Clicca qui per scaricare

Nicolas Malebranche et Bernard Lamy: deux perspectives sur l’imagination (Nicolas Malebranche and Bernard Lamy: two perspectives on imagination)
Titolo Rivista:  RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA
Autori/Curatori: Radu Toderici
Anno di pubblicazione: 2012 Fascicolo: 4 Lingua: Francese
Numero pagine: 14 P. 745-758 Dimensione file: 491 KB
DOI: 10.3280/SF2012-004006
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più, clicca qui e qui


In an attempt to trace the historical origins of Malebranche’s reputation as an opponent of imagination, mainly in connection with style and eloquence, the author of this paper maintains that most of the arguments subsequently used against Malebranche may already be found in Bernard Lamy’s La Rhétorique ou l’art de parler. Although Lamy might have been influenced by Malebranche, his approach to the use of passions and imagination relies rather on a theory of language and communication (arguably drawing on Cordemoy and Mersenne) than on Malebranche’s account of the physiological effects of imagination. Therefore, the opposing views of Malebranche and Lamy on this question could be seen as premises for the French debates on the right and wrong use of the imaginative faculty that emerged at the turn of the 17th century.



Keywords: Nicolas Malebranche, Bernard Lamy Marin Mersenne, imagination, language




    1. Impossibile comunicare con Crossref: Errore del server remoto: (404) Non trovato.
    Radu Toderici, Nicolas Malebranche et Bernard Lamy: deux perspectives sur l’imagination in "RIVISTA DI STORIA DELLA FILOSOFIA" 4/2012, pp. 745-758, DOI:10.3280/SF2012-004006

         


    FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association associazione indipendente e no profit per facilitare l'accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
    Acquista qui

    Informazioni sulla rivista

    Sottoscrivi il FEED
    per conoscere subito
    i contenuti dell'ultimo fascicolo di questa Rivista

    English Version

    Download credit

    Pubblicità