Evaluating parenting skills: Engaging in objectivity and therapeutic alliance

Journal title RIVISTA SPERIMENTALE DI FRENIATRIA
Author/s Marco Nicastro
Publishing Year 2020 Issue 2020/2 Language Italian
Pages 18 P. 157-174 File size 224 KB
DOI 10.3280/RSF2020-002009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Evaluating parenting skills in a judiciary context remains a complex task. The information obtained from self-report questionnaires, or other similar tests, has limited value, due to the parents’ habit to mask their problems, or to the presence of primitive defense mechanisms triggered by the judiciary context, or by personality disorders. To deal with this situation, social and health services should have enough time, on the one hand to evaluate the clinical data and the information given by other agencies working with the family, and on the other to be able to engage in an authentic relationship with the family. The primary goal of evaluation is to identify the problematic features of the parents, but also their strengths, in order to support parenthood and ensure, as far as possible, the minor’s right to live in his family.

Keywords: Parenthood, objectivity, therapeutic alliance, protection of minors, court.

  1. Dell'Antonio, A.M. Il bambino conteso. Milano: Giuffrè; 1983.
  2. Fivaz-Depeursinge E., Diane A. Philipp. Il bambino e la coppia. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2015 (Ed. or. 2014).
  3. Malagoli Togliatti M. Famiglie multiproblematiche. Roma: Carocci; 2002.
  4. Emde R.N. L'esperienza relazionale nel bambino piccolo: aspetti evolutivi e affettivi. In: Sameroff A.J., Emde R.N., ed. I disturbi delle relazioni nella prima infanzia. Torino: Bollati Boringhieri; 1991.
  5. Fivaz-Depeursinge E., Corboz-Warnery A. Il triangolo primario.
  6. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2000 (Ed. or. 1999).
  7. Stern D. Il mondo interpersonale del bambino. Torino: Bollati Boringhieri, 1987 (Ed. or. 1985).
  8. Tronick E.Z. Le emozioni e la comunicazione affettiva nei bambini. In: Riva Crugnola C., ed. La comunicazione affettiva tra il bambino e i suoi partner. Milano: Raffaello Cortina Editore; 1999 (Ed. or. 1989).
  9. Fonagy P., Target M. Attaccamento e funzione riflessiva: il loro ruolo nell'organizzazione del sè. In: Fonagy P., Target M., ed. Attaccamento e funzione riflessiva, Milano: Raffaello Cortina; 2001 (Ed. or. 1997).
  10. Di Blasio P. Tra rischio e protezione. Milano: Unicopli; 2005.
  11. Volpini L. Valutare le competenze genitoriali, Roma: Carocci; 2011.
  12. McHale J.P. La sfida della cogenitorialità, Milano: Raffaello Cortina Editore; 2010 (Ed. or. 2007).
  13. Cirillo S., Di Blasio P. La famiglia maltrattante. Milano: Raffaello Cortina Editore; 1989.
  14. Simonelli A. La funzione genitoriale, ed. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2014.
  15. Abidin R. Parenting Stress Index. Firenze: Giunti OS; 2008 (Ed. or. 1995).
  16. Butcher J. N., Williams C. L. Fondamenti per l'interpretazione dell'MMPI-2. Firenze: Giunti OS; 2008 (Ed. or. 2007).
  17. Kernberg O. F. Disturbi gravi della personalità. Torino: Bollati Boringhieri; 1987 (Ed. or. 1984).
  18. Fava Vizziello G. M., Disnan G., Colucci M. R. Genitori psicotici. Torino: Bollati Boringhieri; 1991.
  19. Lingiardi V., Madeddu F. I meccanismi di difesa. Raffaello Cortina Editore; 2002.
  20. McWilliams N. La diagnosi psicoanalitica. Roma: Astrolabio; 1999 (Ed. or. 1994).
  21. Horvath A. O., Del Re A. C., Flückiger C., Symonds C. “Alliance in individual psychoterapy”, Psychoterapy, 2011, 48: 9-16,
  22. a0022186 Lingiardi V. L’alleanza terapeutica. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2002.
  23. Luborsky L. Principi di psicoterapia psicoanalitica. Torino: Bollati Boringhieri, 1993 (Ed. or. 1991).
  24. Blasi S., Casonato M. I fattori terapeutici della psicoterapia. Urbino: Quattroventi; 2005.
  25. Bion W. Attenzione e interpretazione. Roma: Armando Editore; 1973 (Ed. or. 1970).
  26. Aron L. Menti che si incontrano. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2004 (Ed. or. 2000).
  27. AA. VV. Buone pratiche per la valutazione della genitorialità: raccomandazioni per gli psicologi. Bologna: Pendragon; 2009.
  28. Allen, J. G., Fonagy P., Bateman A. W. La mentalizzazione nella pratica clinica. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2010 (Ed. or. 2008).
  29. Bowlby J. Una base sicura. Applicazioni cliniche della teoria dell'attaccamento. Milano: Raffaello Cortina; 1989 (Ed. or. 1988).
  30. Fonagy P., Gergely G., Jurist E. L., Target M. Regolazione affettiva, mentalizzazione e sviluppo del Sè. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2005 (Ed. or. 2002).
  31. Siegel D. J. La mente relazionale. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2001 (Ed. or. 1999).
  32. Stern D. La costellazione materna: il trattamento psicoterapeutico della coppia madre-bambino. Torino: Bollati Boringhieri; 1997 (Ed. or. 1995).
  33. Malagoli Togliatti M., Mazzoni S. Osservare, valutare e sostenere la relazione genitori-figli. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2006.
  34. Tamanza G., Gennari M. Il disegno congiunto della famiglia. Milano: Franco Angeli; 2016.
  35. George, C., Kaplan, N., Main, M. The adult attachment interview. University of California, Berkeley; 1987. Manoscritto non pubblicato.
  36. Simonelli A., Calvo V. L'attaccamento: teoria e metodi di valutazione. Roma: Carocci; 2002.
  37. Fava Vizziello G. M., G., Simonelli A., ed. Adozione e cambiamento. Torino: Bollati Boringhieri; 2004.
  38. Klein M. Invidia e gratitudine. Firenze: Martinelli; 2000 (Ed. or. 1957).
  39. Bion W. Apprendere dall’esperienza. Roma: Armando Editore; 1972 (Ed. or. 1962).
  40. Ghezzi D., Vadilonga F. La tutela del minore. Milano: Raffaello Cortina; 1996.
  41. Orefice S. La sfiducia e la diffidenza. Una metodologia per i casi difficili. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2002.
  42. Flegenheimer W. V. Psicoterapia breve. Teorie e tecniche di trattamento.
  43. Milano: Raffaello Cortina Editore; 1986 (Ed. or. 1982). Winnicott, D. W. Oggetti transizionali e fenomeni transizionali. In: Dalla pediatria alla psicoanalisi. Firenze: Martinelli; 1991 (Ed. or. 1951).
  44. Winnicott D. W. Gioco e Realtà. Roma: Armando; 2006 (Ed. or. 1971).
  45. Bolelli D. Andare a tempo. Un modello di psicoterapia psicoanalitica breve. Roma: Borla; 1996.
  46. Cirillo S. (2005), Cattivi genitori. Milano: Raffaello Cortina Editore; 2005.
  47. Disnan G., Fava Vizziello G. M., ed. La consulenza clinica psicologica. Milano: Masson; 2001.
  48. Sullivan H. S., (1953). Il colloquio psichiatrico. Roma: Giovanni Fioriti Editore; 2017 (Ed. or. 1953).
  49. Von Foester H. Sistemi che osservano. Roma: Astrolabio; 1987 (Ed. or. 1981).
  50. Castiglioni M., Faccio E. Costruttivismi in psicologia clinica. Teorie, metodi, ricerche. Torino: Utet; 2010.
  51. Ceruti M. Il vincolo e la possibilità, Milano: Feltrinelli; 1986.
  52. Ceruti M., Lo Verso G., ed.. Epistemologia e psicoterapia. Complessità e frontiere contemporanee. Milano: Raffaello Cortina Editore; 1998.
  53. Fava Vizziello G. M. Psicopatologia dello sviluppo. Bologna: Il Mulino; 2003.
  54. Castiglioni M., Corradini A. Modelli epistemologici in psicologia. Roma: Carocci, 2011

Marco Nicastro, Ricerca dell’oggettività e costruzione dell’alleanza terapeutica nella valutazione delle capacità genitoriali. in "RIVISTA SPERIMENTALE DI FRENIATRIA" 2/2020, pp 157-174, DOI: 10.3280/RSF2020-002009