LIBRI DI BARBARA GAUDENZI

Barbara Gaudenzi, George A. Zsidisin

La gestione del commodity price risks.

Il punto di vista della supply chain

Il volume fornisce un approccio che le imprese possono implementare e adattare per gestire la volatilità dei prezzi delle materie prime e ridurre la propria esposizione al rischio finanziario associato ai beni e ai servizi acquistati. Un tema di grande importanza sia per i direttori finanziari che per i supply chain manager, in quanto la volatilità dei prezzi può avere importanti effetti sulla redditività, sui flussi di cassa aziendali, sulla gestione efficiente ed efficace dei processi.

cod. 100.831

Barbara Gaudenzi, Antonio Borghesi

La criticità delle relazioni con i clienti-committenti nell'analisi dei rischi nei progetti industriali

MERCATI E COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 3 / 2009

The critical role of customer relationships in the project risk analysis - The present paper describes a risk analysis approach within industrial projects, showing the evidences from a case study. The method is ‘customer centric’ analyzing how project management and project risk may be influenced, or driven, by the customer himself. This approach comprises project portfolio mapping, objectives’ definition and hence measurement and evaluation of a panel of indicators devoted to address the capability to achieve project objectives as expected by the customer. The method leads also to the analysis of critical obstacles that stand in the way of effective customer relationships.

Keywords: project management, risk management, relationship management

Parole chiave: project management, risk management, relationship management

Paola Signori, Ivan Russo, Barbara Gaudenzi

Supply chain visibility a servizio del cliente. Un metodo per identificare aree di opportunità e di rischio

MERCATI E COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 1 / 2009

Supply Chain Visibility for Customer Service. A Method to Identify Opportunity and Risk Areas - In a world of high complexity and dependency from external factors and where timeliness of service is key for customer service, visibility has become a powerful weapon to better manage company operations and supply chain. The technology can help for that and also it is now more available than before. Companies shall act upon these opportunities and value their advantage. They have to look at their operations, understand which of the "visibility" sense is most relevant for them and evaluate which of the technology-process combination would better satisfies their needs. In that research we tried to develop a method to understand opportunities and risk areas across the supply chain to improve customers service, using also technologies. Keywords: marketing & logistics, supply chain, visibility, logistics technologies, customer service.

Riccardo Varaldo, Daniele Dalli

Un tesoro emergente.

Le medie imprese italiane dell'era globale

Il volume offre una visione organica dei fattori di successo e di sostenibilità della media impresa italiana. Presenta un modello analitico basato su quattro asset (imprenditorialità, competitività, organizzazione e internazionalizzazione) e alcune chiavi di lettura generali, nonché le relative implicazioni per la gestione delle imprese e per le decisioni di policy. Analizza infine trenta casi di studio per sviluppare il modello analitico e le relative implicazioni.

cod. 364.170