Apprendimento e inconscio: una sfida per le competenze formative

Journal title EDUCAZIONE SENTIMENTALE
Author/s Giuseppe Varchetta
Publishing Year 2015 Issue 2015/24 Language Italian
Pages 13 P. 12-24 File size 81 KB
DOI 10.3280/EDS2015-024003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Learning and unconscious: a challenge for training skills. The article tries to establish the main hypothesis of our research presented in this number of our magazine: the hypothesis of the unconscious, without being decisive in itself, is a useful variable to pay for a more dense and organic understanding of learning and change processes. The analysis is programmatically general: the first part presents a synthesis of reflection on the contemporary context, while a second part analyzes the perspective of the unconscious in relation to learning in different contexts of research with a study of psychoanalytical contributions but without neglecting those that there come from other fields of research such as the neurosciences.

Keywords: Unconscious and learning, contemporary context, narrative, emotion, neuroscience.

  1. Ricoeur P. (1965). Dell’interpretazione. Saggio su Freud. Milano: Il Saggiatore, 2002.
  2. Riva M.G. (2004). Il lavoro pedagogico. Milano: Guerini.
  3. AA.VV. (2013). Introduzione in: Ferro A., a cura di, Psicoanalisi oggi. Roma. Carocci.
  4. Andreas Salomé L. (1917). I miei anni con Freud. Roma: Newton Compton, 1980.
  5. Agamben G. (2014). Il fuoco e il racconto. Roma: Nottetempo.
  6. Bion W. (1965). Trasformazioni: il passaggio dall’apprendimento alla crescita. Roma: Armando, 1973.
  7. Bion W. (1977). La Griglia e Cesura. In: Il cambiamento catastrofico. Torino: Loescher, 1981.
  8. Blandino G. e Granieri B. (1995). La disponibilità ad apprendere. Milano: Cortina.
  9. Capra F. e Luisi P.L. (2014). Vita e natura. Una visione sistemica. Sansepolcro: Aboca.
  10. Cepollaro G.L. e Varchetta G. (2014). La formazione tra realtà e possibilità. Milano: Guerini Next.
  11. Civitarese G. (2011). La violenza delle emozioni. Bion e la psicoanalisi postbioniana. Milano: Cortina.
  12. Chalmers D. (1995). Facing up to the problem of consciousness. Journal of Consciousness, Studies, 2 (3).
  13. Civitarese G. (2014). I sensi e l’inconscio. Roma: Borla.
  14. Damasio A. (1999). Emozione e coscienza. Milano: Adelphi, 2000.
  15. Diamond C. (2005). L’immaginazione e la vita morale. Roma: Carocci, 2006.
  16. Edelman G.M. e Tononi G. (1998). Un universo di coscienza. Torino: Einaudi, 2000.
  17. Fineman St., editor (1993). Emotions in organizations. London: Sage.
  18. Forti D. e Varchetta G., n.e. (2005). L’approccio psicoanalitico allo sviluppo delle organizzazioni. Milano: FrancoAngeli.
  19. Forti D. e Varchetta G. (2008). Pagliarani formatore. L’Educazione sentimentale, 11. Gaige A. (2013). Il sogno di Schroder. Torino: Einaudi, 2014.
  20. Harris Williams M. (2010). Lo sviluppo estetico. Roma: Borla, 2012.
  21. Massa R., a cura di (1992). La clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.
  22. Maturana H. e Varela F. (1980). Autopoiesi e cognizione. Venezia: Marsilio Editore, 1980. DOI: 10.1007/978-94-009-8947-4
  23. Morelli U. e Weber C. (1996). Passione e apprendimento. Milano: Cortina.
  24. Morelli U. (2013). Contro l'indifferenza. Possibilità creative, conformismo, saturazione. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  25. Mortari L. (2002). Aver cura della vita della mente. Firenze: La Nuova Italia.
  26. Pagliarani L. (1979). “L’universo coppia”. Milano (ciclostilato inedito).
  27. Pagliarani L. (1980). “Il rischio super-egoico nella formazione degli adulti”. Milano (materiale inedito del seminario omonimo).
  28. Pagliarani L. (1982). “L’educazione degli adulti: difficoltà pedagogiche e psicologiche” (dattiloscritto inedito).
  29. Quaglino G.P. (2011). La scuola della vita. Milano: Cortina.
  30. Turner B. (2000). Ripensare le organizzazioni: l’apprendimento organizzativo degli anni ’90. Studi organizzativi.
  31. Zamboni C. (2013). La creatività dell’inconscio nello sguardo di L.A. Salomé. In: Zamboni C., a cura di, L’inconscio può pensare? Bergamo: Moretti e Vitali.

  • Vertice istituzionale e consulenza organizzativa: un'ipotesi Davide dalla Valle, in EDUCAZIONE SENTIMENTALE 32/2020 pp.135
    DOI: 10.3280/EDS2019-032007

Giuseppe Varchetta, Apprendimento e inconscio: una sfida per le competenze formative in "EDUCAZIONE SENTIMENTALE" 24/2015, pp 12-24, DOI: 10.3280/EDS2015-024003