Valutare la formazione professionale con la Theory of Change: una sperimentazione in RT

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Antonio Ceruso
Publishing Year 2025 Issue 2025/93
Language Italian Pages 35 P. 29-63 File size 868 KB
DOI 10.3280/RIV2025-093003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This scientific article focuses on the role of lifelong learning and skills certification in the Tuscany Region, as a tool for addressing the employment challenges of the 21st century. Applying the Theory of Change (Toc) and the theory-based evaluation as an analysis framework, the research aims to demonstrate the usefulness or otherwise of the regional service in terms of lifelong learning. The methodological approach of the ToC is preferred to other possible ones (e.g. counterfactual or realist approach) because it is more in line with highlighting the research of the chains and causal connec-tions that have laid the foundations for the expected change. Through a sur-vey to collect empirical data directly from the beneficiaries of the public measures, opinions and experiences of service participants are examined in depth, evaluating the contribution of the regional program to improving the working conditions of the beneficiaries. The results obtained aim to confirm or deny the validity of the ToC and to provide indications for the Tuscany Region to optimize its policies on the recognition and certification of skills.

Il presente articolo scientifico si concentra sul ruolo dell’apprendimento permanente e della certificazione delle competenze in Regione Toscana, quale strumento per affrontare le sfide occupazionali del XXI° secolo. Applicando la theory of Change (Toc) e la valutazione basata sulla teoria (theory-based evaluation) come framework di analisi, la ricerca mira a discutere ed analizzare se il servizio regionale in tema di apprendimento permanente risulti utile o meno. Approccio metodologico quello della Toc che rispetto ad altri possibili (es. approccio controfattuale o realista) viene preferito in quanto più in linea a mettere in primo piano la ricerca delle catene ed i nessi causali che hanno posto le basi per il cambiamento atteso. Attraverso una survey per raccogliere dati empirici direttamente presso i beneficiari delle misure pubbliche, si esaminano in profondità le opinioni e le esperienze dei partecipanti al servizio, valutando il contributo del Programma regionale al miglioramento della condizione lavorativa dei beneficiari. I risultati ottenuti consentono una analisi sulla completezza della Toc e a fornire indicazioni per Regione Toscana al fine di ottimizzare le proprie politiche relative al riconoscimento e alla certificazione delle competenze.

Keywords: Toc; Skills; Lifelong learning; Evaluation; Tuscany Region.

  1. Dente B., Vecchi, G., a cura di (1999). La valutazione e il controllo strategico. In: G. Azzone e
  2. B. Dente, a cura di, Valutare per governare. Il nuovo sistema dei controlli nelle Pubbliche amministrazioni. Milano: Etas
  3. De Vincenzi R., De Blasio G. (2019), Le politiche del lavoro. Sinappsi, 3: 44-61. DOI: 10.1485/2532-8549-201903-
  4. Galligani I. (2019). L’approccio sostantivo alla Teoria del Cambiamento (Toc). Una proposta metodologica per la valutazione dei programmi complessi. Rassegna Italiana di Valutazione, 73: 149-170. DOI: 10.3280/RIV2019-07300
  5. Giuliani M. (1998). Sul concetto di "imprenditore di policy". Rivista italiana di scienza politica, Italian Political Science Review, 2: 357-378. DOI: 10.1426/162
  6. Holt G., D. (2014), Asking questions, analysing answers: relative importance revisited, Construction Innovation, Vol. 14, No. 1: 2-16. DOI: 10.1108/CI-06-2012-003
  7. Lumino R. (2013). Valutazione e teorie del cambiamento. Le politiche locali di contrasto alla povertà. Milano: Franco Angeli
  8. Martini, A., Sisti, M. (2009). Valutare il successo delle politiche pubbliche. Bologna: Il Mulino - DOI: 10.1444/3121
  9. Palumbo M. (2001). Valutazione di processo e d’impatto: l’uso degli indicatori tra meccanismi ed effetti. In: Stame N., a cura di, Valutazione 2001. Lo sviluppo della valutazione in Italia. Milano: Franco Angeli
  10. Pawson, R., N. Tilley. (1997). Realistic Evaluation. London: Sage - DOI: 10.1016/S0362-3319(03)00108-
  11. Righettini M.S. (2023). Come funzionano le democrazie: La valutazione delle politiche pubbliche. In: Almagisti M. e Graziano P., a cura di, La democrazia, concetti, attori e istituzioni. Roma: Carocci Editore
  12. Senni P., Luisi A. (2002). La filosofia di Deming e il ciclo PDCA. Strumenti per l’autovalutazione negli istituti scolastici. Bologna: T.E.M.I. Spa
  13. Stame N. (1998), L’esperienza della valutazione. Roma: SEAM.
  14. Stame N. (2023). La ToC è la teoria del cambiamento. Ma che cos’è il cambiamento?. Rassegna Italiana di Valutazione, 87: 130-150. DOI: 10.3280/RIV2023-08700
  15. Weiss C. (1972). Evaluation research: Methods of assessing program effectiveness. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. DOI: 10.1016/S0886-1633(96)90023-
  16. Weiss C. (1997). How Can Theory-Based Evaluation Make Greater Headway?, Evaluation Review, Vol. 21 No. 4. DOI: 10.1177/0193841X970210040

Antonio Ceruso, Valutare la formazione professionale con la Theory of Change: una sperimentazione in RT in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 93/2025, pp 29-63, DOI: 10.3280/RIV2025-093003