LIBRI DI GIANCARLO GASPERONI

Giancarlo Gasperoni

Teacher Appraisal and Feedback Provision in Italian Lower Secondary Schools

RIV Rassegna Italiana di Valutazione

Fascicolo: 83-84 / 2022

Teacher appraisal is a major focus of educational reform, for it is believed that effective appraisal practices contribute to improving stu-dents’ learning outcomes and principals’ ability to manage their schools. This study arises from a secondary analysis of data collected in the 2018 edition of the Teaching and Learning International Survey (TALIS) promoted by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). More specifically, and firstly, it focuses on school administrators’ views concerning the agents who provide for-mal appraisal to teachers in lower secondary schools, the frequency with which such appraisals occur, the modes of teacher evaluation, the users of such information, and the evaluations’ operational repercussions. Secondly, it focuses on teachers’ perceptions regarding the agents who provide them with feedback, the modes via which assess-ments are conducted, and the positive impact that such evaluations generate on teaching behaviour. Since at least some of the information collected among principals and teachers focuses on the same topics, it is also possible to explore the attunement among them, that is, whether educators working in the same school report convergent or conflicting accounts of appraisal practices. Over one-third of schools do not im-plement any formal assessment. Teacher appraisal and feedback prac-tices tend to be centred on both school administrators, assisted by their management staffs, and other teachers in the same school, whereas ex-ternal agents tend to play a marginal role. Findings point to a substan-tial discrepancy, between school leaders and teachers, in how apprais-al/feedback practices are carried out, especially but not exclusively as regards the role of school management. This gap in the perception of largely factual circumstances is an issue of concern. This study also develops some critical reflections concerning the way in which TALIS explores these issues.

Giancarlo Gasperoni

Il disagio infrastrutturale nelle scuole italiane: contesto europeo e caratterizzazione territoriale

ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI

Fascicolo: 132 Suppl. / 2021

Si esplora la qualità dell’infrastruttura delle scuole italiane percepita dai dirigenti scolastici, secondo dati tratti dall’edizione 2018 del Programme for International Student Assessment (PISA). Indici di "disagio" (riferiti a infrastrutture, docenti, personale non docente e materiali didattici) mostrano che in Italia le criticità infra-strutturali sono più avvertite rispetto sia ad altri paesi europei sia agli altri ambiti indagati, ma senza una forte differenziazione territoriale interna.

Giancarlo Gasperoni

The Italian Labour Market as Perceived by Outstanding Upper Secondary School-Leavers

SOCIOLOGIA DEL LAVORO

Fascicolo: 136 / 2014

Il contributo riporta alcuni risultati di un programma di ricerca più ampio, promosso dalla Federazione Nazionale dei Cavalieri del Lavoro, che ha per oggetto la caratterizzazione sociale e le scelte universitarie di diplomati dotati, i quali vengano interpellati a un anno dalla conclusione degli studi scolastici. I risultati qui riportati si riferiscono in particolare alla valutazione dei criteri più equi per la retribuzione dei lavoratori, alla percezione del grado di meritocraticità che pervade alcuni contesti sociali (tra cui il mercato del lavoro), alle aspirazioni occupazionali e, infine, al "lavoro ideale". Si evidenziano la molteplicità dei criteri ritenuti accettabili per determinare i redditi dei lavoratori; la percezione di un’Italia nettamente non meritocratica, specie per quanto concerne il sistema politico, la pubblica amministrazione, il fisco, ma anche il mercato del lavoro; la centralità, nel prefigurare il "lavoro ideale", della stabilità (rapporto di lavoro a tempo indeterminato), l’uso e l’acquisizione di competenze e la parità di genere.

Alberto Marradi, Giancarlo Gasperoni

Costruire il dato 2

Vizi e virtù di alcune tecniche di raccolta delle informazioni

cod. 1535.35