LIBRI DI ELENA RADICCHI

Marco Mariani, Elena Pirani, Elena Radicchi

La sopravvivenza delle imprese negli anni della crisi: prime evidenze empiriche dalla Toscana

ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE

Fascicolo: 1 / 2013

The economic crisis of the late 2000s has led many manufacturing companies to abandon the market as a result of poor performance or financial difficulties. The purpose of this study is to analyze the static and dynamic factors that play a role in prompting a company to exit the market. The assessment calls for applying survival analysis techniques to an Italian regional case study (Tuscany) to identify specific profiles among the firms observed both before and during the early years of the crisis. Our findings show that the "weeding-out" or selection process targets those companies that belong to supplier-dominated sectors, industrial districts and, more generally, firms that already suffered pre-crisis due to low levels of productivity or poor overall efficiency. Moreover, the results point to a lack of liquidity and the inability to cover interest expenses as key determinants of market exit during the crisis.

Patrizia Zagnoli, Elena Radicchi

Sport marketing e nuovi media

La produzione, la vendita, la promozione e la commercializzazione dello sport alla luce del ruolo dominante assunto dalla comunicazione. Il testo vuole contribuire allo sviluppo di un’adeguata cultura progettuale e manageriale degli operatori delle associazioni e delle imprese del settore sportivo, delle leghe, delle federazioni, degli atleti, dei produttori di attrezzature, degli organizzatori di eventi.

cod. 361.55

Elena Radicchi, Patrizia Zagnoli

Lo sport come veicolo di marketing esperienziale: tipologia di esperienza reale e virtuale

MERCATI E COMPETITIVITÀ

Fascicolo: 4 / 2008

Sport as an experience marketing provider: typologies of real and virtual experiences - This paper focuses on how companies (sport equipment suppliers, industrial companies, multimedia service providers, retail store, etc.) use sport as a service provider to promote their products and brands. A qualitative methodology based on the experience marketing literature and a multi-cases analysis allowed to develop a primary typology of real and virtual experiences staged involving sport. Findings, although not expected to be exhaustive, suggest new implications and dimensions of experience marketing strategies not yet explored. Keywords: sport; experience marketing; sport as experience provider; real and virtual experience; new media.

Sergio Cherubini

Scritti in onore di Giorgio Eminente

Vol. I e Vol. II

Il volume è l’omaggio di amici, colleghi e studenti alla figura di Giorgio Eminente, uno dei maggiori studiosi di management delle imprese nella seconda metà del novecento in Italia.
Il primo volume, focalizzato sulla strategia e gestione aziendale, presenta importanti contributi relativi alle imprese, alla pubblica amministrazione, allo sport, alle telecomunicazioni, al turismo, ai musei.
Il secondo volume, centrato sul marketing, l’organizzazione, la formazione e la ricerca, raccoglie numerosi contributi: da quello di James L. Heskett della Harvard Business School ad altri relativi alle imprese, alle università, allo sport, al design, alle arti, alla pubblica amministrazione.


cod. 2000.1207