La Valutazione dell’impatto sociale della Didattica a Distanza nelle scuole secondarie di secondo grado romane: istanze, esigenze e percorsi di cambiamento

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Maria Dentale, Veronica Lo Presti
Publishing Year 2022 Issue 2021/80-81 Language Italian
Pages 23 P. 124-146 File size 283 KB
DOI 10.3280/RIV2021-080007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

  1. Rogers P., (2008), Using Programme Theory to Evacuate Complicated and Complex Aspects of Interventions, Evaluation, vol. 14, n. I, pp. 29-48, London: Sage.
  2. Stame N., (2007), Classici della valutazione, FrancoAngeli, Milano.
  3. Stame N., Lo Presti V., (2015), Positive thinking and learning from evaluation, in Bohni-Nielsen S., Turksema R., van der Knaap P. (eds.), Success in evaluation: Why focusing on what works will increase learning from monitoring and evaluation, New Brunswick NJ: Transaction.
  4. Stern E., (2016), La valutazione di impatto. Una guida per committenti e manager preparata per Bond, FrancoAngeli, Milano.
  5. Tendler J., (1982), Turning Private Voluntary Organizations into Development Agencies: Questions for Evaluations, AID Program Evaluation Discussion, Paper n. 12, US Agency for International Development, Washington.
  6. Tendler J., (1992), Progetti ed effetti. Il mestiere di valutatore, Liguori, Napoli.
  7. Vo A., Archibald T., (2018), Evaluative Thinking, American Evaluation Association.
  8. Weiss C., (1999), The interface berween evaluation and public policy, Evaluation, 5 (4), pp. 468-486.
  9. Zaharias P., (2009), Usability in the context of e-learning: A framework augmenting “tradition” usability constructs with instructional design and motivation to learn, International Journal of Technology and Human Interaction (IJHI), 5(4), 37-59.
  10. Zambianchi E., Ferrarese G., (2021), Il modello dell’Universal Design for Learning a supporto della Didattica Digitale Integrata, Formazione & Insegnamento, XIX - 1- 2021.
  11. Rivoltella P.C., (2005), Media Education. Fondamenti didattici e prospettive di ricerca, La Scuola, Brescia.
  12. Prensky M., (2001), Digital Natives, Digital Immigrants, From On the Horizon, NCB University Press, Vol. 9 n.5.
  13. Parola A., (2008), Territori media educativi, Erickson.
  14. Palumbo M., (2005), La valutazione sociale. Un excursus fra teoria e percorsi attuativi incerti», in La Rivista delle politiche sociali, n.2, pp. 157-179.
  15. OECD (2019), TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners, TALIS, OECD Publishing, Paris.
  16. Milito, D., Tataranni, A., (2019), Didattica innovativa nell’era digitale, Anicia: Roma.
  17. Lo Presti V., (2020), L’uso dei positive thinking nella ricerca valutativa, FrancoAngeli, Milano.
  18. Laici C., (2007), Nuovi ambienti di apprendimento per l’e-learning, Perugia, Morlacchi.
  19. Kozinetz R. V., (2019), Netnography: The Essential Guide to Qualitative Social Media Research, Sage.
  20. Grimaldi R., (a cura di) (2006), Disuguaglianze digitali nella scuola. Gli usi didattici delle tecnologie dell’informazione e della comunicazione in Piemonte, FrancoAngeli, Milano.
  21. Fullan M., Quinn J., Drummy M., Gardner M., (2020), Education Reimagined. The Future of Learning, A collaborative position paper between New Pedagogies for Deep Learning and Microsoft Education. -- http://aka.ms/HybridLearningPaper
  22. Ferri, P.M., (2011), Nativi Digitali, Milano, Bruno Mondadori.
  23. Falcinelli, F., Limone, P., (2014), La scuola digitale: a che punto siamo?, In P.C. Rivoltella (Ed.), Smart Future. Didattica, Media Digitali e Inclusione (pp. 13-27), FrancoAngeli, Milano.
  24. Falcinelli, F., Falteri P., (a cura di), (2005), Le educatrici dei servizi per la prima infanzia, Bergamo, Edizioni Junior.
  25. Dominici M., (2015), Il digitale e la scuola italiana, Ledizioni, Open Edition Book. -- https://books.openedition.org/ledizioni/1005?lang=it
  26. D’Addelfio G., Albanese M., (2021), Ripensare la corresponsabilità educativa tra scuola e famiglia: vissuti e riflessioni di dirigenti scolastici al tempo del Covid-19, Rivista di cultura professionale per la dirigenza educativa, n. 40/2021 ISSN: 2280-8744.
  27. Calvani A., Vivanet G., (2014), Tecnologie per apprendere: quale il ruolo dell’Evidence Based Education?, ECPS Journal, 10, pp. 83-112
  28. Calvani A., (2007), Tecnologia, Scuola, Processi cognitivi. Per una ecologia dell’apprendere, FrancoAngeli, Milano.
  29. Buckingham D., (2003), Chapter Three of Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture, Policy Press.
  30. Brown M., Dehoney J., Millichap N., (2015), The next generation digital learning environment. A Report on Research, ELI Paper. Louisville, CO: Educause April.
  31. Bonini E., (2012), Scuola e disuguaglianze. Una valutazione delle risorse economiche, sociali e culturali, FrancoAngeli, Milano.
  32. Biasi V., (2017), Didattica digitale e relazione educativa virtuale. Una indagine empirica sull’efficacia dei sistemi audio-video nella didattica on-line per la scuola secondaria di secondo grado e l’università, Formazione & Insegnamento XV - 1- 2017.
  33. Berman P., (1978), The Study of Macro and Micro Implementation of Social Policy, Santa Monica, Rand.
  34. Anzera G., Comunello F., (2005), Mondi digitali. Riflessioni e analisi sul digital divide, Guerini Editore.

Maria Dentale, Veronica Lo Presti, La Valutazione dell’impatto sociale della Didattica a Distanza nelle scuole secondarie di secondo grado romane: istanze, esigenze e percorsi di cambiamento in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 80-81/2021, pp 124-146, DOI: 10.3280/RIV2021-080007