The breaking of the spell. Young women and internships in popular television culture

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Valeria Graziano, Ferreri Mara
Publishing Year 2014 Issue 2014/133 Language English
Pages 13 P. 58-70 File size 588 KB
DOI 10.3280/SL2014-133004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Questo articolo ha lo scopo di indagare gli immaginari popolari degli stage e del lavoro non retribuito, le loro implicazioni sulla soggettività e sulle emergenti concettualizzazioni del lavoro. In particolare l’articolo è basato su di un’analisi comparativa di tre serie televisive di successo incentrate sulle esperienze di giovani donne poste di fronte al loro ingresso nel mondo del lavoro. Analizzando l’articolazione dei rapporti di forza tra i personaggi e gli immaginari del lavoro e del successo lì proposti, le tre serie in esame: The Carries Diaries, Girls e 2 Broke Girls, mostrano una normalizzazione degli stage come rito di passaggio obbligato per tutte le giovani donne istruite che vogliano entrare nel mondo del lavoro professionale. L’articolo è quindi articolato attraverso diversi approcci che indagano le questioni pedagogiche, di genere e delle relazioni di lavoro. La preventiva critica inerente la duplice promessa ufficiale dello stage, come esperienza di apprendimento e come un passo verso il lavoro retribuito, viene analizzata in relazione ai recenti tentativi critici di contro rappresentazione e di organizzazione del lavoro gratuito.

Keywords: Internship, unpaid labour, popular culture, TV series, young women, labour immaginary

  1. Akass K., McCabe J. (eds.) (2004), Reading Sex and the City, IB Tauris Publishers
  2. Arthurs J. (2003), “Sex and the City and consumer culture: Remediating postfeminist drama”, Feminist Media Studies, 3(1), pp. 83-98, DOI: 10.1080/146807
  3. 032000080149 Berardi F. (2009), The soul at work: From alienation to autonomy, trans. F. Cadel and G. Mecchia, New York: Semiotext(e).
  4. Blake-Beard S., Morgan Roberts L. (2004), Releasing the Double Bind of Visibility for Minorities in the Workplace, Center for Gender in Organization.
  5. Carrot Workers Collective (2009), Free Labour. Enforced Education and Precarity: an initial reflection, reprinted On Curating, 16/13, pp. 22-25; text also available at http://carrotworkers.wordpress.com/on-free-labour.
  6. Faludi S. (1991), Backlash: The Undeclared War Against Women, New York: Crown.
  7. Graeber D. (2005), “Value as the Importance of Actions”, The Commoner, 10, pp. 4-65.
  8. Heintz-Knowles K.E. (2000), “Images of youth: A content analysis of adolescents in prime-time entertainment programming”, paper prepared for the Frameworks Institute, text available online at www.frameworksinstitute.org/assets/files/PDF/youth_content_primetime.pdf.
  9. Howker E., Malik S. (2010), Jilted Generation: How Britain Has Bankrupted Its Youth, London: Icon Books.
  10. Lury K. (2001), British Youth Television: Cynicism and Enchantment, Oxford: Oxford University Press.
  11. McRobbie A. (2008), The Aftermath of Feminism: Gender, Culture and Social Change, London: Sage.
  12. Miller T. (2010), Television Studies, London: Routledge.
  13. Perlin R. (2012), Intern Nation: How to Earn Nothing and Learn Little in the Brave New Economy, Verso Books.
  14. Rhodes C., Westwood R.I. (2008), Critical Representations of Work And Organization in Popular Culture, London: Routledge.
  15. Terranova T. (2000), “Free labor: Producing culture for the digital economy”, Social Text, 18(2), pp. 33-58.

Valeria Graziano, Ferreri Mara, The breaking of the spell. Young women and internships in popular television culture in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 133/2014, pp 58-70, DOI: 10.3280/SL2014-133004