Liberalization and public regulation between isomorphism and resilience: the Italian case

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Davide Arcidiacono, Rita Palidda
Publishing Year 2015 Issue 2015/139 Language Italian
Pages 16 P. 107-122 File size 155 KB
DOI 10.3280/SL2015-139009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In the years of the recent economic crisis, liberalization policies has taken on a new prominence in the public debate, especially in Southern European countries as Italy. However, The liberalization policies are confronted with different institutional environments in which the action of convergence does not cause the same effects in all countries. This analysis helps to explain the slowness and limits of a top-down liberalization in Italy that is not coherent with country’s corporate and familist culture. Therefore, the social costs of liberalization policies are higher than the expected benefits, where the reform isn’t accompanied by a high level of coordination and legitimation among the actors involved.

Keywords: Market regulation, institutions, reform, privatization, capitalism

  1. Amable B. (2003). The Diversity of Modern Capitalism. Oxford: Oxford University Press.
  2. Andreotti, A., Marisol Garcia S., Gomez A., Hespanha P., Kazepof Y., Mingione E. (2001). Does a Southern European Model Exist? Journal of European Area Studies, 1: 43-62. DOI: 10.1111/j.1468-2427.2010.01015
  3. Andriani S. (2010). Le origini in Italia della cultura della programmazione. In: Pennacchi L., cit.
  4. Arcidiacono D. (2013). Consumatori Attivi. Scelte d’acquisto e partecipazione per una Nuova Etica Economica. Milano: FrancoAngeli.
  5. Barca F. (2006). Istituzioni e sviluppo: lezioni dal caso italiano. Stato e mercato, 76: 4-13. DOI: 10.1425/21846
  6. Bowman et al. (2014). The end of the experiment? From competition to the foundational economy. New York: Palgrave Macmillan.
  7. Boyer R., Caillé A., Favereau O. (2008). Towards an Institutinalist Political Economy. Revue du MAUSS permanente.
  8. Bruni L.,Zamagni S. (2004). Economia civile. Efficienza, Equità, Felicità pubblica. Bologna: il Mulino.
  9. Castel R. (2010). Nella società degli individui. Note sulla dimensione socioantropologica della protezione sociale. Rivista delle politiche sociali, 4: 11-30.
  10. Consumers’ Forum (2013). “Consumatori, imprese, istituzioni: idee a confronto. Report volume II”. Roma.
  11. Della Sala V. (2004). The Italian model of capitalism: On the road between globalization and Europeanization? Journal of European Public Policy. Vol. 11: 1041-57.
  12. Di Benedetto M. (2013). Le liberalizzazioni e la costituzione. In: Mattarella B.G., Natalini A., a cura di, La regolazione intelligente. Un bilancio critico delle liberalizzazioni italiane. Bagni a Ripoli (Firenze): Passigli editore.
  13. Durkheim E. (1893). De la division du travail social. Paris: Alcan (trad. it.: La divisione del lavoro sociale. Milano: Comunità, 1962).
  14. Florio M. (2014). Stato, conoscenza e ricchezza delle nazioni. Il Mulino, 3: 492-497. DOI: 10.1402/7697
  15. Hahn R.W., Hird E.J. (1991). The costs and benefits of Regulation: Review and Synthesis. The Yale Journal of Regulation, Volume 8, 1: 233-278.
  16. Hall P.A., Soskice D., a cura di (2001). Varieties of Capitalism. The Institutional Foundations of Comparative Advantage. Oxford: Oxford University Press.
  17. Hörpner M., Schäfer A (2007). Una nuova fase dell’integrazione europea. Stato e mercato, 81: 378-407. DOI: 10.1425/2590
  18. Istituto Bruno Leoni (2013). “L’indice delle liberalizzazioni. Report annuale 2012”.
  19. Keynes J.M. (1936). The general theory of employment, interest and money. (trad. it.: Teoria generale dell’occupazione, dell’interesse, della moneta. Torino: Utet, 2006).
  20. La Spina A., Majone G. (2000). Lo Stato Regolatore. Bologna: il Mulino.
  21. Magliulo A. (1999). La Costituzione Economica dell’Italia nella Nuova Europa. Un’interpretazione storica. Studi e Note di Economia, 3: 162-189. Mattei U., Reviglio E. (2010). Le s.p.a. pubbliche, le privatizzazioni formali e le strutture giuridiche delle società che gestiscono servizi pubblici e beni comuni. In: Pennacchi L., cit.
  22. Mazzucato M. (2014). Lo stato innovatore. Roma-Bari: Laterza.
  23. Montesi C. (2010). Pubblico, privato, comune. Lezioni dalla crisi mondiale. La Rivista delle politiche sociali, 4: 137-160.
  24. Nuti Giovannetti F. (2001). La valutazione economica delle decisioni pubbliche. Dall’analisi costi benefici alle valutazioni contingenti. Torino: Giappichelli.
  25. Olson M. (1965). The Logic of Collective Action: Public Goods and the Theory of Groups. Cambridge MA.: Harvard University Press.
  26. Onida F. (2014). Lo stato catalizzatore. Il Mulino, 3: 498-504. DOI: 10.1402/7698
  27. Ostrom E. (2006). Governare i beni collettivi. Venezia: Marsilio.
  28. Parrini D. (2013). Rc-auto, un’indagine senza novità.
  29. Pedersini R. (2009). Le riforme dei servizi pubblici. Stato e mercato, 85: 95-126.
  30. Pennacchi L. a cura di (2010). Pubblico, privato, comune. Lezioni dalla crisi mondiale. Roma: Ediesse.
  31. Polanyi K. (1944). The Great Transformation. New York: Farrar & Rinehart (trad. it.: La grande trasformazione. Torino: Einaudi, 1974).
  32. Polanyi K. (1977). The Liveliwood of Man. New York: Academic Press (trad. it.: La sussistenza dell’uomo, Torino, Einaudi, 1983).
  33. Rodotà S. (2012). Il valore dei beni comuni. La Repubblica, 5 gennaio.
  34. Salvati M. (2006). Un commento. Stato e mercato, 1: 19-22. DOI: 10.1425/2184
  35. Salvati M. (2010). Capitalismo, mercato e democrazia. Bologna: il Mulino.
  36. Schmidt V. (2003). The Future of European Capitalism. Oxford: Oxford University Press.
  37. Smith A. (1776). An Inquiry into the Nature and causes of Wealth of Nations, Edinburgh (trad. it.: Indagine sulla natura e le cause della ricchezza delle nazioni. Milano: Isedi, 1976).
  38. Stiglitz J., Lin J., Monga C. (2013). Introduction: the Rejuvenation of Industrial Policy. In: Stiglitz J., Lin J., a cura di, The industrial Policy Revolution I: the Role of Government beyond Ideology. New York: Palgrave Macmillan.
  39. Trigilia C., Burroni L. (2009). Italy: rise, decline and restructuring of a regionalized capitalism. Economy and Society, vol. 38, n. 4: 630-653.
  40. Vannucci A., Cabeddu R. (2009). La sfida mancata dell’economia della conoscenza. L’impossibile liberalizzazione del sistema politico italiano. In: Società Libera, a cura di, VII Rapporto sul Processo di Liberalizzazione della Società Italiana. Milano: FrancoAngeli.
  41. Zamagni S. (2007). L’economia del bene comune. Roma: Città nuova.

  • I Costi Della Criminalitt Organizzata Nel Settore Agroalimentare Italiano (The Costs of Organized Crime in the Italian Agro-Food Sector) Gaetano Perone, in SSRN Electronic Journal /2018
    DOI: 10.2139/ssrn.3175867

Davide Arcidiacono, Rita Palidda, Liberalizzazioni e regolazione pubblica tra isomorfismo e resilienza: il caso italiano in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 139/2015, pp 107-122, DOI: 10.3280/SL2015-139009