Formation in the Institution: from the observation to the relation

Journal title PSICOTERAPIA PSICOANALITICA
Author/s Mariateresa Stivanello
Publishing Year 2016 Issue 2016/1 Language Italian
Pages 11 P. 126-136 File size 166 KB
DOI 10.3280/PSP2016-001009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The author identifies some formative elements of path in the Institution:observent, attesa relation che concorrono a formare l’assetto interno di ascolto psicoanalitico; confront with the different medical cases, the relation with the patient occurs less structured therapy space, risorsa della multiprofessionalità, the work group and Funzione Équipe, discussed on a theoric level. The author affirms, that young apprentices represent a vital resource for the Institution. They also provide, a new image of the patient and, sometimes, even more vital.

Keywords: Psicoanalyst therapis, apprenticeship, institution, work group, formation.

  1. Adamo S.M.G. (1990). Un breve viaggio nella propria mente. Consultazioni psicoanalitiche con adolescenti. Napoli: Liguori, 1990.
  2. Adamo S.M.G., Giusti P., Infante S., Valerio P. (1988). Colloqui terapeutici con studenti universitari: Esperienze di follow-up. In: Majer V., Maceran R. (a cura di). Il laboratorio e la città. Lo psicologo professionista ricercatore. Milano: Guerini ed Associati, 1989.
  3. Adamo S.M.G., Giusti P., Portanova F., Petrì F., Valerio P. (2005). La cassetta degli attrezzi: I concetti che troviamo più utili nel lavoro di counselling psicodinamico con studenti universitari. In: Ruvolo G. (a cura di). Domanda e offerta di consultazione psicologica nei contesti universitari. Esperienze e modelli applicativi. Milano: Franco Angeli, 2005.
  4. Aulagnier P. (1975). La violenza dell’interpretazione. Dal pittogramma all’enunciato. Roma: Borla, 1994.
  5. Bion W.R. (1962). Il pensare: una teoria. In: Bott Spillius E. (a cura di). Melanie Klein e il suo impatto sulla psicoanalisi oggi. Roma: Astrolabio-Ubaldini, 1995.
  6. Bion W.R. (1970). Attenzione e interpretazione. Roma: Armando, 2010.
  7. Blos P. (1967). The second individuation process of adolescence. Psychoanalytic Study of the Child, 22: 162-86.
  8. Copley B. (1976). Brief work with adolescents and young adults in a counselling service. Journal of Child Psychotherapy, 4, 2: 93-106. DOI: 10.1080/0075417760825496
  9. Ferraro F. (2000). Scenari del limite: considerazioni sulla tecnica. In: Ferraro F., Petrelli D. (a cura di). Tra desiderio e progetto. Counseling all’università in una prospettiva psicoanalitica. Milano: FrancoAngeli.
  10. Ferraro F., Petrelli D. (a cura di) (2000). Tra desiderio e progetto. Counseling all’università in una prospettiva psicoanalitica. Milano: FrancoAngeli, 2000.
  11. Hetherington A. (1999). Brief psychodynamic counselling with young adults. Counselling Psychology Quarterly, 12, 4: 319-325. DOI: 10.1080/0951507990825410
  12. Laurora E. (2005). Gruppalità e istituzione curante. In: Vigorelli M. (a cura di). Il lavoro della cura nelle istituzioni. Progetti, gruppi e contesti nell’intervento psicologico. Milano: FrancoAngeli, 2005.
  13. Richards B.M. (1999). Brief dynamic counselling: Making the right choice. Psychodynamic Counselling, 5, 3: 285-300. DOI: 10.1080/1353333990840414
  14. Salzberger Wittenberg I. (1977). Servizi di consulenza per i giovani. In: Boston M., Daws D. (a cura di). Il lavoro psicoterapeutico con bambini ed adolescenti. Napoli: Liguori, 1981.
  15. Valerio P., Adamo S.M.G. (1995). Psychodynamic counselling in a university setting. A space for thinking together over emotional problems. Psychodynamic Counselling, 1, 4: 576-590. DOI: 10.1080/1353333950840415

Mariateresa Stivanello, Formarsi nell’istituzione: dall’osservazione alla relazione. Riflessioni sul tirocinio in "PSICOTERAPIA PSICOANALITICA" 1/2016, pp 126-136, DOI: 10.3280/PSP2016-001009