Single-screen cinemas in the Netflix era:emerging planning issues

Journal title TERRITORIO
Author/s Luca Tamini
Publishing Year 2021 Issue 2020/95 Language Italian
Pages 13 P. 65-77 File size 1922 KB
DOI 10.3280/TR2020-095008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The essay addresses topical subjects and emerging issuesfrom an urban planning perspective, around currenttrends and potential future scenarios involving cinemahalls in a radically evolving context.Keeping in mind the wide and diverse range ofgeographies and urban patterns that we can find withinthe metropolitan area of Milan, the text envisions someactive policies aimed at reinforcing the offer system,while pursuing an integration and complementarity oftraditional cinema halls and the development of digitalentertainment.

Keywords: Cinemas; active policies; digital platforms

  1. Aguiar L., Waldfogel, J., 2018, «Netflix: global hegemon or facilitator of frictionless digital trade?». Journal of Cultural Economics, 42, 419-445 (2018).
  2. Autorità garante della concorrenza e del mercato (2019), Relazione annuale sullo stato della concorrenza nel settore della distribuzione cinematografica ai sensi dell’art. 31, comma 4, della legge 14 novembre 2016, n. 220, Roma, maggio.
  3. Bassani A., Gariboldi P., Limonta G., 2004, Il multiplex. Forme, strategie e rapporto con il territorio. Milano: Libreria Clup.
  4. Basu S., 2020, «Audiences 2.0: Online Movie Streaming Platforms and Cinema Audiences». In: Biswal S.K., Kusuma K.S., Mohanty S., Handbook of Research on Social and Cultural Dynamics in Indian Cinema. Hershey, pa: igi Global.
  5. Buchanan K., 2019, «How Will the Movies (As We Know Them) Survive the Next 10 Years?» -- www.nytimes.com/interactive/2019/06/20/movies/movie-industry-future.html (accesso: 2020.10.19).
  6. Caccia Gherardini S., 2019, «Dalla cattedrale al pop-up. Prospettive di tutela e salvaguardia del patrimonio delle sale cinematografiche». Firenze Architettura, 1: 144-151.
  7. Chatterjee M., Pal S., 2020, «Globalization propelled technology often ends up in its microlocalization: Cinema viewing in the time of ott». Global Media Journal-Indian Edition, 12: 1-22.
  8. Centre national du cinéma et de l’image animée, 2019, Frequentation des salles de cinema. Paris: La Direction des études, des statistiques et de la prospective.
  9. Cinetel, 2020, I dati del mercato cinematografico 2019. Roma: Anec, Anica.
  10. Cinetel, 2021, I dati del mercato cinematografico 2020. Roma: Anec, Anica.
  11. Comune di Milano, 2019, Piano di Governo del Territorio. Piano dei Servizi. Catalogo dei servizi pubblici e di interesse pubblico o generale. Milano: Delibera di Consiglio comunale n. 34 del 14.10.2019, burl Serie Avvisi e concorsi n. 6, 5 febbraio.
  12. Hanson S., 2019, Screening the World. Global Development of the Multiplex Cinema. Cham: Palgrave Macmillan.
  13. istat, 2019, Annuario statistico italiano 2019. Roma: istat.
  14. Ministro dei beni e delle attività culturali, 2014, Direttiva del Ministro dei beni e delle attività culturali e del turismo concernente le sale cinematografiche di interesse storico. Roma, 26 agosto.
  15. Ministero dei beni e delle attività culturali e del turismo, 2017, Piano straordinario per il potenziamento del circuito delle sale cinematografiche e polifunzionali. Roma: Direzione Generale Cinema. Ministero dei beni e delle attività culturali e del turismo, 2020, Decreto direttoriale n. 3118 del 15 dicembre 2020 “Sale cinematografiche ammesse al contributo relativo al Fondo Emergenze di cui al DM 5 giugno 2020 e DM 3 dicembre 2020”. Roma: Direzione Generale Cinema e Audiovisivo.
  16. National Association of Theater Owners, Ernst & Young, 2018, The Relationship Between Movie theater Attendance and Streaming Behavior, Survey Findings.
  17. Osservatorio eCommerce B2c, 2020, eCommerce B2c: la chiave per ripartire. Milano: Politecnico di Milano, Dipartimento di Ingegneria Gestionale.
  18. Polis-Lombardia Istituto regionale per il supporto alle politiche della Lombardia, Politecnico di Milano-Dastu, 2018, Valutazione del traffico generato/attratto da trasformazioni urbanistiche - insediative dalle significative ricadute sul sistema dei trasporti e aggiornamento dei criteri per la redazione degli studi di traffico per l’autorizzazione di grandi strutture di vendita. Rapporto di ricerca, resp. scient.: Beria P., Pucci P., Tamini L. Milano: Polis-Lombardia. Polis-Lombardia Istituto regionale per il supporto alle politiche della Lombardia, Politecnico di Milano-Dastu, 2019, Supporto tecnico scientifico per la redazione del nuovo programma pluriennale per lo sviluppo del settore commerciale. Rapporto di ricerca, resp. scient.: Tamini L. Milano: Polis-Lombardia.
  19. Società italiana degli Autori ed Editori, siae, 2018, Annuario dello Spettacolo. Roma: siae.
  20. Società italiana degli Autori ed Editori, siae, 2019, Annuario dello Spettacolo. Roma: siae.
  21. Tamini L., Bassani A., Gariboldi P., Limonta G, 2007, «Il multiplex: localizzazione, integrazione funzionale e rapporto con il territorio». Territorio, 41: 44-50.

Luca Tamini, Dal cinema monosala al fenomeno Netflix: temi urbanistici emergenti in "TERRITORIO" 95/2020, pp 65-77, DOI: 10.3280/TR2020-095008