Curriculum, employment, work and life planning of future pre-school and primary school teachers. From a pedagogical analysis to the modernization of the relationship between didactics, research and third mission

Journal title EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING
Author/s Laura Cerocchi
Publishing Year 2016 Issue 2016/2 Language Italian
Pages 15 P. 83-97 File size 162 KB
DOI 10.3280/EXI2016-002006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article provides a pedagogical contribution which focuses on the Degree in Primary Education (old system) (Reggio Emilia) explaining the reasons and the characteristics, with particular focus on the curriculum, profession and work and life planning of future teachers; looking to modernize Higher Education in terms of the relationship between Didactics, Research and Third Mission in the Masters Degree in Science of Primary Education (for pre-school and primary school teachers).

Keywords: Academic curriculum and profession; work and life planning; masters degree in Science of Primary Education; adult education, Higher Education-Didactics-Research-Third Mission.

  1. Aquario, D. & Ghedin, E. (2006). Verso una valutazione complessa della didattica universitaria: una ricerca realizzata in quattro Facoltà dell’Università di Padova. Generazioni, 6, 65-107.
  2. Carbognani, C. (2010/2011). Tra curricolo e occupazione professionale: I giovani maestri dell’Università di Modena e Reggio. Un focus sui laureati recenti e non recenti, tesi di laurea (relatore L. Cerrocchi, correlatore M. Antonietti), Università di Modena e Reggio Emilia.
  3. Cardarello, R., Antonietti, M., Bertolini, C., Cerrocchi, L., & Malpeli, G. (2007). I giovani maestri dell’Università di Modena e Reggio Emilia tra curricolo e occupazione. Generazioni, 10, 145-171.
  4. Cardarello, R. & Pasciuti, M. (2006). Conoscenze teoriche e conoscenze pratiche: un sondaggio presso gli studenti di Scienze della formazione primaria. In Zanato Orlandini, O. (a cura di), Percorsi nella professione docente. Innovazione formativa e didattica (pp. 59-78). Lecce: Pensa MultiMedia.
  5. Cerrocchi, L. & Ruscica, V. (2015). From Southern to Northern Italy. A Pedagogical Analysis of System and the Migration Stories of Students from the Department of Education and Human Sciences (University of Modena and Reggio Emilia). In 12th PASCAL International Observatory Conference – Catania. Connecting Cities and Universities at Strategic Frontiers, Catania, 7-9 ottobre 2015.
  6. Dozza, L. (2013). La valutazione del team docenti e conseguenti strategie. In Bonmassar, V. (a cura di). IRASE-T UIL Scuola del Trentino. Docenti carriera qualità. Sfidati dalla valutazione? Chi valuta che cosa? (pp. 29-39). DOI 97888548248296.
  7. Federighi, P. (2014). La professionalità docente e la scuola del futuro. In Mariani, A., L’orientamento e la formazione degli insegnanti del futuro (pp. 15-20). Firenze: FUP-Firenze University.
  8. Felisatti, E. & Mazzucco, C. (2013a). Insegnanti in ricerca. Competenze, modelli e strumenti. Lecce: Pensa MultiMedia.
  9. Felisatti, E. & Mazzucco, C. (2013b). Le competenze verso il mondo del lavoro. Lecce: Pensa MultiMedia.
  10. Fuller, F. & Brown, O. (1975). Becoming a teacher. In Ryan K., (Ed.), Teacher Education 74th. Yearbook of the National Society for the Study of Education (pp. 25-52). University of Chicago Press: Chicago.
  11. Hole, S. & McEntee, G. H. (2007). Reflection is at the Heart of Practice. Teaching and Teacher Education, 23 (2), 50-60.
  12. Iori, S. (2009/2010). Le tesi di laurea dei futuri insegnanti di scuola primaria: un’indagine presso il corso di laurea dell’università di Modena e Reggio Emilia, tesi di laurea (relatore: M. Antonietti), Università di Modena e Reggio Emilia.
  13. La Marca, A. (2005). I primi laureati in Sicilia. In Bardulla, E., Paparella, N. (a cura di), La ricerca didattica nei contesti formali, non formali, informali. Atti del IV Congresso Scientifico SIRD (pp. 165-199). Roma: Monolite.
  14. Lucisano, P., Salerni, A., & Sposetti, P. (2011). Narrarsi per rileggere la propria esperienza professionale. Un modello di riconoscimento delle competenze di studenti lavoratori. In Quaderno di lavoro. Le storie siamo noi. Costruire il futuro con le storie. III convegno nazionale sull’orientamento narrativo (pp. 51-57). Lecce-Brescia: Pensa Multimedia.
  15. Mondini, M. (2010). Il laboratorio come luogo fisico e mentale di ricorsività fra la teoria e la prassi. Dai presupposti teorici all’indagine esplorativa sul corso di laurea in Scienze della formazione primaria di Reggio Emilia, tesi di laurea (relatore L. Cerrocchi, correlatore G. Malpeli), Università di Modena e Reggio Emilia.
  16. Perrenoud, P., Altet, M., Lessard, C., & Paquay, L. (2008). Conflicts de savoirs en formation des enseignants. Bruxelles: De Boeck.
  17. Piazza, R. (2007). Competenze professionali e formazione continua. Un’indagine sui laureati in Scienze della formazione dell’Università degli Studi di Catania. Generazioni, 8, 71-92.
  18. Supervisori di Bologna e Modena-Reggio Emilia (2006). Tracciare un percorso. I tirocini e i laboratori nel corso di laurea in Scienze della formazione primaria. Bologna: Clueb.
  19. Turri, M. (2015). La valutazione nelle università europee. Scuola democratica, 1, 83-101.
  20. Vannini, I. & Mantovani, L. (2007). I giovani insegnanti laureati in Scienze della formazione primaria. Un’indagine empirica tra gli abilitati del corso di laurea di Bologna. Bologna: Università di Bologna.

Laura Cerocchi, Il curriculum, l’occupazione e la progettualità lavorativa e di vita dei futuri insegnanti di scuola d’infanzia e primaria. Da un’analisi pedagogica alla modernizzazione del rapporto tra didattica, ricerca e terza missione in "EXCELLENCE AND INNOVATION IN LEARNING AND TEACHING" 2/2016, pp 83-97, DOI: 10.3280/EXI2016-002006