Is it time to change the paradigm to address neural development disorders? From research to clinical practice

Journal title RICERCHE DI PSICOLOGIA
Author/s Alessandro Antonietti, Renato Borgatti, Marisa Giorgetti
Publishing Year 2023 Issue 2022/4
Language Italian Pages 2 P. 7-18 File size 0 KB
DOI 10.3280/rip2022oa14921
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper provides the scientific community and the clinic practitioners dealing with neurodevelopmental disorders with a list of open questions about research and diagnosis. Such questions are elicited by the evidence coming from neuroscience investigations and from the outline of a different framework to understand disorders with onset in the developmental period. The broad heterogeneity that characterizes the diagnostic categories of neurodevelopmental disorders has favored the emergence of constructs referable to complexity, multidimensionality, and comorbidity. The reflection is carried-out according to the Research Domain Criteria (RDoC) approach. RDoC is a dimensional diagnostic system with the aim of shifting the focus of research and clinical practice away from the existing diagnostic categories towards dimensions of observable behavior and neurobiological measures. The transdiagnostic perspective of the RDoc approach is used here both as a possible criticism of the dominant research paradigms and as a challenge to rethink neurodevelopmental disorders and as a potential solution to intercept the specificities of the phenotypes.

Keywords: ; neurodevelopmental disorders; diagnosis; transdiagnostic research; psychopathology classification systems; research domain criteria (rdoc); comorbidity

  • Il disturbo del neurosviluppo come processo dinamico e l'approccio hyperscanning Michela Balconi, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.19
    DOI: 10.3280/rip2022oa15372
  • Plusdotazione e prospettive transdiagnostiche: l'esperienza clinica del Labtalento Maria Assunta Zanetti, Sara Sparaciari, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.213
    DOI: 10.3280/rip2022oa15627
  • Le implicazioni di una prospettiva transdiagnostica. Per orientare e impostare gli interventi Margherita Orsolini, Francesca Federico, Michela Capobianco, Sergio Melogno, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.159
    DOI: 10.3280/rip2022oa15371
  • Proposte logico-metodologiche utili a rilevare bias e credenze sulle funzioni attentive esecutive. Criticità collegate all'osservazione clinica e ai protocolli di ricerca Francesco Benso, Carlo Chiorri, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.27
    DOI: 10.3280/rip2022oa15373
  • I disturbi del neurosviluppo: i limiti della diagnosi categoriale e la ricerca dei costrutti di base del funzionamento Claudio Vio, Valeria Olla, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.191
    DOI: 10.3280/rip2022oa15609
  • Dalle categorie alle dimensioni: riflessioni a margine, in attesa di un nuovo paradigma Daniela Traficante, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.179
    DOI: 10.3280/rip2022oa15608
  • "No theory, no party": senza teoria non c'è cambiamento Roberto Cubelli, Giulia Balboni, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.61
    DOI: 10.3280/rip2022oa15628
  • Valutazione e trattamento dei disturbi del neurosviluppo: dalle diagnosi nosografiche a quelle funzionali Santo Di Nuovo, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.69
    DOI: 10.3280/rip2022oa15629
  • Il progressivo ridimensionamento dell'uso di categorie diagnostiche nei disturbi del neurosviluppo: alcune riflessioni a partire dall'intervento di Antonietti, Borgatti e Giorgetti Anna Maria Re, Cesare Cornoldi, Enrico Toffalini, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.169
    DOI: 10.3280/rip2022oa15606
  • L'evoluzione dei modelli di psicopatologia: quali implicazioni nella clinica? Margherita Lang, Clara Michelotti, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.75
    DOI: 10.3280/rip2022oa15604
  • E' tempo di cambiare: riflessioni sui paradigmi utili nello studio dei disturbi dell'apprendimento nella prospettiva RDoC Chiara Valeria Marinelli, Paola Angelelli, Marialuisa Martelli, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 4/2023 pp.99
    DOI: 10.3280/rip2022oa15716

Alessandro Antonietti, Renato Borgatti, Marisa Giorgetti, Cambiare paradigma per i disturbi del neurosviluppo? Dalla ricerca alla pratica clinica in "RICERCHE DI PSICOLOGIA" 4/2022, pp 7-18, DOI: 10.3280/rip2022oa14921