brandani (2006). La progettazione educativa. Roma: Carocci.
  5. Bronfenbrenner U. (2002). Ecologia dello sviluppo umano. Bologna: Il Mulino.
  6. Cirillo S. (2005). Cattivi genitori. Milano: Raffaello Cortina.
  7. Crisafulli F., Molteni L., Paoletti L., Scarpa P., Sambugaro L., Giulidoro S. (2010). Il Core Competence dell'educatore professionale. Linee di indirizzo per la formazione.
  8. Milano: Unicopli DGR 583/08 Finanziamento progetti finalizzati alla riorganizzazione dei consultori per ampliare e potenziare gli interventi sociali a favore delle famiglie. Ambito Sociale XX. Servizio “Appoggi Educativi” Porto Sant’Elpidio.
  9. Goussot A. Mediazione culturale e mediatori: Considerazioni pratiche e teoriche. In: Progetto regionale: Sportelli informativi e mediazione per detenuti negli Istituti penitenziari della regione Emilia Romagna.
  10. Montecchi F. (2005). Dal bambino minaccioso al bambino minacciato. Gli abusi e la violenza in famiglia: prevenzione, rilevamento e trattamento. Milano: FrancoAngeli.
  11. Moro M.R. (2002). Genitori in esilio. Milano: Raffello Cortina.
  12. Ordine degli Psicologi della Regione Emilia Romagna, a cura di (2009). Buone pratiche per la valutazione della genitorialià: raccomandazioni agli psicologi. Bologna: Edizioni Pendragon.
  13. Simonelli A., Bighin M., De Palo F. (2012). Il Lausanne Trilogue Play. Modelli di ricerca e di intervento. Milano: Raffaello Cortina.
  14. World Health Organization (1999). Consultation on Child Abuse and Prevention.
  15. World Health Organization (2002). World Report on Violence and Health.

Adele Luchi, Marco Chistolini, Nadia Cavazzuti, Bice Di Candia, Milena Magalotti, Paola Mandolesi, Maria Grazia Parisi, Stefania Siboni, Donatella Zaccarelli, La valutazione psicologica delle competenze genitoriali nelle famiglie straniere in "TERAPIA FAMILIARE" 109/2015, pp 41-66, DOI: 10.3280/TF2015-109003