Parish Cinema. Precious heritage, ready for the future

Journal title TERRITORIO
Author/s Paolo Bossi, Luca Maria Francesco Fabris
Publishing Year 2021 Issue 2020/95 Language Italian
Pages 8 P. 109-116 File size 2084 KB
DOI 10.3280/TR2020-095012
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article aims to address two closely related issues: on the one hand, during the first decades of the twentieth century, of the parish cinemas diffusion in the Milanese diocese, that accompanied the progressive definition of more and more specialized venues and technical equipment; on the other hand, the critical and potential issues these spaces, not surprisingly called ‘Community Halls’, are currently facing to underline their multipurpose buildings nature, renewing their original function at disposal of the parishes and their communities.

Keywords: Parish; cinema; community

  1. Balzarotti R.M., 2018, «Ristrutturazione in prima visione». YouBuild, 8: 46-49.
  2. Balzarotti R.M., Fabris L.M.F., 2018, La Sala del Futuro. Linee guida per la rigenerazione delle Sale della Comunità, Santarcangelo di Romagna (rn): Maggioli.
  3. Il rinnovo di una Sala della Comunità deve superare l’idea di proporre solo un contenitore dedicato al consumo di prodotti e merci: lo spazio architettonico, la convivialità e i servizi offerti devono creare un’immagine omogenea che possa essere intesa come valore in sé. Per quanto il testo sia frutto di un programma di ricerca condiviso dagli autori, P. Bossi ha curato la redazione dei primi quattro paragrafi, L. Fabris quella dei restanti quattro.
  4. Balzarotti R.M., Fabris L.M.F., 2019, «Le SdC, tra aggregazione sociale e polifunzionalità». SdC Sale della Comunità, 70: 26-29.
  5. Beragli E., 1959, Cinema cattolico. Documenti della Santa Sede sul cinema, Roma: Edizioni La Civiltà cattolica.
  6. Bossi P., 2018, «Un sistema di nuove polarità contro la radicalizzazione delle alterità. Le chiese della periferia milanese durante gli episcopati di Schuster e Montini: nuclei generatori di tessuto urbano e sociale». In: Capano F., Pascariello M.I., Visone M., a cura di, La Città Altra. Storia e immagine della diversità urbana: luoghi e paesaggi dei privilegi e del benessere, dell’isolamento, del disagio, della multiculturalità. Napoli: Federico ii University Press: 1817-22.
  7. Bourlot A., Fanchi M., 2004, La Sala della Comunità. Proposta Culturale e Intervento sul Territorio. Cantalupa (to): Effatà Editrice.
  8. Bourlot A., Fanchi M., 2017, I Nuovi Cinema Paradiso. Milano: Vita e Pensiero.
  9. Chiarulli R., 2019, Sale della Comunità. La Magia Continua. Cantalupa (to): Effatà Editrice.
  10. Council of Europe, 2005, Framework Convention on the Value of Cultural Heritage for Society, European Treaty Series 199, -- http://conventions.coe.int/Treaty/EN/Treaties/Html/199.htm (accesso: 2020.07.28).
  11. La Direzione [Carlo Canziani?], 1931, «Persistere e perfezionare». Rivista del Cinematografo, 1: 3-4.
  12. Franceschini D., 2015, «I cinema da salvare». La Repubblica, 27 marzo: 37.
  13. Parrini M., Cipriani L., 2006, Vademecum Sale della Comunità. Progettazione, Realizzazione, Normative e Indicazioni Operative. Milano: acec.
  14. Pasquale A., 2019, «Le sale cinematografiche: combattere o convivere?». Bianco e Nero, lxxx, 595-595: 132-141.
  15. s.n. [Luigi Gedda?], 1950, «L’esercizio cattolico nacque in schiavitù». Rivista del Cinematografo, 2: 24-25.
  16. Viganò, D.E., 1997, Un cinema ogni campanile. Chiesa e cinema nella diocesi di Milano. Milano: Il Castoro.

Paolo Bossi, Luca Maria Francesco Fabris, La Sala della Comunità. Preziosa eredità, pronta per il futuro in "TERRITORIO" 95/2020, pp 109-116, DOI: 10.3280/TR2020-095012