Titolo Rivista RIVISTA DI ECONOMIA E STATISTICA DEL TERRITORIO
Autori/Curatori Claudio Quintano, Rosalia Castellano, Sergio Longobardi
Anno di pubblicazione 2009 Fascicolo 2009/2
Lingua Italiano Numero pagine 41 P. 109-149 Dimensione file 236 KB
DOI 10.3280/REST2009-002004
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
The influence of social and economic factors on competencies of Italian students. A multilevel analysis of data PISA 2006 - This work aims to investigate the existence and the size of territorial differences in Italian students’ scientific competencies. The "Programme for International Student Assessment" (PISA) survey, carried out by the Organization of Economic Cooperation and Development (OECD) three-yearly, is a rigorous and wide international comparative work on fifteen yearold students’ school performance. The survey makes use of very advanced methodologies and allows both to evaluate the students’performance and to gather data about their families and their socio-economic context which, together with several institutional factors, may influence the results of the educational process. Methods and Results The paper provides a multilevel analysis of the way that test scores are associated with individual and family background information and with characteristics of the school of the 15 year old respondents to the survey. Conclusions We find that school level context variables are very relevant and the economicsocial- cultural status plays a very important role to explain the low performance of Southern Italy students.
JEL: C3, I21
Keywords: multilevel analysis, OECD-PISA, students assessment, socio-economic context, CIPP model, territorial differences
Parole chiave: analisi multilivello, OECD PISA, valutazione degli studenti, contesto socioeconomico, CIPP model, divari territoriali;
Claudio Quintano, Rosalia Castellano, Sergio Longobardi, L'influenza dei fattori socio economici sulle competenze degli studenti italiani. Un'analisi multilevel dei dati PISA 2006 in "RIVISTA DI ECONOMIA E STATISTICA DEL TERRITORIO" 2/2009, pp 109-149, DOI: 10.3280/REST2009-002004