The creativity of numbers. Postrationalist view of peter greenaway’s work

Journal title PSICOBIETTIVO
Author/s Daniela Merigliano
Publishing Year 2013 Issue 2013/1 Language Italian
Pages 11 P. 151-161 File size 118 KB
DOI 10.3280/PSOB2013-001012
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In this work the Author proposes an analysis from a Postrationalist perspective on the Peter Greenway production and on his way of directing. The aim of this article is to analyze some aspects of a generatively way of functioning into the "Logic of Numbers" that represents the core of Greenaway creativity. The analysis goes from the Logic and from the Numbers to the analogical world of Emotions in an Organization of Self Meaning with an Obsessive way of functioning. The Author shows how a Postrationalist approach can offer an useful opportunity to explain also human harmonic functioning.

Keywords: Movie; Peter Greenaway; Organization of Self Meaning Obsessive; Postrationalism; Vittorio Guidano.

  1. Bruner J. (1991) La costruzione narrativa della realtà (trad. it. di R. Rini in Ammanniti M., Stern D.N. (a cura di), Rappresentazioni e narrazioni, Laterza Roma-Bari
  2. De Gaetano D. (2008) Peter Greenaway film, video, installazioni, Saggi Lindau Editore, Torino
  3. Gilardi A. (1976) Storia sociale della fotografia, Feltrinelli Milano
  4. Guidano V.F. (1988) Complexity of the Self, The Guildford Press, New York, 1987 (trad. it. La complessità del Sé, Bollati Boringhieri, Torino)
  5. Guidano V.F. (1991) Dalla rivoluzione cognitiva all’approccio sistemico in termini complessità: riflessioni sulla nascita e sull’evoluzione della terapia cognitiva, in De Isabella G., Festini Cucco W., Sala G. (a cura di), Psicoterapeuti, teorie e tecniche: un incontro possibile?, FrancoAngeli, Milano
  6. Guidano V.F. (1991) The Self in Process, The Guildford Press, New York (trad. it. Il Sé nel suo divenire, Bollati Boringhieri, Torino, 1992)
  7. Guidano V.F. (1998) Lezioni training, Roma
  8. Guidano V.F. (1999) Lezioni training, Roma
  9. Guidano V.F. (2008) La psicoterapia tra arte e scienza, in Cutolo G. (a cura di), FrancoAngeli, Milano
  10. Merigliano D. (2002) “Giovanna d’Arco: il film di Luc Besson. Lettura costruttivista postrazionalista dello scompenso e dell’evoluzione di un’elaborazione di significato psicotica”, Psicobiettivo, XXII, 1: 109-118
  11. Merigliano D. (2004) “Cinema e psicopatologia: ‘A Beautifull Mind’ di Ron Howard. Lettura postrazionalista di un’evoluzione psicotica”, Psicobiettivo, XXIV, 1: 129-139
  12. Merigliano D., Diamante M., Moriconi F. (2011) “Dietro lo schermo”. Il cinema come percorso di costruzione del significato personale, FrancoAngeli, Milano

Daniela Merigliano, La creatività dei numeri. Lettura postrazionalista dell’opera del regista peter greenaway in "PSICOBIETTIVO" 1/2013, pp 151-161, DOI: 10.3280/PSOB2013-001012