Children and adolescents in analysis: acting and re-acting

Journal title INTERAZIONI
Author/s Francesco Pozzi
Publishing Year 2014 Issue 2014/1 Language Italian
Pages 8 P. 113-120 File size 42 KB
DOI 10.3280/INT2014-001010
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The author, using the example of two clinical cases, the first one about an autistic child and the latter about a borderline adolescent, examines the analyst’s difficulty in dealing with acting-outs and enactments that take place during the psychoanalytical treatment. The affective-emotional involvement of the two components of the analytical pair is stressed, which pertains to the "analytic third" register, when, according to concurrent needs, the setting is modified in order to maintain the therapeutic relation.

Keywords: Enactment, sensory empathy, analytic third.

  1. Bolognini S. (2002). Psychoanalytic Empathy. London: Free Associations Books, 2004.
  2. Botella C., Botella S. (2001). La raffigurabilità psichica. Roma: Borla, 2004.
  3. De Marchi A. (2000). Atto ed enactment, Riv. Psicoanal., 3: 473-483.
  4. Di Benedetto P. (2006). Raccontare storie vere, Psicoterapia Psicoanalitica, 1: 149-151.
  5. Fattori L., Benincasa G. (1996). Psicoterapia psicoanalitica e deficit cognitivo. Milano: Cortina.
  6. Ferro A. (2002). Fattori di malattia, fattori di guarigione. Milano: Cortina.
  7. Filippini S., Ponsi M. (1993). Enactment, Riv. Psicoanal., 3: 501-518.
  8. Gaddini E. (1981a). Fantasie difensive precoci e processo psicoanalitico. In: Scritti (1953-
  9. 1985), a cura di Mascagni M.L., Gaddini A. e De Benedetti Gaddini R. Milano: Cortina 1989.
  10. Gaddini E. (1981b). Acting out nella situazione analitica. In: Scritti (1953-1985), a cura di Mascagni M.L., Gaddini A. e De Benedetti Gaddini R.. Milano: Cortina, 1989.
  11. Joseph B. (1975). Il paziente difficile da raggiungere. In: Feldman H., Bott Spillius E. (a cura di), Equilibrio e cambiamento psichico. Milano: Cortina, 1991, pp. 89-104.
  12. Joseph B. (1985). Transference: the total situation, Int. J. Psychoanal., 66, 4: 447-454.
  13. Loewenstein R.M. (1957). Osservazioni su alcune variazioni nella tecnica psicoanalitica. In: Genovese C. (a cura di), Setting e processo psicoanalitico (Saggi sulla teoria della tecnica). Milano: Cortina 1988, pp. 151-165.
  14. Meltzer D., Bremner J., Hoxter S., Weddel D., Wittenberg I. (1975). Esplorazioni sull’autismo. Torino: Boringhieri, 1977.
  15. Meltzer D. (1976). Temperatura e distanza come dimensioni tecniche dell’interpretazione.
  16. In: Baruzzi A. (a cura di), La comprensione della bellezza e altri saggi di psicoanalisi. Torino: Loescher, 1981.
  17. Meltzer D. (1986). Studi di metapsicologia allargata. Milano: Cortina, 1987, pp. 135-150.
  18. Meltzer D. (2002). Psychoanalytic work with children and adults. London: Karnac.
  19. Ogden T.H. (1994). The analytic third: working with intersubjective clinical facts, Int. J. Psychoanal., 75, 1: 3-20.
  20. Pozzi F. (1999). Dalla consultazione diagnostica al progetto psicoterapeutico in età evolutiva.
  21. In: Trombini E. (a cura di), Genitori e figli in consultazione. Urbino: Quattroventi.
  22. Pozzi F. (2005). Esperienze di “corpo a corpo” nella stanza d’analisi infantile, Psicoterapia Psicoanalitica, 2: 125-127.
  23. Pozzi F. (2008). Il dolore necessario tra separazione e crescita, Psicoterapia Psicoanalitica, 1: 69-82.
  24. Renik O. (1993). Countertransference enactment and the psychoanalytic process. In: Horowitz M., Kernberg O., Weinshel E. (eds.), Psychic Structure and Psychic Change. Madison, CT: International Universities Press, pp. 137-160.
  25. Renik O. (1996). The perils of neutrality, Psychoanal. Quart., LXV, 65(3):495-517.
  26. Zanocco G., Pozzi F., De Marchi A. (1995). Remarques sur le thème: «Écoute psychanalytique et metapsychologie», Rev. Franç. Psychanal., 59: 1835-1840.
  27. Zanocco G., De Marchi A., Pozzi F. (2006). Sensory empathy and enactment, Int. J. Psychoanal., 87: 145-158.

Francesco Pozzi, Bambini e adolescenti in analisi: l’agire e il re-agire in "INTERAZIONI" 1/2014, pp 113-120, DOI: 10.3280/INT2014-001010