Mediashock. Spectatorship and the cultural form of cinema from analog to digital media

Journal title SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE
Author/s Alfonso Amendola, Mario Tirino, Vincenzo Del Gaudio
Publishing Year 2017 Issue 2017/53 Language Italian
Pages 18 P. 25-42 File size 236 KB
DOI 10.3280/SC2017-053003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper is based on the notions of «mediashock» (Grusin 2015) and «cultural form» (Chaney 1990, 1994, 1996). The authors investigate cinema, as medium repeatedly upset by technological shocks, often caused by other media. The authors recall the traces of «mediashock» concept in film theory and in the history of cinematic medium. They propose to identify spectatorship as main factor of mediation of the mediological transformations of cinema. Underlining its genetic openness to technological, social and cultural changes, the writers propose a new paradigm about the transition of cinematic medium from analog to digital mediascape, that they define "continuity in the transformation".

Partendo dalla nozioni di "mediashock" (Grusin 2015) e di "forma culturale" (Chaney 1990, 1994, 1996), il paper si interroga sulla natura del cinema in quanto medium sottoposto a continui shock tecnologici. Gli autori ripercorrono dapprima il concetto di "mediashock" nelle teorie sul cinema e quindi procedono ad un’analisi media-archeologica degli shock provocati da altri media sulla struttura socioculturale e tecnologica del cinema. Proponendo di individuare nella spettatorialità il principale fattore di mediazione delle trasformazioni del medium cinematografico, gli autori propongono un nuovo paradigma, definito della "continuità nella rottura", attraverso il quale spiegare il transito del cinema dall’analogico al digitale.

Keywords: Mediashock, cultural form, spectatorship, media theory, film theory, digital trauma.

  1. Abruzzese A. (1973), Forme estetiche e società di massa, Marsilio, Venezia.
  2. Abruzzese A. (2001) Introduzione, in Barjavel R., Cinema totale, Editori Riuniti, Roma.
  3. Altman R. (2004), Silent Film Sound, Columbia University Press, New York.
  4. Amendola A. (2006), Frammenti di immagine, Liguori, Napoli.
  5. Amendola A. (2012) Videoculture, Tunué, Latina.
  6. Assman J. (1997), La memoria culturale, Einaudi, Torino.
  7. Barjavel R. (2001) [1944] Cinema totale, Editori Riuniti, Roma.
  8. Bolter J.D. (2006), Digital Technology and the Remediation of Cinema, «Intermédialités », 6, pp. 13-26.
  9. Bolter J., Grusin R. (2002) [1999], Remediation, Guerini, Milano.
  10. Brancato S. (2001), Introduzione alla sociologia del cinema, Sossella, Roma.
  11. Cardini D. (2014), Il tele-cinefilo, in «Between», Anno IV - n. 8. DOI: 10.13125/2039-6597/1361
  12. Casetti F. (2008), L’esperienza filmica e la ri-locazione del cinema, «Fata Morgana », 4, pp. 23-40.
  13. Chaney D. (1990), Subtopia in Gateshead: the MetroCentre as Cultural Form, «Theory, Culture & Society», 7(4), pp. 49-68.
  14. Chaney D. (1994), The Cultural Turn, Routledge, London.
  15. Chaney D. (1996), Lyfestiles, Routledge, London.
  16. Chion M. (1992) [1982], La voce nel cinema, Pratiche, Parma.
  17. Chion M. (2001) [1990], L’audiovisione. Suono e immagine nel cinema, Lindau, Torino.
  18. Chion M. (2007), Un’arte sonora, il cinema, Kaplan, Torino.
  19. Couldry N. (2010). Why Voice Matters, Sage, London, Thousand Oaks, CA, New Dehli and Singapore.
  20. Denunzio F. (2001), Fuori campo, Meltemi, Roma.
  21. Eugeni R. (2010), Semiotica dei media. Le forme dell’esperienza, Carocci, Roma.
  22. Frezza G. (1996), Cinematografo e cinema, Cosmopoli, Bologna.
  23. Goffman E. (1969) [1959], La vita quotidiana come rappresentazione, il Mulino, Bologna.
  24. Grusin R. (2015), Mediashock, in Sharma D., Tygstrup F. (eds.), Structures of Feeling: Affectivity and the Study of Culture, de Gruyter, Berlin, Munich and Boston, MA, pp. 29-39.
  25. Hansen M.B. (2012), Cinema Experience: Siegfried Kracauer, Walter Benjamin, and Theodor W. Adorno, University of California Press, Berkeley, Los Angeles and London.
  26. Hirsch E., Silverstone R. (eds.) (1992), Consuming Technologies: Media and information in domestic spaces, Routledge, London and New York.
  27. Jay M. (1988), Scopic Regimes of Modernity, in Foster H. (ed.), Vision and Visuality, The New Press, New York, pp. 3-28.
  28. Jenkins H. (2007) [2006], Cultura convergente, Apogeo, Milano.
  29. Jenkins H., Ford S., Green J. (2013), Spreadable Media, New York University Press, New York-London.
  30. Jullier L. (2007), Il suono nel cinema, Lindau, Torino.
  31. Lévy P. (1996) [1994], L’intelligenza collettiva, Feltrinelli, Milano.
  32. Maffesoli M. (2004) [1988], Il tempo delle tribù, Guerini, Milano.
  33. Manovich L. (2002) [2001], Il linguaggio dei nuovi media, Olivares, Milano.
  34. Marie M. (2007), Il cinema muto. Un linguaggio universale, Lindau, Torino.
  35. McCabe J., Akass K. (2007), Quality Tv, I.B. Tauris, London.
  36. Morin E. (1982) [1956], Il cinema o l’uomo immaginario, Feltrinelli, Milano.
  37. Morteo M. (2013), Archeologia del web. Le origini del cinema online, FrancoAngeli, Milano.
  38. Pethő Á. (eds.) (2012), Film in the Post-Media Age, Cambridge Scholars, Newcastle.
  39. Rampazi M. (2007), Memoria, generazioni, identità, in Agazzi E., Fortunati V. (a cura di), Memorie e saperi, Meltemi, Roma, pp. 135-152.
  40. Silverstone R. (1994), Television and Everyday Life, Routledge, London.
  41. Vagni T. (2013), La teoria dei media e l’immaginario. Uno studio a partire da Edgar Morin, «Im@go», II(1), pp. 99-113. DOI: 10.7413/2281-8138011
  42. Zielinski S. (1999), Audiovisions, Amsterdam University Press, Amsterdam.

Alfonso Amendola, Mario Tirino, Vincenzo Del Gaudio, Mediashock. Lo spettatore e la forma culturale del cinema dall’analogico al digitale in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 53/2017, pp 25-42, DOI: 10.3280/SC2017-053003