RICERCHE DI PSICOLOGIA


Peer Reviewed Journal



Submit a paper
RICERCHE DI PSICOLOGIA
Psychological Research Journal
4 issues per year , ISSN 0391-6081 , ISSNe 1972-5620
Printed issue price (also old issues): € 30,50
E-book issue price (also old issues): € 24,50

Subscription fees 2020
Institutional subscriber, companies:
Print (VAT included): Italy € 111,00;Other countries € 157,00;
Online only (VAT excluded):  € 122,50;

Info about  print subscription     Info about  online licence

Universities:
online (current + back issue, perpetual access, plus licence )
Info online licence

Personal subscriber:
Print: € 102,50 (Italy); Print: € 135,50 (Other countries); Online only: € 87,50 ; 
Info about subscription  Info about CONVENZIONI

Dall’annata 2021 Ricerche di Psicologia verrà pubblicata in Open Access

Subscribe here


Psychological Research Journal is a scientific journal that publishes theoretical, historical, empirical, and critical review and discussion articles that deal with a broad range of themes in psychology. Every psychological topic is of interest to the journal if considered under the aspect of the most recent research advances: general, cognitive and experimental psychology; history of psychology; physiological psychology, neuropsychology and psychobiology; animal and comparative psychology; psychometry and methodology of psychological research; developmental and educational psychology; social psychology; work and organizational psychology; dynamic psychology; clinical psychology. The journal is sensitive to an approach that seeks to intercept current issues and the problems that emerge from culture and society, promoting interdisciplinary dialogue. Psychological Research Journal can host forums focused on specific issues or which collect scientific contributions associated with events and conferences and the organic presentation of the results of projects. The journal publishes articles in Italian and English, privileging the latter ones to encourage international diffusion.

Founder: Marcello Cesa-Bianchi.
General editor Alessandro Antonietti. .
Executive board: Mauro Antonelli (Università di Milano Bicocca), Alessandro Antonietti (Università Cattolica di Milano), Paolo Inghilleri (Università degli Studi di Milano), Antonella Marchetti (Università Cattolica di Milano), Marco Poli (Università degli Studi di Milano), Giuseppe Vallar (Università di Milano Bicocca). .
Editorial staff: Federica Savazzi. .
Scientific board: Tiziano Agostini (Università di Trieste), Piergiorgio Argentero (Università di Pavia), Bruno Bara (Università di Torino), Dora Capozza (Università di Padova), Carlo Cipolli (Università di Bologna), Cesare Cornoldi (Università di Padova), James C. Coyne (University of Pennsylvania, USA), Mihály Csíkszentmihályi (University of Chicago, USA), Antonella Delle Fave (Università di Milano), Santo Di Nuovo (Università di Catania), Dario Grossi (Seconda Università di Napoli), Riccardo Luccio (Università di Trieste), Barbara Ongari (Università di Trento), Anne-Nelly Perret-Clermont (Université de Neuchâtel, Svizzera), Louis Ploton (Université Lumière Lyon 2, Francia), Emanuela Prato Previde (Università di Milano), Paolo Renzi (Università La Sapienza di Roma), Mario Rossi Monti (Università di Urbino), Ian Robertson (Trinity College Dublin, Irlanda), Wolfgang Schnotz (Universität Koblenz-Landau, Germania).

Editorial Office: Dipartimento di Psicologia, Università Cattolica del Sacro Cuore, Largo Gemelli 1, 20123 Milano Tel. 02 7234 2284. e-mail: ricerchedipsicologia@unicatt.it.

The Journal uses a double-blind peer review process. Reviewers are chosen for their expertise. The article will be sent anonymously to reviewers to avoid possible influences due to the name of the author. The editors may decide not to submit the article to any referee in the case it is judged as not relevant, not rigorous or not meeting appropriate scientific standards. Reviewers' evaluations will be sent to the author also in case of negative response.

Classified in Class A by Anvur (National Agency for the Evaluation of Universities and Research Institutes) in: Education and History of Education and Didactic, Inclusive Education and Educational Research

Supervised ERIH Plus European Reference Index for the Humanities

FrancoAngeli è consapevole dell’importanza - per accrescere visibilità e impatto delle proprie pubblicazioni - di assicurare la conservazione nel tempo dei contenuti digitali. A tal fine siamo membri delle due associazioni internazionali di editori e biblioteche - Clockss e Portico - nate per garantire la conservazione delle pubblicazioni accademiche elettroniche e l’accesso futuro nel caso in cui venissero a mancare le condizioni per accedere al contenuto tramite altre forme.

Sono repository certificati che offrono agli autori e alle biblioteche anche la garanzia dell’aggiornamento tecnologico e di formati per permettere di fruire in perpetuo e nel modo più completo possibile dei full text.

Per saperne di più: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.

The circulation of the journal is intended to enhance the impact in the academic community and the world of research.



Articolo gratuito Free PDF Articolo a pagamento Pay per view access Acquista il fascicolo in e-book Issue available as e-book


Issue 2/2020 
Buy the issue as e-book


Raffaele De Luca Picione, La proposta dell’Idiographic Science. Discussione degli assunti teorici, epistemologici e metodologici di un possibile approccio idiografico in psicologia (The Idiographic Science proposal. Discussion of theoretical, epistemological and methodological assumptions of a possible idiographic approach in psychology)
Simon Ghinassi, Franca Tani, La gelosia romantica: una rassegna (Romantic jealousy: A review)
Alessandra Monni, L. Francesca Scalas, Contributo alla validazione della versione italiana del regulatory focus Questionnaire di Higgins (A contribution to the Italian validation of the Higgins’ Regulatory Focus Questionnaire)
Palmira Faraci, Giusy Danila Valenti, Misurare le strategie di acculturazione in età adolescenziale: strumenti e metodi di indagine (Evaluating acculturation among adolescents: Instruments and methodologies for measurement)
Micaela Capobianco, Luca Cerniglia, Coarticolazione temporale nelle combinazioni di gesti e parole: dati longitudinali in bambini nati a termine e pretermine nei primi due anni di età (Temporal relationships in Gesture-speech Combinations: Longitudinal data in full-term and preterm children during the second year of life)
Elena Canzi, Miriam Parise, Laura Ferrari, Maria Giulia Olivari, Conoscenze e comportamenti degli adolescenti in ambito affettivo-sessuale: una ricerca esplorativa (Adolescents’ sexual knowledge and behaviors: An exploratory study)
Flavia Bonaiuto, Uberta Ganucci Cancellieri, Silvia Ariccio, Erica Molinario, Luca Pierelli, Marino Bonaiuto, Why donate stem cells? A pilot validation of new measures for studying antecedents of stem cell donation intention
Giulia Lopez, Giulia Marabelli, Rosa Rosnati, Raffaella Iafrate, L’adozione e le sue rappresentazioni nel contesto sociale (Adoption and its representations in the social context)
Manuela Zambianchi, Promuovere l’invecchiamento attivo attraverso il modello life skills education. Un progetto di ricerca-intervento per potenziare il pensiero critico ed il decision making. (Promoting active aging through the life skills education model. An action-research project for improving critical thinking and decision making skills)
Maura Crepaldi, Giulia Fusi, Maria Luisa Rusconi, Valutazione delle abilità creative: confronto fra un campione italiano di anziani sani e il campione normativo americano (Evaluation of creative skills: Comparison between an healthy elderly italian group and the American normative group)
Sabrina Rago, Valentina Rita Andolfi, Alessandro Antonietti, Giuseppe Iannoccari, Nicoletta Porcu, Chiara Valenti, Potenziare la flessibilità cognitiva in età anziana: gli effetti di un training (Empowering cognitive flexibility in aging: The effects of a training)
Tindara Caprì, Rosa Angela Fabio, Processi cognitivi complessi e aggressività (Complex cognitive processes and aggression)
Guy Michel Franca, Silvia Reggi, Alessia Salvatori, Laura Pieroni, La metodologia dell’etica delle relazioni umane: uno studio di valutazione dell’effetto sugli stati dell’umore (The ethics of human relations methodology: An evaluation study of the effect on mood states)
Maria Pia De Sandro, Lucia Bigozzi, Potenziare la competenza lessicale e le abilità prosodiche con la lettura espressiva: effetti sulla comprensione e la fluenza in lettura (Improving lexical competence and prosodic skills through readers theatre: Effects on comprehension and fluency)


Issue 1/2020 
Buy the issue as e-book


Santo Di Nuovo, Introduzione: studi psicologici italiani sull’immigrazione (Introduction: Italian psychological studies on immigration)
Alessandro Antonietti, Antonella Marchetti, Migrazioni e psicologie. Introduzione al Forum (Migrations and psychologies. Introduction to the Forum)
Maria Giuseppina Bartolo, Rocco Servidio, Pasquale Musso, Anna Lisa Palermiti, Nicoló Maria Iannello, Paola Perucchini, Angela Costabile, Identità multiple, connessione sociale e attivismo sociale: un modello esplicativo in adolescenti immigrati e italiani (Multiple identities, social connection and social activism: An explicative model in migrant and italian adolescents)
Cristiano Inguglia, Pasquale Musso, Paolo Albiero, Rosalinda Cassibba, Nicolò Maria Iannello, Maria Grazia Lo Cricchio, Francesca Liga, John W. Berry, Alida Lo Coco, Mutual intercultural relations among immigrant and autochthonous youth in Italy. Testing the integration, multiculturalism, and contact hypotheses
Tiziana Mancini, Michele Rossi, Reti sociali, strategie di acculturazione e benessere dei rifugiati in Italia (Social networks, acculturation strategies and refugees’ wellbeing in Italy)
Marco Rizzo, Religione e identità multiculturali nelle seconde generazioni di musulmani in Italia (Religion and multicultural identities in muslim second generations in Italy)
Cristina Giuliani, Alice Samarotto, Margherita Lanz, Camillo Regalia, Dimensioni identitarie e sentimenti verso gli outgroup religiosi nella migrazione musulmana in Italia (Identity dimensions and feelings towards religious outgroups among Muslim immigrants in Italy)
Laura Elvira Prino, Donatella Scarzello, Protima Agostini, Angelica Arace, Immigrazione e genitorialità: cognizioni genitoriali in infanzia (Immigration and parenting: Parental cognitions in infancy)
Luca Milani, Giovanni Giulio Valtolina, Diego Boerchi, Dipendenze tecnologiche e rischio evolutivo. Confronto tra minori con background migratorio e minori italiani su prevalenza e correlati maladattivi (Technological addiction and developmental risk: A comparison between Italian and migrant children and adolescents)
Claudia Spinosa, Laura Angioletti, Michela Balconi, Evidenze cliniche, psicosociali e neuropsicologiche su un campione di pazienti cronici immigrati in Italia (Clinical, psychosocial, and neuropsychological evidences in an immigrants’ chronic patients’ sample in Italy)
Anna Maria Della Vedova, Laura Vismara, Carlo Cristini, Maternità e migrazione: rischio psicosociale e sintomi depressivi nel periodo del post partum (Maternity and migration: Psychosocial risk and depressive symptoms in the postpartum period)
Edvaldo Begotaraj, Catia De Paola, Daniela Sambucini, Chiara Ciacchella, Emanuele Caroppo, Carlo Lai, L’efficacia degli interventi psicologici sulla depressione, ansia e somatizzazione nei migranti (Effectiveness of the psychological interventions on depression, anxiety and somatization in the migrants)
Giuseppina Dell’Aversana, Andreina Bruno, Servizi sanitari, migrazione e diversità. Prospettive sull’implementazione della competenza culturale (Health services, migration and diversity. Perspectives on the implementation of cultural competence)
Elisa Cavicchiolo, Fabio Alivernini, Fabio Lucidi, Lo studio dell’adattamento scolastico e dell’inclusione sociale degli studenti immigrati in Italia: sfide metodologiche ed evidenze empiriche (The study of the academic adjustment and social inclusion of immigrant students in Italy: Methodological challenges and empirical evidence)
Noemi Papotti , Simona Carla Silvia Caravita, Bullismo etnico: chi sono coloro che aggrediscono compagni con background migratorio? (Ethnic bullying: Who are youth who bully classm with a migrant background?)
Bruno Gabriel Salvador Casara, Caterina Suitner, Tomaso Erseghe, Immigrazione, stili e temi: uno studio sui tweet dei politici italiani (Immigrations, styles and topics: A study about Italian politics tweet)
A cura della Redazione, Ringraziamento ai Referee
A cura della Redazione, Norme per gli autori


Table of contents

2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   2013   2012   2011   2010   2009   2008   2007   2006   2005   2004   2003   2002   2000   1999   1998   1997   1996   1995   1994   1993   1992   1991   1990