A system for validating and certifying competences as an active and inclusive welfare tool

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Mara Maretti, Roberta Di Risio
Publishing Year 2020 Issue 2020/156 Language Italian
Pages 17 P. 214-230 File size 372 KB
DOI 10.3280/SL2020-156010
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This contribution aims to provide a snapshot of the ongoing process of structuring the National System of Competences Certification. Through a multiple case study on Regional Administrations with consolidated experience, together with the con-sultation of key witnesses and through the analysis of reports, the research has the general objective to reflect on the ability of the Regional System of Certification of Competences, to accomplish virtuous pathways of active and inclusive welfare. The reconstruction of structuring regional pathways and the expected impact of this governance system on vocational training and active labor market policies trigger a first level of reflection on a process still in progress. This process concerns, on the one hand, the critical analysis of the impacts of social investment policies and, on the other, almost 20 years after Law 3/2001, the debate on the regional fragmentation of Italian welfare.

Keywords: Active and inclusive welfare, certification of competences, lifelong learning, social investment

  1. Alberici A. (2002). Imparare sempre nella società della conoscenza. Milano: Mondadori.
  2. Alulli G. (2015). Dalla Strategia di Lisbona a Europa 2020. Roma: Cnos-Fap.
  3. Arlotti M., Ascoli U., Pavolini E. (2017). Fondi sanitari e policy drift. Una trasformazione strutturale nel sistema sanitario nazionale italiano. La Rivista delle Politiche Sociali, 2: 77-92.
  4. Ascoli U., Ranci C., Sgritta G. B. (2015). Investire nel sociale. La difficile innovazione del welfare italiano. Bologna: Il Mulino.
  5. Cantillon B. (2011). The paradox of the social investment state: growth, employment and poverty in the Lisbon Era. Journal of European Social Policy, 21(5): 432-449. DOI: 10.1177/0958928711418856
  6. Cedefop (2009). European Guidelines for validating non-formal and informal learning. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. Testo disponibile al sito: www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/ publications/4054, data di consultazione: 25/7/2019.
  7. Cedefop (2015). European Guidelines for validating non-formal and informal learning. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities. -- Testo disponibile al sito: www.cedefop.europa.eu/it/publications-and-resources/publications/4054, data di consultazione: 25/7/2019.
  8. Ciappei C., Cinque M. (2014). Soft skills per il governo dell'agire. La saggezza e le competenze prassico-pragmatiche. Milano: FrancoAngeli.
  9. Ciarini A. (2012). Le politiche sociali nelle regioni italiane. Costanti storiche e trasformazioni recenti. Bologna: Il Mulino.
  10. Colasanto M., Lodigiani R. (2008). Welfare possibili. Tra workfare e learnfare. Milano: Vita e Pensiero.
  11. Colozzi I. (2007). Terzo settore, mondi vitali e capitale sociale. Milano: FrancoAngeli.
  12. Commissione delle Comunità Europee (1995). Insegnare e apprendere – verso una società cognitiva. Bruxelles: Libro Bianco della Commissione Europea.
  13. Commissione delle Comunità Europee (2000). Memorandum sull’istruzione e la formazione permanente. Documento di Lavoro dei Servizi della Commissione SEC (2000) 1832. Bruxelles.
  14. Commissione delle Comunità Europee (2001). Realizzare uno spazio europeo dell’apprendimento permanente. Bruxelles.
  15. Costa M. (2014). Agency formativa per il nuovo learnfare. Formazione & Insegnamento, 10(2): 83-108.
  16. Di Francesco G., Amendola M., Mineo S. (2016). I low skilled in Italia. Evidenze dall’indagine PIAAC sulle competenze degli adulti. Osservatorio Isfol, 1-2: 53-67.
  17. Donati P., Colozzi I. (2005). La sussidiarietà. Che cos’è e come funziona. Roma: Carocci.
  18. Eisenhardt K.M. (1989). Building theories from case study research. The Academy of management review, 14(4): 532-550.
  19. Faggiolani C., Verna L., Vivarelli M. (2017). Text mining e network science per analizzare la complessità della lettura. Principi, metodi, esperienze di applicazione. JLIS.it, Italian Journal of Library and Information Science, 8,3: 115-136.
  20. Franchini R. (2011). Il riconoscimento delle competenze nel Regno Unito: Accreditation of Prior Experiential Learning. Rassegna Cnos, 1: 57-68.
  21. Franchini R. (2011). Il riconoscimento delle competenze in Francia: Validation des acquis de l'expérience. Rassegna Cnos, 2: 53-63.
  22. Glaser B., Strauss A. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies of qualitative research. London: Wiedenfeld and Nicholson.
  23. Gualmini E., Rizza R. (2011). Attivazione, occupabilità e nuovi orientamenti nelle politiche del lavoro: Il caso italiano e tedesco a confronto. Stato e Mercato, 92(2): 195-221. DOI: 10.1425/35230
  24. Hemerijck, A. (2017). The uses of social investment. Oxford: Oxford University Press.
  25. Hemerijck A. (2018). Social investment as a policy paradigm. Journal of European public policy, 25(6): 810-827. DOI: 10.1080/13501763.2017.1401111
  26. Inapp (2018). Valutazione dei sistemi di offerta di apprendimento e stima dell’adeguatezza dell’offerta di qualificazioni rispetto ai fabbisogni produttivi. -- Testo disponibile al sito: https://inapp.org/sites/default/files/newsletter/104111_P7_0.pdf, data di consultazione: 15/05/2019.
  27. Kazepov J., Barberis E., a cura di (2013). Il welfare frammentato. Le articolazioni regionali delle politiche. Roma: Carocci.
  28. Kuitto K. (2016). From social security to social investment? Compensating and social investment welfare policies in a life-course perspective. Journal of European Social Policy, 26(5): 442-459. DOI: 10.1177/0958928716664297
  29. Lodigiani R. (2008). Welfare attivo. Apprendimento continuo e nuove politiche del lavoro in Europa. Trento: Erickson.
  30. Maretti M. (2008). Welfare locali: studio comparativo sulla programmazione dei servizi sociali nelle regioni italiane. Milano: FrancoAngeli.
  31. Maretti M. (2019). Riflessioni metodologiche sulla ricerca sociale nello spazio digitale. In: Maretti M., Fontanella L., a cura di, La ricerca sociale nello spazio digitale. Milano: FrancoAngeli.
  32. Mineo S., Amendola M. (2018). Focus PIAAC: i low skilled in literacy: profilo degli adulti a rischio di esclusione sociale. Roma: Inapp.
  33. Morel N., Palier B., Palme J. (2012). Beyond the welfare state as we knew it?. In: Morel N., Palier B., Palme J., a cura di, Towards a social investment welfare state?. Bristol: Policy Press.
  34. OECD (2017). OECD strategie per le competenze dell'OCSE. Paris: OECD Publishing.
  35. OECD (2012). Literacy, Numeracy and Problem Solving in Technology-Rich Environments: Framework for the OECD Survey of Adult Skills. Paris: OECD Publishing.
  36. Paci M. (2006). Nuovi lavori, nuovo welfare. Sicurezza e libertà nella società attiva. Bologna: Il Mulino.
  37. Perulli E., a cura di (2013). Validazione delle competenze da esperienza: approcci e pratiche in Italia e in Europa. Roma: Isfol.
  38. Rizza R. (2014). Politiche di welfare e nuovi rischi sociali. In Rizza R. e Bonvicini F., a cura di, Attori e territori del welfare Innovazioni nel welfare aziendale e nelle politiche di contrasto all’impoverimento. Milano: FrancoAngeli.
  39. Salvatore R., Maretti M. (2017). "Competenze sociali" e relazioni prossimali nei percorsi emergenti di impoverimento. Sociologia e Politiche Sociali, 3: 117-137. DOI: 10.3280/SP2017-003007
  40. Sen A. (1999). Commodities and capabilities. Amsterdam: Elsevier Science.
  41. Taylor-Gooby P. (2004). New risks, new welfare. Oxford: Oxford University Press.
  42. Yin R.K., Pinelli S., a cura di (2003). Lo studio di caso nella ricerca scientifica: progetto e metodi. Roma: Armando.

Mara Maretti, Roberta Di Risio, La certificazione delle competenze come strumento di welfare attivo e inclusivo in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 156/2020, pp 214-230, DOI: 10.3280/SL2020-156010