UCRAINIAN WAR. Embracing thoughts and emotions of children and youth from age 3 to 18 in school contexts

Journal title PSICOBIETTIVO
Author/s Ivana Simonelli
Publishing Year 2022 Issue 2022/3 Language Italian
Pages 13 P. 87-99 File size 664 KB
DOI 10.3280/PSOB2022-003008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Children and youth are experiencing the Ukrainian War scenario. Nowadays the exposure to the news about war, welcoming people who are seeking asylum, the effects of economic and financial instability in Italy and Europe and the feeling of being at risk and threatened are leading children and young people to report and discuss such issues within the educational and schooling contexts. This work aims to analyze the thoughts, emotions and behaviors of children and young people and to suggest adults which words, gestures, expressions, actions to use within contexts such as teaching-learning-relationship-training.

Keywords: ukraine war, emotions, children, young, school.

  1. Bowlby J. (1988). A secure base. New York: Basic Books.
  2. Bruner J., Brown R.W. (1956). A Study of Thinking. New York: Wiley (trad. it.: Il pensiero: strategie e categorie. Roma: Armando, 1969).
  3. Caroppo E., Del Basso G., Brogna P. (2014). Trauma e vulnerabilità nei migranti richiedenti protezione internazionale. REMHU Revista Interdisciplinar da Mobilidade Humana, 22(43): 99-116. DOI: 10.1590/1980-85852503880004307
  4. Fornasa W. (2000). Riannodare affetti e menti. Inedito presentato al Convegno “Scuola ed emozioni”, Calcinate, Italia.
  5. Fonagy P., Target M. (2001). Attaccamento e funzione riflessiva. Milano: Raffaello Cortina.
  6. Gomez A.M. (2020). La storia dell’ostrica e della farfalla. Global child - EMDR Alliance.
  7. Lapierre A., Aucouturier B. (1982). Fantasmes corporels et pratique psychomotrice en éducation et thérapie: “le manque au corps”. Paris: Doin.
  8. Pietropolli Charmet G. (2000). I nuovi adolescenti: padri e madri di fronte a una sfida. Milano: FrancoAngeli.
  9. Pietropolli Charmet G. (2008). Fragile e spavaldo. Ritratto dell’adolescente di oggi. Roma-Bari: Laterza.
  10. Porges S. (2009). The polyvagal theory: new insights into adaptive reactions of the autonomic nervous system. Cleveland Clinic Journal of Medicine, 76(2): S86-S90.
  11. Provantini K. (2014). Scuola media: manuale di sopravvivenza. Milano: Mondadori.
  12. Rogoff B. (2003). The cultural nature of human development. Oxford: Oxford University Press.
  13. Shapiro F. (2018). Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR) therapy: Basic principles, protocols, and procedures. New York: The Guilford Press (trad. it. a cura di Liotti M.: EMDR. Il manuale. Principi fondamentali, protocolli e procedu- re. Milano: Raffaello Cortina, 2019).
  14. Simonelli I., Provantini K. (2016). I contesti scolastici e l’apprendimento: dalla complessità alle possibili connessioni. Interazioni – Clinica e ricerca psicoanalitica su individuo-coppia-famiglia, 1: 76-87. DOI: 10.3280/INT2016-001007
  15. Simonelli I., Bonanni S. (2016). Cultura, rappresentazioni sociali ed emozioni. Il Metodo Psicopedagogico Dillo con la Voce. In TrajEhos, 5(1).
  16. Simonelli I. (2017). Dillo con la Voce. Metodo psicopedagogico. Insegnare ai bambini a esprimere emozioni. Rimini: Bookstones.
  17. Simonelli I. (2022). Effetti Long Covid e Guerra in Ucraina. Come accogliere i pensieri e le emozioni dei bambini e dei ragazzi da 0 a 18 anni. Protocollo di intervento per le scuole di ogni ordine e grado. Milano: Associazione EMDR Italia.
  18. Simonelli I. (2022). Diana, Valentin e un Posto al Sicuro. Milano: Associazione EMDR Italia.
  19. Smith P.K. (1996). Language and evolution of mind-reading. In: Carruthers P., Smith P.K. (eds.). Theories of Theories of Mind. Cambridge University Press, pp. 344-354.
  20. Verardo A.R., Lauretti G. (2020). Riparare il trauma infantile. Manuale teorico- clinico d’integrazione tra sistemi motivazionali e EMDR. Roma: Giovanni Fioriti. Vygotskij L.S. (1934). Thought and Language. Cambridge, Mass.: The MIT Press (trad. it. a cura di Mecacci L., Pensiero e linguaggio. Ricerche psicologiche. Roma-Bari: Laterza, 1992).

  • Guerra in Ucraina. Accogliere i pensieri e le emozioni dei bambini e dei ragazzi da 3 a 18 anni nei contesti scolastici Ivana Simonelli, in PSICOBIETTIVO 3/2022 pp.87
    DOI: 10.3280/PSOB2022-003008

Ivana Simonelli, Guerra in Ucraina. Accogliere i pensieri e le emozioni dei bambini e dei ragazzi da 3 a 18 anni nei contesti scolastici in "PSICOBIETTIVO" 3/2022, pp 87-99, DOI: 10.3280/PSOB2022-003008