Fourth power and Mass in the contemporary society

Journal title RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL’AMMINISTRAZIONE
Author/s Michela Luzi
Publishing Year 2014 Issue 2014/3 Language Italian
Pages 13 P. 87-99 File size 845 KB
DOI 10.3280/SA2014-003006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Contemporary society is characterized by the great diffusion of the mass media, thanks to the development of sophisticated technologies - internet in particular - that are able to reach easily every individual anywhere in the world. The barriers of space and time are canceled in favor of a comprehensive and continuous communication addressed to an indistinct aggregate of individuals: the mass. The new forms of communication are taking a central role in the lives of individuals and societies. It is the "fourth power" that is able to produce cultural revolutions and global socio-political transformations.

Keywords: Mass communication, mass media, fourth power

  1. Abruzzese A. (2001). L’intelligenza del mondo. Fondamenti di storia e teoria dell’immaginario. Roma: Meltemi.
  2. Bauman Z. (1999). Dentro la globalizzazione. Le conseguenze sulle persone. Roma-Bari: Laterza.
  3. Beck U. (2012). I rischi della libertà. L’individuo nell’epoca della globalizzazione. Bologna: Il Mulino.
  4. Boczkowski P. (2005). Digitizing the News: Innovation in Online Newspapers. Cambridge: MIT Press.
  5. Carr N. (2011). Internet ci rende stupidi? Come la rete sta cambiando il nostro cervello. Milano: Raffaello Cortina.
  6. Castells M. (2006). Galassia Internet. Milano: Feltrinelli.
  7. Castells M. (2009). Comunicazione e Potere. Milano: Egea.
  8. Ciofalo G. (2011). Infiniti anni ottanta. TV, cultura e società alle origini del nostro presente. Milano: Mondadori Università.
  9. D’Avanzo G. (2012). Il guscio vuoto. Metamorfosi di una democrazia. Bari: Laterza. De Simone E. (2012). Storia economica. Dalla rivoluzione industriale alla rivoluzione informatica. Milano: FrancoAngeli.
  10. Fadini U. (2009). La vita eccentrica. Soggetti e saggi nel mondo della rete. Bari: Dedalo.
  11. Federici M.C. (2004). Elementi sociologici della comunicazione nella società postmoderna. Perugia: Morlacchi.
  12. Federici M.C., Picchio M. (2010). La dimensione incrociata dell’individuo e della società. Roma: Aracne.
  13. Ferrarotti F. (1992). Mass media e società di massa. Roma-Bari: Laterza.
  14. Gorman L., McLean D. (2005). Media e società nel mondo contemporaneo. Bologna: Il Mulino.
  15. Hall S., Held D., McGrew T. (2002). Modernity and its futures. Cambridge: Polity Press.
  16. Luzi M. (2008). Protagonisti della globalizzazione. Roma: Bulzoni.
  17. Mann M. (1986). The Sources of Social Power. Cambridge: Cambridge University Press.
  18. McLuhan M. (2004). Gli strumenti del comunicare. Milano: Il Saggiatore.
  19. Mongardini C. (1996). La montagna incantata. Comunicazione e aspettative sociali. Pisa-Roma: Istituti editoriali e poligrafici.
  20. Mongardini C. (1999). Folla (Definizione di). In: Universo del Corpo. Roma: Istituto
  21. dell’Enciclopedia Italiana Treccani.
  22. Mongardini C. (2007). Capitalismo e politica nell’era della globalizzazione. Milano: FrancoAngeli.
  23. Ortega y Gasset J. (2001). La ribellione delle masse. Milano: SE.
  24. Pellicani L. (2008). La genesi del capitalismo e le origini della modernità. Roma: Carocci.
  25. Simmel G. (1995). La metropoli e la vita dello spirito. Roma: Armando.
  26. Stiglitz J.E. (2006). La globalizzazione che funziona. Un mondo migliore è possibile. Torino:
  27. Einaudi.
  28. Teti A. (2012). Il potere delle informazioni. Comunicazione globale, cyberspazio, intelligence della conoscenza. Milano: Il Sole 24ore.
  29. Thompson J.B. (1998). Mezzi di comunicazione e modernità. Una teoria sociale dei media. Bologna: Il Mulino.
  30. Zeno Zencovich V. (2004). La libertà d’espressione. Bologna: Il Mulino.

Michela Luzi, Quarto potere e massa nella società contemporanea in "RIVISTA TRIMESTRALE DI SCIENZA DELL’AMMINISTRAZIONE" 3/2014, pp 87-99, DOI: 10.3280/SA2014-003006