Time-based competition and health: a case study in logistics

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Dario Fontana
Publishing Year 2017 Issue 2017/146 Language Italian
Pages 17 P. 205-221 File size 118 KB
DOI 10.3280/SL2017-146013
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The intensification of labour time - defined principally as increase in workload, work rhythms and saturation of productive capacity - follows the continuous development of various productive models. But this has dangerous effects on the health of workers, and has now become the main cause of work-related illnesses. This article identifies the systemic elements that bring about the further intensification of labour in the shift from Fordism to post-Fordism. Following, the article focuses on the logistics industry, characterized by the presence of the practices of "time-based competition" and tools of "lean production". In the second part the relationship between the intensification of labour and health will be analysed. In the final section the empirical results of a study on working conditions in a logistics business dealing in distribution will be presented, revealing that poor worker health is linked to the intensification of labour.

L’intensificazione del tempo di lavoro - definibile principalmente come au-mento dei carichi, dei ritmi e della saturazione - segue una continua evoluzione lungo i diversi modelli produttivi. Questo fenomeno ha però dei comprovati effetti pericolosi sulla salute dei lavoratori, diventando ormai la causa prevalente delle principali malattie professionali. L’articolo delinea gli elementi di sistema che por-tano ad un ulteriore passaggio di intensificazione del lavoro dal fordismo al post-fordismo. In seguito, l’articolo si concentra sul settore della logistica caratterizzato dalla compresenza delle pratiche di "time-based competition" e degli strumenti della "lean production". Nella seconda parte si analizzano le conseguenze della relazione fra intensificazione e salute. Infine sulla base di una ricerca empirica sulle condizioni di lavoro in un’azienda della logistica di distribuzione - che applica la "lean production" e il "time-based competition" - si sottolinea il critico stato di salute degli operai legato a tempi intensificati.

Keywords: Time-based competition, intensification, health, logistics

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Dario Fontana, Time-based competition e salute: un caso di studio nella logistica in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 146/2017, pp 205-221, DOI: 10.3280/SL2017-146013