LIBRI DI CLAUDIO FERRARI

Il volume evoca il concetto di frontiera, inteso sia come meta che come limite attuale, per una disciplina fondamentale, anche se abbastanza recente nella sua accezione normativa, che coniuga le teorie dell’economia politica alle decisioni di politica, investendo la questione della efficacia o della inefficacia della politica economica nel guardare al sistema economico che vorremmo.

cod. 363.116

Ires Piemonte, Irpet

La finanza territoriale.

Rapporto 2014

La decima edizione del Rapporto documenta la metamorfosi subita nel nostro Paese dalla finanza pubblica territoriale. Il testo presenta un’analisi degli indicatori congiunturali delle politiche di finanza pubblica territoriale, un approfondimento sull’attuale processo di riforma delle città metropolitane italiane e un punto sullo stato di attuazione del Fiscal Compact in alcuni Paesi europei.

cod. 1820.278

Ennio Forte

Economics and logistics in short and deep sea market.

Studies in honor of Guido Grimaldi Founder Grimaldi Group

The text brings together contributions from experts of logistics and economy of the sea, even at the international level. The articles deal with the issues of the economy of the sea, with reference to the Short Shipping, in particular the Mediterranean Sea, which has seen a multiplication of motorways of the sea, especially in connection with North Africa and the Balkans, to the Greece.

cod. 380.391

Le relazioni esposte alla XIII Riunione Scientifica della Società Italiana di Economia dei Trasporti e della Logistica, un’ampia gamma di visioni e approcci scientifici differenti: oltre agli aspetti economici connessi alle infrastrutture di trasporto, infatti, vengono affrontate anche tematiche di carattere tecnico-ingegneristico, giuridico e di pianificazione territoriale.

cod. 380.382

Claudio Ferrari, Alessio Tei

Emission savings through a re-scheduling of maritime services: possible implications for the Mediterranean ports

ECONOMICS AND POLICY OF ENERGY AND THE ENVIRONMENT

Fascicolo: 2 / 2012

The major aim of the paper is to analyse how growing awareness of environmental impact determined by trade activities can influence maritime transport and how it can facilitate changes in the current structure of maritime routes. In particular, the study compares the emissions concerning two alternatives in current maritime routes to highlight how possible incentives for emission reduction applied to maritime transport could impact the route choice. The analysis focuses on the trade routes from the Far East and South America towards Europe and it compares the emissions in two alternative scenarios: direct services calling at a North European port and shipping services calling at a Mediterranean port. In the latter scenario a significant role could be played by the North-African ports, whose development represents possible transhipment calls for the international shipping trades, mainly on the Europe-Far East route. In this sense they may act as competitors of the North European ports: their favourable geographic position allows for a considerable reduction in nautical distances with an immediate impact on the maritime transport emissions. To analyse the differences of emission impacts, this paper uses some particular statistical tools based on scientific literature and some instruments related to previous analysis in similar fields. The data used in the paper have been collected directly from shipping operators, terminal operators and some specialist databases. The paper is structured in 5 sections. After a brief introduction about transport and the environment (Section 1), Section 2 provides a review of some general methods to calculate the environmental cost of maritime transport, while Section 3 analyses the current trade route system and which ports can have an influence on changing the maritime patterns. Section 4 is focused on the analysis and comparison of the maritime routes alternatives, while Section 5 draws some conclusions and remarks for further analysis.

Le relazioni presentate alla XII riunione scientifica della Società Italiana degli Economisti dei Trasporti e della Logistica (SIET). La riunione ha approfondito i temi connessi alla sostenibilità, qualità e sicurezza dei trasporti, fornendo un quadro di riferimento e di analisi interdisciplinare e organico di fenomeni per loro natura complessi e strettamente interconnessi.

cod. 380.377

Nicoletta Buratti, Claudio Ferrari

La valorizzazione del patrimonio di prossimità tra fragilità e sviluppo locale.

Un approccio multidisciplinare

Il volume pone le basi concettuali e metodologiche per l’identificazione del patrimonio di prossimità come risorsa del territorio e la formulazione della strategia di valorizzazione in un’ottica di sostenibilità, e focalizza l’attenzione sul turismo culturale come strategia in grado di innescare processi virtuosi di sviluppo endogeno.

cod. 365.847

Gerardo Marletto, Enrico Musso

Trasporti, ambiente e territorio.

La ricerca di un nuovo equilibrio

Le relazioni presentate alla X riunione scientifica della Siet – Società italiana di economia dei trasporti e della logistica. Tra i temi affrontati: il rapporto tra trasporto e ambiente; la modellistica; i diversi mercati del trasporto, in particolare quelli del trasporto aereo e marittimo; la logistica; il finanziamento delle infrastrutture; la regolazione dei trasporti e l’interazione tra trasporti e territorio…

cod. 380.304

Elisabetta Venezia

Economia di mercato e trasporti

Atti della V riunione scientifica annuale della Società Italiana degli Economisti dei Trasporti. Bari, 24-25 settembre 1999

cod. 380.256