SEARCH RESULTS

The search has found 104757 titles

Lara Ferla

Minorenni, criminalità e recidiva, tra giudizi prognostici e istanze di responsabilizzazione

MALTRATTAMENTO E ABUSO ALL’INFANZIA

Fascicolo: 2 / 2025

L’attuale scenario giuridico-penalistico è caratterizzato da una crescente attenzione al fenomeno della criminalità minorile. In questo ambito, il rischio di recidiva e il consolidamento di condotte criminali negli adolescenti e nei giovani adulti sono questioni di particolare rilevanza. Sulla base di varie disposizioni normative, al giudice penale è richiesta una valutazione prognostica sul soggetto agente, al fine di verificare se si asterrà, per il futuro, dal commettere ulteriori reati. Per altro verso, nel codice penale è previsto un aggravamento del trattamento sanzionatorio per il colpevole, se recidivo. Nei casi in cui l’autore di reato sia un minorenne, questi interrogativi si connotano di maggiore complessità, in considerazione dell’evoluzione psico-fisica che lo stesso sta attraversando. Recenti interventi legislativi nell’ambito del sistema penale minorile hanno stabilito che il tipo di reato commesso può costituire un fattore significativo nel determinare il percorso processuale del minore e le sue possibilità di accesso a misure rieducative. Al di là delle valutazioni giudiziarie strettamente collegate alla tipologia del reato commesso, tuttavia, l’esigenza primaria per il minore è quella di un intervento sulle cause che lo hanno condotto al reato. È essenziale, in particolare, che al minore siano offerte adeguate opportunità di ri-educazione e di responsabilizzazione, al fine di prevenire il consolidamento di comportamenti delinquenziali.

A cura della Redazione

Abstracts

CADMO

Fascicolo: 1 / 2025

Maurizio Gentile, Daniele Pasquazi

Povertà educativa e sviluppo professionale degli insegnanti: un modello d’intervento

CADMO

Fascicolo: 1 / 2025

Secondary school appears to be the most suitable educational pathway for reducing differences in student achievement, particularly those resulting from socioeconomic, linguistic, and cultural disadvantages, which, if not effectively addressed, can negatively impact the entire schooling process. Therefore, intervening in teachers’ professional development can have a critical influence on educational outcomes by reducing student disparities. The article describes an intervention model implemented as part of a PRIN2022 project that aimed to design teaching tools by modeling educational and learning practices experienced in classrooms.

Amparo Jiménez Vivas, Sandra Liliana Medina Cárdenas, Francesca Fioretti, Gabriella Agrusti

Teaching excellence. An exploratory study in Spain and Italy

CADMO

Fascicolo: 1 / 2025

The study investigates the perceptions of teachers in Spain and Italy concerning their practices associated with teaching excellence. Grounded in recent theoretical frameworks on teaching professional competence, the research adopts an exploratory cross­national design to analyze excellence in everyday teaching. A total of 235 teachers from both countries participated in the study by completing a structured questionnaire composed of a validated scale measuring teaching excellence. Statistical analyses, including descriptive statistics, t­tests, and exploratory factor analysis, were used to compare the results across national contexts. The findings reveal a strong shared commitment among teachers to participatory and reflective teaching practices, with notable differences in dimensions such as pedagogical innovation and subject­matter expertise. The study concludes by emphasizing the importance of designing both initial and in-service teacher education programs that support reflective practices and strengthen professional development pathways.