La formazione manageriale in un sistema organizzativo a rete

Journal title SALUTE E SOCIETÀ
Author/s Micol Bronzini, Enrico Cori
Publishing Year 2021 Issue 2021/1 Language Italian
Pages 16 P. 39-54 File size 248 KB
DOI 10.3280/SES2021-001004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article investigates the multi-year experience of the courses on "Management of network health organizations" provided by the Polytechnic University of Marche, framing it within the theoretical debate on organizational training. The first paragraph presents three different per-spectives on training, rooted in as many conceptions of organization. When considered as a process of decisions and actions, training cannot be separated from the specificities of the or-ganizational context to which it is addressed. To this end, the second paragraph focuses on the network-based configuration of the Marche regional health system and on the related training and learning needs. Finally, the third paragraph highlights the main features of the courses on "Management of network healthcare organizations" arguing why they are in line with the pro-cessual view of managerial education within a network organisational system.

Keywords: Management training; processual view of the organization; organizational net-works; organizational learning; Marche regional health system; organizational change.

  1. Argyris C., Schön D.A. (1978). Organizational Learning: A Theory of Action Perspective. Reading MA: Addison-Wesley.
  2. Barnard C. (1938). The functions of the executive (trad. it.: Le funzioni del dirigente. Torino: Utet, 1970).
  3. Battistelli A., Majer V., Odoardi C. (1997). Sapere, fare, essere. Formazione come percorso di cambiamento nelle organizzazioni. Milano: FrancoAngeli.
  4. Cori E., Bonti M., Borgese A. (2008). Qualità dell’ambiente di lavoro e percorsi di apprendimento innovativi. In: IX Workshop dei Docenti e dei Ricercatori di Organizzazione Aziendale, Università Ca’ Foscari–Venezia.
  5. Denicolai S., Cioccarelli G. (2008). Apprendimento interorganizzativo e pratiche manageriali per la gestione di alleanze e reti collaborative. In: IX Workshop dei Docenti e dei Ricercatori di Organizzazione Aziendale, Università Ca’ Foscari–Venezia.
  6. DiMaggio P.J, Powell W.W. (1983). The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields. American Sociological Review, 48(2): 147-160. DOI: 10.2307/209510
  7. Haythornthwaite C., De Laat M. (2012). Social network informed design for learning with educational technology. In: Olofsson A.D., Lindberg J.O., eds., Informed design of educational technologies in higher education: Enhanced learning and teaching. Hershey, PA: IGI Global.
  8. Lave J., Wenger E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.
  9. Lipparini A., Lorenzoni G., Ferriani S. (2014). From core to periphery and back: A study on the deliberate shaping of knowledge flows in interfirm dyads and networks. Strategic Management Journal, 35(4): 578-595.
  10. Maggi B. (1991). Le concezioni di formazione. Un quadro per il confronto. In: Maggi B., a cura di, La formazione: concezioni a confronto. Milano: Etas.
  11. Maggi B. (2010). Peut-on transmettre savoirs et connaissances? Bologna: TAO Digital Library.
  12. Maggi B. (2011). Teoria dell’agire organizzativo. In: Maggi B, a cura di, Interpretare l'agire: una sfida teorica. Roma: Carocci.
  13. Martinez M. (2007). L’analisi organizzativa: il network. In: De Vita P., Mercurio R., Testa F., a cura di, Organizzazione aziendale: assetto e meccanismi di relazione. Torino: Giappichelli.
  14. Mascia D. (2009). L’organizzazione delle reti in sanità. Teoria, metodi e strumenti di social network analysis. Milano: FrancoAngeli.
  15. Morgan G. (1997). Images of Organization. Thousand Oaks: Sage.
  16. Perrone V. (1998). La rete. In: Costa, G., Nacamulli, R., a cura di, Manuale di organizzazione aziendale. Vol. 2, Torino: Utet.
  17. Pinelli N., Rossini G., a cura di (2010). Formazione manageriale in sanità. Competenze e fabbisogni per lo sviluppo professionale del management SSN. Roma: Edizioni Iniziative Sanitarie.
  18. Pipan T., Pentimalli B. (2018). Apprendere dalle pratiche. Le sfide della formazione professionale per lo sviluppo delle competenze manageriali in sanità. Scuola democratica, 9(3): 523-542. DOI: 10.12828/9214
  19. Romano C., Barbirotti S., Covone P., Inghilleri L., Lanzara M.V., Noschese S. (2011). Esplorando l’agire maieutico nella formazione degli adulti. Storie di un divenire. Milano: FrancoAngeli.
  20. Senge P. (1990). The Fifth Discipline. New York: Doubleday.
  21. Simon H.A. (1947). Administrative behavior; a study of decision-making processes in administrative organization. New York: Macmillan.
  22. Triassi M., Cuccaro P., Dionisio A., a cura di (2017). Il Management in Sanità. La koinè della medicina: punti di vista a confronto per progettare la formazione manageriale in sanità. Napoli: Ateneapoli.
  23. Varchetta G. (1991). L’approccio psicosocioanalitico all’educazione degli adulti. In: Maggi B., a cura di, La formazione: concezioni a confronto. Milano: Etas.
  24. Weick K.E. (1999). Il Jazz e l'improvvisazione organizzativa. Sviluppo e Organizzazione, 175: 93-111.

Micol Bronzini, Enrico Cori, La formazione manageriale in un sistema organizzativo a rete in "SALUTE E SOCIETÀ" 1/2021, pp 39-54, DOI: 10.3280/SES2021-001004