RISULTATI RICERCA

La ricerca ha estratto dal catalogo 104757 titoli

Emilio Corteselli, Teimuraz Natsvlishvil

Revisione degli enti non profit

ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO

Fascicolo: 1 / 2014

Il presente lavoro è finalizzato a migliorare l’accountability e la trasparenza degli Enti non profit. Esso fornisce indicazioni che consentono un più efficace, trasparente e affidabile sviluppo delle azioni da eseguirsi da parte degli organi a vario titolo deputati al controllo negli Enp. Il lavoro contenuto nel presente documento è rivolto principalmente alle seguenti categorie di destinatari: a. soggetti incaricati del controllo, i quali possono ottenere indicazioni e sostegno all’adozione delle diverse forme di controllo e indicazioni per l’introduzione di prassi operative standardizzate, coerenti e affidabili; b. i componenti degli organi di governo e di amministrazione degli Enp che dispongono di indirizzi e soluzioni operative per la definizione del sistema di controlli interni e esterni all’ente; c. i soggetti a diverso titolo coinvolti nell’attività dell’Enp in quanto portatori di interessi; d. gli enti pubblici, finanziatori e donatori che possono richiedere agli Enp di dotarsi di strumenti di controllo adeguati alla loro attività ed alle loro dimensioni.

Negli ultimi anni, nell’ambito degli studi sui processi di innovazione delle imprese, si è affermato un filone di analisi che si collega ad un modello di ‘innovazione aperta’ nell’ambito del quale assumono un ruolo chiave le risorse di conoscenza che provengono dalle università. In relazione a ciò, sta evolvendo anche il ruolo degli uffici per il trasferimento tecnologico delle università. Queste strutture di servizio, mettendo in connessione le conoscenze accademiche con quelle tecnologiche delle imprese, specie tramite il supporto ai processi di brevettazione e licencing degli atenei, possono favorire il trasferimento dei risultati della ricerca al sistema industriale. Obiettivo del lavoro è esaminare come sta evolvendo il ruolo degli uffici per il trasferimento tecnologico delle università italiane e come le attività da essi svolte possono impattare, a livello locale, sullo sviluppo economico e industriale. Dal punto di vista metodologico, ai fini dell’analisi è utilizzato il metodo dei casi. L’ufficio di trasferimento tecnologico oggetto di studio è quello del Politecnico di Milano, riconosciuto come caso benchmark a livello italiano. L’analisi casistica mostra che le finalità dell’ufficio di trasferimento tecnologico del Politecnico di Milano si sono nel tempo modificate e ampliate e che le attività da esso svolte, favorendo il processo di valorizzazione delle conoscenze accademiche, in maniera coerente e complementare con gli altri canali di comunicazione università-impresa, possono contribuire allo sviluppo del sistema economico locale.

Elena Gori, Silvia Fissi

Lo sviluppo competitivo e sostenibile del turismo. Toscana e Catalunya: strategie a confronto

ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO

Fascicolo: 1 / 2014

Negli ultimi anni, il settore turistico è stato caratterizzato da una crescente concorrenza e da una particolare attenzione alla sostenibilità delle scelte strategiche, anche in seguito alle indicazioni provenienti dall’Unione europea. La Regione Toscana ha creato gli Osservatori turistici di destinazione, mentre la Comunidad Autónoma de Cataluña ha optato per una gestione accentrata. L’articolo, mediante il metodo della case analysis, analizza i due approcci evidenziandone le caratteristiche, i punti di forza e di debolezza. I risultati dimostrano che le scelte strategiche hanno, spesso, natura dicotomica e, al tempo stesso, come strategie con una comune matrice conducano a soluzioni applicative opposte. L’articolo costituisce inoltre una delle prime analisi sui risultati prodotti dai modelli strategici applicativi legati alla rete Necstour.

Annalisa Tunisini

Il contratto di rete: opportunità e trappole da evitare

ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO

Fascicolo: 1 / 2014

Il lavoro discute le condizioni di efficacia del contratto di rete e, in particolare, a quali condizioni il contratto di rete può essere un strumento efficace a supporto della strategia competitiva. Si ritiene che il contratto di rete sia un abito confortevole per chi abbia già assorbito il valore profondo della cooperazione inter-aziendale, che consiste nelle ragioni strategiche per cui un certo numero di piccole imprese può acquisire un vantaggio aggregandosi. L’aggregazione deve fondarsi su un progetto concreto e condiviso che indirizza e dà priorità all’azione delle imprese. Dopo avere introdotto il contratto di rete nel percorso di crescita tipico della piccola e media impresa italiana (il modello di crescita relazionale), il lavoro evidenzia come il contratto di rete possa impattare sulle dinamiche relazionali proprie delle reti inter-organizzative che vedono coinvolte le imprese sul mercato. Si mettono in luce le caratteristiche principali e le criticità delle reti inter-organizzative e si evidenzia come il contratto di rete possa consentire di superare queste criticità. Successivamente si sottolineano i punti di forza delle reti tra imprese e si discutono le trappole da evitare qualora le imprese si relazionano a mezzo di contratti di rete.

Giuseppe Capuano

Lo Small Business Act e l’utilizzo del Contratto di rete per uscire dalla crisi

ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO

Fascicolo: 1 / 2014

Con l’approvazione del Governo italiano nel 2010 della Direttiva del Presidente del Consiglio dei Ministri sullo Small Business Act, in attuazione della Comunicazione della Commissione U.E. "Pensare anzitutto in piccolo" del 2008, è iniziato un processo che ha messo al centro della riflessione sulle politiche di crescita la micro, piccola e media impresa. Il nome simbolico di "Act" dato allo SBA sottolinea la necessità di attivare un quadro di interventi per le imprese molto articolato, grazie a dieci principi guida per la formulazione e l’attuazione delle politiche sia a livello dell’Unione europea che dei singoli Stati membri. Con lo SBA, accanto alla "politica industriale" più vicina alle esigenze della medio- grande impresa (MGI), si è introdotta una "nuova politica produttiva" riferita alle micro e piccole imprese (MPI), la cui base è formata prevalentemente da imprese terziarie, artigiane e manifatturiere, i cui interventi affiancherebbero e rafforzerebbero le misure adottate nell’ambito della "politica industriale", secondo il principio di "filiera produttiva" e delle reti di impresa. In questo contesto, affrontare il problema della limitata dimensione di impresa risulta essere propedeutico e trasversale ad ogni iniziativa di policy e il suo superamento costituisce una precondizione allo sviluppo delle nostre imprese. In questo articolo si analizzano tali criticità con un particolare approfondimento di uno strumento, quale il Contratto di rete, che molto probabilmente costituisce una delle principali risposte al problema in un particolare momento di crisi economica.

Tommaso Arrigo

Il Contratto di rete. Profili giuridici

ECONOMIA E DIRITTO DEL TERZIARIO

Fascicolo: 1 / 2014

In questo articolo viene indagata nei suoi aspetti caratterizzanti la figura giuridica del Contratto di rete, introdotto dall’art. 3 comma 4-ter della legge 09/04/09 n° 33. Il Contratto di rete si pone come una novità legislativa, anche nel panorama internazionale, finalizzata ad incentivare e regolare forme di aggregazione tra imprese e si caratterizza per essere una figura flessibile di contratto plurilaterale. Questo lavoro ne analizza i profili giuridici e le differenze rispetto alle figure tradizionali, soffermandosi in particolare sulla limitazione di responsabilità che è prevista in riguardo alla dotazione patrimoniale della rete.

The paper describes the internationalization strategies of industrial districts, analyzing export flows and FDI expansion. Industrial districts confirm both a high export propensity and a more intense FDI activity, compared to non-districts areas specialized in the same industries. Moreover, industrial districts internationalization strategies present a wider and more diversified geographical span and a high propensity to serve, both with FDI or exports, markets more distant from a geographic and cultural point of view. Export flows and FDI appear to be more related in the case of district areas, with FDI significantly contributing to explain export performances in the 2010-2012 period.

Luigi Reggi, Chiara Assunta Ricci

Il ruolo delle società in house nel coordinamento delle politiche regionali per l’e-government

ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE

Fascicolo: 3 / 2014

This paper provides a brief overview of recent e-government policies of the Italian regions with a focus on the coordination models between local actors. In particular, the role of regional information technology (IT) public companies is explored through a cluster analysis based on evidence from an ad hoc survey. Advantages and disadvantages of the different coordination models are discussed. In particular, two composite indices are employed: (i) an index of the intensity of coordination at the regional level; (ii) an index of effectiveness of IT policies, measured as the level of advancement of municipalities in the use of ICTs. The two indices are then compared with the coordination models adopted. Preliminary results show a positive correlation between the two indices, while the presence of an IT public company does not appear to significantly affect either the IT performance nor the level of coordination.

Claudia Cantabene, Leopoldo Nascia

The race for R&D subsidies: evaluating the effectiveness of tax credits in Italy

ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE

Fascicolo: 3 / 2014

In Italy, between 2007 and 2009, the public support to innovation was focused on tax credit for business R&D. However, one year after its introduction, the Italian government limited the diffusion of such benefit by setting an upper threshold to potentially forgone tax revenue and introducing an electronic selection procedure which made the access to tax credit by firms a random process. This gave us the chance of evaluating the economic impact of this subsidy by designing a quasi-experiment. Exploiting original evidence from administrative and statistical sources, it is possible to argue that the Italian tax credit 2007-2009 had been successful in stimulating private R&D expenditure and that a R&D cost elasticity of around 1.6 could be estimated.

Andrea de Panizza, Mariagrazia Squicciarini

Technology flows and innovation output in Italy: industry-level evidence from R&D and patent data

ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE

Fascicolo: 3 / 2014

This paper offers a broad characterisation of inter-industry R&D flows in Italy. It exploits a novel ‘R&D performer-beneficiary’ matrix built on survey-based information collected by Istat, the Italian National Institute of Statistics and relies on matched enterprise and patent data. The study identifies net R&D performers, including specialised R&D suppliers, maps the type and number of industries they serve and sheds some light on the industries that most benefit from the R&D carried out by other industries. It further depicts a number of inter-industry R&D linkages and technology clusters. Finally, relying on information about the technology class of patented inventions, it assesses the level of technological specialisation or diversification of the innovative output of R&D performers.

Andrea Bonaccorsi, Giulio Perani

Investing in R&D in italy: trends and firms’ strategies, 2001-2010

ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE

Fascicolo: 3 / 2014

The subject of this article is the analysis of the Italian business R&D expenditure over the 2001-2010 period. Two main features make the Italian case interesting in international comparisons: first, the country has not been able to catch up with the average level of business R&D expenditure in the European Union (with respect to GDP) in spite of a constant increase of the R&D spending over the observed period; second, the R&D performing business sector has confirmed over the years its structural heterogeneity with respect to size distribution, sectorial and technological specialisation, and firm organisational models. A number of descriptive dimensions of the R&D activities of firms are investigated in order to identify explanatory factors for the performance in terms of R&D expenditure level, intensity, and persistence. The distinction between occasional and persistent R&D is also discussed, suggesting that such divide refers to two distinct R&D strategies that, possibly, introduce an additional dualism in the Italian business sector. The goal of the article is descriptive. The discussion of the state of the art of the literature is carried out mainly with the aim of commenting the evidence, rather than testing models. Thus the analysis keeps an exploratory attitude, opening the way for future strategies of explicit modeling and empirical testing.

Claudio Cozza, Antonello Zanfei

The cross border R&D activity of italian business firms

ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE

Fascicolo: 3 / 2014

Using data from the Istat Business R&D (RS1) Survey we explore inward and outward R&D activities of different categories of firms resident in Italy in 2001-2010. From this perspective we provide detailed evidence of the role played by this country in the global creation and transmission of technology. First, foreign owned multinationals are the most active in cross-border R&D but holding a low and decreasing share. This trend confirms that the Italian economy is a poorer and poorer attractor of high value added investments from abroad, while national companies have significantly increased their R&D efforts over the past decade. Second, although outward expenditures of Italian companies increased substantially, R&D performed abroad remains a minor component of business research activities, and is due to a small number of firms investing in a few destination countries. We argue that this paucity of outward R&D activity might hinder both "asset exploiting" and "asset seeking" strategies of Italian firms. Third, we find a strong positive correlation between outward R&D and other innovative activities, including domestic research and R&D commissioned to foreign affiliates.

Giulio Perani

Focusing on business R&D by analysing R&D micro-data

ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE

Fascicolo: 3 / 2014

The availability of ten-years series of Italian business R&D micro-data has allowed for exploring some original paths of micro-analysis on the R&D performances and strategies of Italian firms. By re-focusing economic research on the specific role of R&D in the framework of the broader innovation efforts by firms, a set of contributions have been produced: from a detailed description of "R&D persistence" as a peculiar phenomenon of R&D performance in Italy, to an analysis of the degree of international integration of Italian business R&D; from a description of observed inter-industry R&D flows, to an evaluation of the impact of R&D tax credit in Italy. The source of data for these analyses has been the business R&D survey, run by the Italian National Institute of Statistics (Istat).

Michela Matarazzo, Riccardo Resciniti, Georg Schufft

La valutazione dell’effetto "made in Europe": un’indagine empirica cross-national

ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE

Fascicolo: 3 / 2014

This research analyzes the marketing potential of "made in Europe", which has been little studied in literature on country of origin to date. In particular, the paper shows under what conditions a brand like "made in Europe", may be a viable alternative to the nation brand. To this end, two experiments were employed through an online questionnaire administered to two samples of Italian and German consumers. The results suggest that in situations of product country mismatch, particularly when a product is not associated to the manufacture tradition of the European country, the consumers prefer goods labeled "made in Europe" rather than nationally labeled ones. A number of managerial implications and suggestions for future researches are discussed.

The study describes the phenomenology of psychoactive substances use in a sample of 2095 adolescents (age between 13 and 17 years) surveyed in four Italian regions, divided into three different types: natives (born in Italy to Italian parents), non-natives (born abroad), second generation (born in Italy with at least one parent born abroad). The results, on one hand document the increasing consumption of psychoactive substances among minors and a cultural adaptation in this particular age group, as evidenced by the high proportion of those who were present in consumption situations or who have been offered; on the other hand show a particular subpopulation of young people born in Italy with at least one parent not native, which it should be noted for particular lifestyles associated with the use of illegal substances. It is a new and little-known aspect of Italian multicultural society constantly moving, to investigate with more targeted searches, which draws the attention, as well as consumption models based on individual choices, also to structural factors connected to specific social positions.

Marzia Ventura

Salute e nuove tecnologie: le Linee Guida della FDA

SALUTE E SOCIETÀ

Fascicolo: 3 / 2014

The health care industry tends recently to an increasing development and use of "Information and Communication Technologies" (ICT) in many different fields such as activity, research, clinical practices and customers (citizens) assistance. Spread and use of mobile technologies are opening new and innovative ways to improve health and health care industry. Especially the appropriate use of the health care new technologies can be the key to enhance the efficacy of the therapy in order to guarantee the efficiency of the health care system. Potential risks related to the use of medical applications convinced 2011 and 2013 the "Food and Drug Administration" to release guidelines for developers of mobile medical applications for smartphone, tablets, etc. to protect users from these applications. New technologies, especially mobile medical applications, can be efficient tools to help users to manage and supervise their health. In the following pages, the author, deals with the relationship between technology and health analyzing the issue through the proposed guidelines by the FDA about the mobile medical applications.

Greta Baldani

Regolamentare l’infinito: la sfida della Food and Drug Administration

SALUTE E SOCIETÀ

Fascicolo: 3 / 2014

Since 2006, mHealth has seen an expansion of its market share and users that showed the need to regulate it, or at least define it. As often happens, the first were the United States, in September 2013, submitting the Guidance for Industry and Food and Drug Administration Staff, which solves some problems of definition but leads to underregulation, that creates issues of websecurity related to self-care.