Consumption, happiness and social capital

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Roberta Paltrinieri
Publishing Year 2013 Issue 2013/132 Language Italian
Pages 14 P. 24-37 File size 240 KB
DOI 10.3280/SL2013-132003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The essay analyzes the relationship between new patterns of consumption and social capital. In particular, it examines the role of socially responsible consumerism in the production of social capital, that capital able to generate trust and wider social reciprocity. The theoretical hypothesis assumes that consumers, through consumption actions, put in place networks of social interaction, trust, being aware of the ecological, social, cultural and economic footprint, they claim the right to exercise sustainable lifestyles, according to a model of happiness intersubjectively meant.

Keywords: Responsibility, consumerism, happiness, relational goods, culture

  1. Arena G. (2006), Cittadini attivi, Roma-Bari: Laterza.
  2. Arnesano G. (2010), Seconda mano. Oggetti significati e relazioni nei mercatini di abiti usati, Lecce: Besa.
  3. Bartolini S. (2010), Manifesto per la felicità. Come passare dalla società del ben-avere a quella del ben-essere, Roma: Donzelli.
  4. Becchetti L. (2005), Felicità sostenibile. Economia della responsabilità sociale, Roma: Donzelli Editore.
  5. Beck U. (2003), La società cosmopolita. Prospettive dell’epoca postnazionale, Bologna: il Mulino.
  6. Bennett W.L. (2003), New Media Power: The Internet and Global Activism, in Couldry N., Curran J. (Eds.), Contesting Media Power, Md: Rowman & Littlefield, Lanham.
  7. Bourdieu P. (1983), La distinzione. Critica sociale del gusto, Bologna: il Mulino.
  8. Bruni L., Zamagni S. (2004), Economia Civile, Bologna: il Mulino.
  9. Bruni L., Porta P.L. (a cura di) (2004), Felicità ed economia, Milano: Guerini & Associati. DOI: 10.1400/93912.CastrignanòM.(2012),Comunità,capitalesociale,quartiere,Milano:FrancoAngeli
  10. Davis M. (2011), “From Individualism to interdependence: a basis for shared social responsibilities, in Towards an Europe of shared social responsibilities Challenges and strategies”, in Trends in Social Cohesion, n.23, Council of Europe Publishing, Strasbourg.
  11. De Biase L. (2007), Economia della Felicità. Dalla blogosfera al valore del dono e oltre, Milano: Feltrinelli.
  12. Della Porta D. (2011), Democrazie, Bologna: il Mulino.
  13. Di Nicola P. (2009), “Frammenti di modernità riflessiva”, in Sociologia del Lavoro, n. 113, Milano: FrancoAngeli. DOI: 10.3280/SL2009-113008
  14. Donati P. (2007), “Il capitale sociale. L’approccio relazionale”, in Sociologia e politiche sociali, Milano: FrancoAngeli.
  15. Donati P., Solci R. (2011), I beni relazionali. Che cosa sono e quali effetti producono, Torino: Bollati Boringhieri.
  16. Hirsch F. (1981), I limiti sociali allo sviluppo, Milano: Bompiani.
  17. Hirschman A.O. (1982), Lealtà, defezione, protesta, Milano: Bompiani.
  18. Hirschman A.O. (1983), Felicità privata e felicità pubblica, Bologna: il Mulino.
  19. Holzer B., Sørensen M. (2001), Subpolitics and Subpoliticians, Arbeitspapier 4 des SBF 536, Reflexive Modernisierung, Munchen: Univesity of Munich.
  20. Hopkins R. (2009), Manuale Pratico della Transizione. Dalla dipendenza dal petrolio alla forza delle comunità locali, Bologna: Arianna Editrice.
  21. Lazzarini G. (2006), Etica e scenari di responsabilità sociale, Milano: Franco-Angeli.
  22. Mazzoli L. (2012), Patchwork mediale, Milano: FrancoAngeli.
  23. Meadows E.H. (1972), I limiti dello sviluppo, Milano: Mondadori.
  24. Micheletti M. (2010), Critical shopping. Consumi individuali e azioni collettive, Milano: FrancoAngeli.
  25. Pianta M. (2009), “L’altraeconomia: tra mercato e società civile”, in Sociologia del lavoro, n. 113, Milano: FrancoAngeli. DOI: 10.3280/SL2009-113006
  26. Putnam R. (2004), Capitale sociale e individualismo, Bologna: il Mulino (ed. or. 2000).
  27. Sandel M. (2013), Quello che i soldi non possono comprare. I limiti morali del mercato, Milano: Feltrinelli.
  28. Segrè A. (2012), Economia a colori, Torino: Einaudi.
  29. Sennett R. (2012), Insieme. Rituali, piaceri, politiche della collaborazione, Milano: Feltrinelli.

  • Atlas of Transitions. Arti performative e negoziazione della diversità Melissa Moralli, Pierluigi Musarò, Roberta Paltrinieri, Paola Parmiggiani, in MONDI MIGRANTI 2/2019 pp.101
    DOI: 10.3280/MM2019-002006

Roberta Paltrinieri, Consumo, felicità e capitale sociale in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 132/2013, pp 24-37, DOI: 10.3280/SL2013-132003