Precarisation, Indebtedness, Giving Time. Interlacing Lines across Maria Eichhorn’s 5 weeks, 25 days, 175 hours

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Isabell Lorey
Publishing Year 2017 Issue 2017/145 Language Italian
Pages 15 P. 29-43 File size 109 KB
DOI 10.3280/SL2017-145002
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We are experiencing a proliferation of work into life and, at the same time, an increasing tendency toward de-waging of work. Work time transfers into life time. Processes of subjectivation and social relations building become productive and then exploited. The exchange of knowledge, communication and affect are increasingly economized while lifelong jobs are replaced by enforced lifelong learning. Precarization and indebtedness turn out to be the engine of productivity. If many forms of work can now be said to draw on the capability to communicate and establish social relationships, what is the fate of existing (art) institutions? When production becomes social, when the precarious are always running out of time, the refusal of work is getting harder and harder. What are the effects, therefore, of Maria Eichhorn’s work and exhibition "5 weeks, 25 days, 175 hours" at Chisenhale Gallery in London that consists in giving time off to Chisenhale’s staff?

Nel contesto odierno, assistiamo da un lato alla colonizzazione della vita da parte del lavoro e dall'altro, nello stesso tempo a una sua de-salarizazione. Il tem-po di lavoro si sovrappone quindi a quello della vita. I processi di soggettivazione e le relazioni sociali diventano produttivi e quindi investite dallo sfruttamento. Lo scambio della conoscenza, della comunicazione e dell'affetto tendono ad essere sempre più incorporate nella sfera economica mentre il lavoro di una vita viene sostituito da un eterno dover apprendere. In questo contesto, la precarizzazione e l'indebitamento diventano il motore della produttività. Se molte modalità lavorati-ve si basano su capacità comunicative e relazionali, qual è allora il destino dell'ar-te? Quando la produzione diviene sociale, quando il soggetto precario non ha più tempo, il rifiuto del lavoro diventa sempre più difficile. Quali sono dunque le con-seguenze del progetto di AMria Eichhorn e la sua esposizione concettuale "5 setti-mane, 25 giorni, 175 ore" alla Galleria Chisenhale di Londra, che consiste nel do-nare tempo al personale addetto?

Keywords: Precarisation, economy of debt, subjectivization, giving time

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Isabell Lorey, Precarizzazione, indebitamento e dare tempo. Punti di convergenza delle 5 settimane, 25 giorni e 175 ore di Maria Eichhorn in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 145/2017, pp 29-43, DOI: 10.3280/SL2017-145002