Education for gifted

Journal title RICERCHE DI PSICOLOGIA
Author/s Mariateresa Cairo
Publishing Year 2013 Issue 2013/2 Language Italian
Pages 14 P. 325-338 File size 202 KB
DOI 10.3280/RIP2013-002006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article focuses on some important issues about the school and family gifted education. After highlighting the complexity of the situation of these students, the authoress emphasizes ‘the inclusive back’ in which to place programs and educational choices.

Keywords: Gifted, education, programs, educational choices, school, family

  1. Andreani Dentici, O. (1992). I soggetti dotati: ricerca e intervento. Nucleo Monotematico, Eta Evolutiva, 43, 49-99.
  2. Andreani Dentici, O., & Orio, S. (1972). Le radici psicologiche del talento. Bologna: il Mulino.
  3. Andreani Dentici, O. (2001). Intelligenza e creativita. Roma: Carocci.
  4. AAVV (1999). L’intelligenza. Le Scienze Dossier, 1, 5-120.
  5. Andreani Dentici, O. (1990). Intelligenza e talenti: una risorsa inesplorata. Annali della Pubblica Istruzione, 2, 183-196.
  6. Antonietti, A. (2011). La creativita si impara. Firenze-Milano: Giunti.
  7. Cadamuro, A. (2004). Stili cognitivi e stili di apprendimento. Da quello che pensi a come lo pensi. Roma: Carocci.
  8. Cairo, M.T. (2001). Superdotati e dotati. Itinerari educativi e didattici. Milano: Vita e Pensiero.
  9. Cairo, M.T. (2008). Problemi di apprendimento a scuola: disabilita, difficolta, svantaggi e dotazioni. Milano: Vita e Pensiero.
  10. Clarke, R.(2002). Supercervelli. Dai superdotati ai geni. Torino: Bollati Boringhieri.
  11. Cianciolo, A.T., & Sternberg, R.J. (2004). Breve storia dell’intelligenza. Bologna: il Mulino.
  12. Cornoldi, C., De Beni, R., & MT Gruppo (1989). Imparare a studiare. Gardolo (TN): Erickson.
  13. Cornoldi, C., De Beni, R., MT Gruppo (2001). Imparare a studiare. Strategie, stili cognitivi, metacognizione e atteggiamenti nello studio. Gardolo (TN): Erickson.
  14. Cornoldi, C. (2007). L’intelligenza. Bologna: il Mulino.
  15. Feldman, D.H., & Golds, L.T. (1991). Quando la natura fa centro: bambini con talenti eccezionali. Firenze: Giunti.
  16. Gallagher, J.J. (1970). L’educazione dei ragazzi dotati. Firenze: La Nuova Italia.
  17. Gangemi, A., Miceli, S., & Sprini, G. (2003), L’intelligenza. Teorie e modelli. Bari: Laterza.
  18. Gardner, H. (1987). Formae Mentis. Saggio sulla pluralita dell’intelligenza. Milano: Feltrinelli.
  19. Gardner, H. (1991). Aprire le menti. La creativita e i dilemmi dell’educazione. Milano: Feltrinelli.
  20. Gould, S.J. (1998). Intelligenza e pregiudizio. Milano: Il Saggiatore.
  21. Heller, K.A., Monks, F.J., Sternberg, R.J., & Subotnik, R.F. (Eds.) (2000). International Handbook of Giftedness and Talent. New York: Pergamon.
  22. Howe, M.J.A. (1993). Bambini dotati. Le radici psicologiche del talento. Milano: Raffaello Cortina Editore.
  23. Loschi, T. (2001). Mio figlio sara intelligente. Spini di Gardolo (TN): Erickson.
  24. Marina, J.A. (2005). Il fallimento dell’intelligenza. Teoria e pratica della stupidita. Milano: Longanesi.
  25. Medina, J. (2011). Naturalmente intelligenti. Istruzioni per lo sviluppo armonioso del cervello dei bambini della prima eta. Torino: Bollati Boringhieri.
  26. Mormando, F. (2011). I bambini ad altissimo potenziale intellettivo. Guida per insegnanti e genitori. Trento: Erickson.
  27. Oleron, P., Piaget, J., Inhelder, B., & Greco, P. (1976). L’intelligenza. Torino: Einaudi.
  28. Renzulli, J.S. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition, Phi Dela Kappan, 60, 180-184.
  29. Renzulli, J.S. (1986). The Three Ring Conceptions of Giftedness: a Developmental Model for Creative Productivity. In R.J. Sternberg & I.E. Davidson (Eds.), Conceptions of Giftedness (pp. 53-92). Cambridge: Cambridge University Press.
  30. Renzulli, J.S. (2005). Applying Gifted Education Pedagogy to Total Talent Development for All Students, Theory into Practice, 44, 80-89.
  31. Sternberg, R.J. (1987). Teoria dell’intelligenza. Milano: Bompiani.
  32. Sternberg, R.J., & Spear-Sweling, L. (1997). Le tre intelligenze. Spini di Gardolo (TN): Erickson.
  33. VanTassel-Baska, J. (Ed.) (1998). Excellence in Educating Gifted & Talented Learners. Denver (Colorado): Love Publishing Company.
  34. Vico, G. (1979). Disadattamento. Brescia: La Scuola.
  35. Vygotskij, L.S. (1984). Lo sviluppo psichico del bambino. Roma: Editori Riuniti.

Mariateresa Cairo, Didattica per alunni ad alto potenziale cognitivo in "RICERCHE DI PSICOLOGIA " 2/2013, pp 325-338, DOI: 10.3280/RIP2013-002006